לאחר שהמשטרה והצבא נטשו אותו, הנשיא התפטר

אחרי 14 שנים בשלטון ומחאות סוערות ברחובות לאחר היבחרו מחדש לפני חודש, נשיא בוליביה הודיע בטלוויזיה הממלכתית כי הוא מתפטר והכריז על בחירת חדשות | בשבת דווח כי אנשי המשמר הנשיאותי נטשו אותו כחלק ממרד 

חדשות בעולם 11.11.2019 | 08:49

אוו מוראלס צילום: מתוך הטלוויזיה המקומית

היסטוריה במדינה: אחרי 14 שנים בתפקיד נשיא בוליביה הנשיא אוו מוראלס הודיע "אני מתפטר מתפקידי כנשיא". הוא אמר את הדברים בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית. גם סגנו, אלברו גרסיה לינרה, התפטר.

מוראלס פרש לאחר שמפקדי הצבא קראו לו לפרוש. "אחרי שבחנו את המצב אנחנו מבקשים מהנשיא לוותר על הנשיאות כדי להחזיר את השלום ולשמור על היציבות למען בוליביה", כך אמר מפקד הצבא של בוליביה וויליאם קלימן לתקשורת בארצו.

עם זאת הנשיא הכריז על בחירות חדשות במדינה בעקבות ההפגנות ההמוניות נגדו, הדברים הגיעו לאחר שארגון מדינות אמריקה (OAS) פרסם כי צריך לבטל את תוצאות הבחירות הקודמות, שנערכו ב-20 באוקטובר, אז מוראלס, הואשם בגניבת הבחירות, במהומות שהתרחשו בימים האחרונים בכמה ערים מרכזיות במדינה, מצאו את מותם שלושה מפגינים ועוד מאות נפצעו. "כולנו צריכים להרגיע את בוליביה", אמר מוראלס לתקשורת.

ההתפטרות של נשיא בוליביה אוו מוראלס, מגיעה לאחר שגינה את פעולותיהם של "קבוצות אלימות" בשבת, שעות לאחר שנראו כוחות משטרה מצטרפים להפגנות נגד הנשיא, מנגד ראשי הצבא הודיעו, שהם לא יתערבו, "אנחנו לא נתעמת עם העם שלנו" בבחירות שנויות במחלוקת.

מוראלס, המנהיג הוותיק ביותר באמריקה הלטינית, זכה בבחירות ב-20 באוקטובר, אולם עיכוב של כמעט יום בספירת הקולות, הביא האשמות להונאה מצד האופוזיציה ולמחאות סוערות הכוללת, שביתות וחסימות דרכים.

הטלוויזיה בבוליביה שידרה בשבת מחזה יוצא דופן, של שוטרים שצועדים לצד מפגינים, בכמה ערים בוליביות, מדובר לכאורה בפעולות של חוסר ציות והצטרפות לארגונים ששייכים לאופוזיציה.

בנוסף על הלחץ שהיה על מוראלס מצד המפגינים להתפטר, גם אנשי משמר הנשיאותי היפנו לו עורף, אנשי המשמר הנשיאותי שמוצבים מחוץ לארמון הנשיא עזבו את עמדותיהם, ונשארו שם רק אנשי הצבא, ראשי הצבא אמרו בהצהרה ביום שבת "כי לעולם לא נתעמת עם האנשים עליהם יש לנו חובה להגן, ונבטיח תמיד שלום, דו קיום ופיתוח מולדתנו".

בציוץ ביום שבת חזר מוראלס על האשמות כי "קבוצות אלימות" פתחו בהפיכה נגד המדינה. משרד החוץ פרסם הצהרה לפיה חלק מהשוטרים "נטשו את תפקידם החוקתי להבטיח את ביטחון החברה ומוסדות המדינה". אך כאמור מוראלס התפטר ובחירות חדשות יתקיימו בקרוב.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום