בית המשפט חייב את המנכ"ל לשלם 10 מיליון ש"ח

בית המשפט חייב את מנכ"ל עמותת קדישא ראשל"צ לשעבר להשיב לקופת העמותה 10 מיליון ש"ח: "גזל מיליוני שקלים"

חדשות בארץ 11.11.2019 | 10:33

שטרות כסף מזומן צילום: דוברות המשטרה

בית המשפט המחוזי מרכז חייב את הרב י' ב', לשעבר מנכ"ל עמותת קדישא ראשון לציון, להשיב לעמותה כ-10 מיליון שקלים, בגין שימוש שלא כדין בכספי העמותה. רשם העמותות, עו"ד אייל גלובוס, ציין "אנו רואים חשיבות רבה בפסיקתו של בית המשפט ובמסר המועבר למנהלי עמותות, לפיו במידה וייטלו כספי עמותה שלא כדין, יפעל הרשם למצות עימם את הדין ולהשיב את הכספים לעמותה. רשם העמותות ימשיך גם בעתיד לאכוף על עמותות התנהלות בהתאם להוראות הדין ולמצות את הדין עם מנהלי עמותות הפועלים שלא כדין".

ראשיתו של הסיפור בינואר 2011, אז הופקעו סמכויות הניהול של ועד עמותת קדישא ראשון לציון, על ידי רשם העמותות במשרד המשפטי. זאת, בעקבות ליקויים חמורים שנמצאו בהתנהלותה ובהתנהלותו של מנכ״ל העמותה דאז, הרב ב', אשר כיהן בתפקידו בשנים 1982 ועד פיטוריו במרץ 2007. לבקשת רשם העמותות, ניתן צו לפירוק העמותה, ועו"ד ארז חבר מונה כמנהל מיוחד. במסגרת תפקידו, ביצע עו"ד חבר חקירות ובדיקות רבות בקשר להתנהלות העמותה ונושאי המשרה וממצאיו העלו תמונה חמורה בדבר התנהלות חמורה של מנכ"ל העמותה, הרב ב'. על פי הממצאים, הפר מנכ"ל העמותה לשעבר את חובת האמון כלפי העמותה וגזל במיליוני שקלים את כספי העמותה.

בעקבות זאת, תבע המנהל המיוחד, בשם העמותה, מהמנכ"ל לשעבר להשיב את הכספים שניטלו מהעמותה. לפני מספר ימים פסק בית המשפט המחוזי כי פעולותיו של הרב ב' ממלאות אחר יסודותיה של עוולת הגזל, וכן כי הרב ב' הפר את חובת האמון שהוטלה עליו כמנכ"ל העמותה, באופן אשר מצמיח לעמותה את הזכות הלגיטימית להשבת הכספים שניטלו ממנה וכן מכוח חוק עשיית עושר ולא במשפט.

בהקשר זה פסק בית המשפט, כי הוכח שהרב ב' העביר לעצמו ולמקורביו מליוני שקלים מקופת העמותה ועשה שימוש בכספיה ללא כל ביקורת או התנגדות. כך, בין היתר, גזל המנכ"ל לשעבר מיליוני שקלים באמצעות חתימה עיוורת על שיקים של העמותה, העביר למעלה מ-3 מליון ש"ח מכספי מהעמותה לחשבון גמ"ח שהוקם על ידי הרב ב' עצמו, השתמש בכספי העמותה שהופקדו בחשבון הגמ"ח באופן בלתי מוגבל לתמיכה בקרוביו. כמו כן, הוא משך לעצמו שכר גבוה מהמותר על פי חוק, בסך של מעל ל-6 מליון ש"ח, רכש רכב יוקרה מכספי העמותה, ונטל מאות אלפי שקלים והעבירם לצדדים שלישיים אשר אינם קשורים לעמותה ולמוטבים פיקטיביים על ידי חלפני כספים.

כב' השופט אורן שוורץ, קיבל את תביעת העמותה, שהוגשה באמצעות המנהל המיוחד עו"ד ארז חבר, ופסק, כאמור, כי על הרב להחזיר לעמותה סך של 10,000,000 ש״ח בצירוף הפרשי הצמדה וריבית וכן בתשלום שכר טרחה בסך של 550,000 ש״ח.

את רשם העמותות ייצגה במסגרת הליך הפירוק עו"ד מריאן לייטס לביא. במסגרת הליך הפירוק, פעל רשם העמותות להחלפת מוסדות העמותה. עם כינונם של מוסדות חדשים לעמותה, הסתיים הליך הפירוק.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום