המשבר הפוליטי בעיצומו: אלו כל התסריטים האפשריים // פרשנות

בימים האחרונים התעוררה המערכת הפוליטית ממה שהיה נראה לרגע כתרדמת • הלו"ז הפוליטי נכנס כעת לישורתו האחרונה • האפשרויות הפוליטיות ליציאה מהמשבר מצומצמות, ועדיין לא ניתן לקבוע היכן נמצא את עצמנו בתום הדד-ליין • הכתב הפוליטי של 'בחדרי' עם התרחישים

פוליטי 11.11.2019 | 12:31

בנימין נתניהו ובני גנץ במליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעוד תשעה ימים מהיום, יום שלישי הבא, צפוי יו"ר כחול לבן בני גנץ להחזיר את המנדט שקיבל להרכבת הממשלה לידיו של נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין. זאת במידה וייכשל במאמצים להרכבת ממשלה בראשותו. 

לאחר שהחלון הזה ייסגר, ייפתח חלון ההזדמנויות האחרון: צ'אנס נוסף בן 21 ימים במהלכם כל חבר כנסת יוכל לאסוף חתימות בניסיון להרכיב ממשלה.

ההערכה הפוליטית היא כי גם במקרה ותקום ממשלה, הדבר יקרה רק בדקה ה-90; קרי: בימים האחרונים של 21 הימים. להלן ארבע תסריטים אפשריים ליציאה מהמשבר הפוליטי.

השעון הולך ואוזל. נתניהו, דרעי וגנץ. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אופציה 1 > ממשלת אחדות

סבירות: נמוכה

ממשלת אחדות היא האפשרות המועדפת על כלל הציבור. אלא שכדי שהיא תצא לפועל, צד אחד יהיה חייב לוותר. גנץ מצידו מסכים למתווה הנשיא, אך חלוק עם נתניהו בנושא של מי יכהן ראשון כראש הממשלה במסגרת הסכם הרוטציה. מנגד, נתניהו מסרב לוותר על בלוק ה-55 עם החרדים וסיעות הימין, שאף הוא מהווה מכשול להקמת ממשלת האחדות.

אופציה 2 > ממשלת מיעוט זמנית

סבירות: נמוכה עד בינונית

גנץ רומז מזה תקופה כי בכוונתו להקים ממשלת מיעוט זמנית ולכהן כראש ממשלה בראשות ממשלת מיעוט של 44 חברי כנסת ובתומכים נוספים מבחוץ, כשהמטרה הפוליטית שלה היא להדיח את ראש הממשלה נתניהו, ואז לצאת לבחירות בעוד מספר חודשים - הפעם מעמדת ראש ממשלה. מה שעשוי לתת לו יתרון. כך לשיטתם.

הסיכוי למהלך הזה הוא לא גבוה במיוחד, משום שזה מצריך את כחול לבן לגייס למהלך משותף גם את תמיכת ישראל ביתנו וגם את הרשימה המשותפת. קשה לראות שיתוף פעולה שכזה בכנסת. שכן, הדבר יוביל להתקפה מצד סיעות הימין הן כלפי ליברמן והן כלפי כחול לבן. כבר אתמול הבהיר חבר הכנסת עופר כסיף מהרשימה המשותפת כי יסרב לשבת באותה ממשלה עם אביגדור ליברמן "הגזען".

טיבי וליברמן ילכו למהלך משותף? בתמונה: חברי הרשימה המשותפת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אופציה 3 > ממשלת ימין צרה

סבירות: נמוכה

ישנה אפשרות שברגע האמת אביגדור ליברמן יתיישר בתמורה לתפקיד פוליטי ויפר את הבטחת הבחירות, כאשר הוא יבין שבחירות חוזרות יירשמו על שמו ויהוו פגיעה בכוחו הפוליטי. שיקול שכזה עשוי לגרום לליברמן להצטרף לממשלת הימין בראשות נתניהו ולהקים יחד ממשלת ימין שצפויה להחזיק מעמד קדנציה מלאה.

הבעיה בתרחיש הזה היא המחלוקת הפוליטית העזה בין אביגדור ליברמן לראשי הסיעות החרדיות סביב נושאי הדת ובראשם חוק הגיוס. בשבוע האחרון ניסתה השרה לשעבר איילת שקד לגשר בין הצדדים וקראה לחרדים להתפשר בעמדתם. בינתיים המאמצים עלו בתוהו. אך ייתכן ובדקה ה-90 יבשילו לכדי ממשלת ימין.

יתהפך ברגע האחרון? ליברמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אופציה 4 > בחירות שלישיות

סבירות: גבוהה

באם כל אחד מהתרחישים הללו לא יצא אל הפועל, הרי שמדינת ישראל תצעד בתחילת חודש אדר למערכת בחירות שלישית תוך שנה. כאשר הכנסת תתפזר לא מכוח חוק לפיזור הכנסת, אלא היא תפוזר לראשונה בהיסטוריה בהודעת הנשיא - לאחר שמי מהמועמדים לא הצליח להרכיב ממשלה.

לא ברור באם יצאו לבחירות האם אלו יהיו בחירות כלליות לכל רשימות הכנסת או שמא בחירות ישירות רק לראשות הממשלה, כפי שיזם השר אריה דרעי ואף קיבל בסוף השבוע אור ירוק מראש הממשלה לקדם את החקיקה בכנסת.

נלך לבחירות שלישיות? חברי כחול לבן. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום