"המומים": הפתעה מזעזעת על תיבות הדואר

בדיוק ביום בו ציינו בעולם 81 שנה ללילה השחור - 'ליל הבדולח' שהיה האות לתחילתה של השואה האיומה כנגד יהודי אירופה, יהודים המתגוררים בגולה חוו מקרים אנטישמיים, בדנמרק, שבדיה ונורבגיה. באחד האירועים הודבק טלאי צהוב על תיבות דואר של יהודים המתגוררים בדנמרק

חדשות בעולם 11.11.2019 | 19:00

טלאי צהוב על תיבות דואר בדנמרק צילום: אלישבע אלה קאנדלגר קיביץ'

"ביום בו ציינו בעולם 81 שנה ל'ליל הבדולח', בו יהודים ונכסים יהודיים סבלו מרדיפות מאורגנות והסתות מאסיביות - התעוררנו להודעה זו בתיבת הדואר שלנו - העננים הכבדים של גרמניה הנאצית בשנות השלושים עדיין תלויות בכבדות על אירופה ואפילו על עיר הולדתנו סילקבורג, האירוע כמובן דווח למשטרה", כך כתבה אלישבע אלה קאנדלגר בפוסט שפרסמה.

בפוסט היא גוללה את אשר אירע: "ביום שבת בבוקר, השבת התחילה בשקט בה אני נהנית מהשקט וכוס קפה בזמן קריאת ספר טוב, נשמעת דפיקה בדלת, זו היתה השכנה שלנו שזעזעה אותי, היא מספרת לבעלי כי טלאי צהוב הודבק על תיבת הדואר שלנו".

"איננו יכולים לתאר את רגשותינו, ממש כשאנחנו יוצאים לראות את הטלאי הצהוב היהודי בתיבת הדואר, אנו חוזרים לשנות ה-30 של גרמניה, אבל לא, זה בדנמרק / סילקבורג בשנת 2019 בשכונת המגורים שלנו שתמיד הרגשנו שאנחנו בטוחים, אנחנו מזועזעים, המומים וכועסים". הזוג סיפרו לתקשורת המקומית, כי הם קיבלו בעבר איומים. בנוסף דווח כי מספר יהודים נוספים מצאו כתובות גרפיטי ומסרים אנטישמיים במקומות נוספים ברחבי דנמרק.

בנוסף פורסם בכלי תקשורת בדנמרק, כי אלמונים חיללו יותר מ-80 קברים בבית העלמין היהודי בעיר רנדרס שבמערב דנמרק, הקברים רוססו בגרפיטי ירוק, וחלקם נהרסו, הפעם לא רוססו מילים או סמלים אנטישמיים על המצבות, אלא רק צבע שרוסס או נצבע על המצבות.

ישראלית לשעבר תושבת האזור סיפרה בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי "הדנים עוזרים, מנקים את בתי עלמין, כועסים, מתביישים והמומים. זה מופיע בכל אמצעי התקשורת כאן ובמיוחד בדנמרק, זה הפך להיות סקנדל כי דנמרק עזרה ליהודים בשואה, וזה לא כמו בשבדיה או בגרמניה שיש תקריות אלימות, כאן הם גאים שהכל בסדר, זאת הפעם הראשונה בחו"ל שאני לא מסתירה שאני ישראלית ואפילו ערבים שחיים פה הרבה זמן מקבלים אותי ודואגים לי, אבל האווירה כאן מאוד מאוד קשה".

בתקשורת המקומית צוטטו מספר יהודים. שאמרו. "אין לנו שום תוכניות לשנות את חיינו היהודים כאן בדנמרק בגלל הצדעה נאצית פה ושם".

ראש העיר, טורבן הנסן גינה את הוונדליזם, ואמר, "זה פחדני ומכוער, זה מראה מזעזע ומפחיד בפרספקטיבה של ליל הבדולח, אני מקווה שתושבי העיר יעזרו למשטרה למצוא את העבריינים".

בנוסף דווח על מקרים של ונדליזם ואיומים דומים מצד הקהילות היהודיות בנורבגיה ובשוודיה.

ארון ורסטנדיג, מראשי קהילת היהודים בשטוקהולם, סיפר כי מספר מקרי וונדליזם דווחו למשטרה השוודית. "עד כה אנו מודעים לשלושה מקרים בשטוקהולם, הלסינגבורג ונורקובינג, בהם צוירו גרפיטי וטלאי צהוב על בתי כנסת, בתי ספר ובתים פרטיים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום