בצל המגיפה: הממשל האיראני אישר להמשיך עם אפיית המצות

עיתון 'יתד נאמן' בדק את היערכות רבני הקהילות בריכוזים יהודים שונים על פני הגלובוס לקראת חג חירותנו, בצל ההגבלות לאור מגיפת הקורונה • רבה הראשי של איראן הרה"ג רבי יהודה גראמי מספר איך יערכו השנה הגעלת כלים ושריפת חמץ, איך מתמודדים עם אפיית המצות ועוד

חדשות בעולם 24.3.2020 | 07:27

אפיית מצות באיראן צילום: יתד נאמן

בצל מגיפת הקורונה, בעולם היהודי נערכים במלוא המרץ ובשיא הזהירות לחג הפסח הבעל"ט.

אחד היעדים היוותר מסקרנים בעולם בפרט בימים אלה, זו איראן, שם מתפשטת המגיפה בצורה חזקה במיוחד וכבר גבתה כמה אלפי מתים. רבה הראשי של איראן הרה"ג רבי יהודה גראמי, מספר בראיון לעיתון 'יתד נאמן', כיצד הקהילה מתכוונת לערוך הגעלת כלים ושריפת חמץ, לצד אפיית מצות ושמיעת סיום בתענית בכורים ואיך מתמודדים עם החולים בקהילה היהודית והאבל על פטירת שניים מחברי הקהילה ז"ל שנדבקו בקורונה.

הגר"י גראמי מספר כי בימים אלה ממשיכה מאפיית המצות לפעול כדי לספק את צרכי המצות לכל קהילות יהודי איראן ברחבי המדינה. לדבריו: "קיבלנו אישור מיוחד להמשיך ולהפעיל את מפעל המצות, מאחר וכל הקהילה אצלנו משתמשת במצות מכונה, היה הרבה יותר קל מאחר ויש לנו אפשרות בקרה על ההיגיינה לצד השגחה מלאה על תהליך הייצור משעת טחינה. אמנם לצערי אין לנו אפשרות שיהיה שמורה משעת קצירה. אך באין ברירה אנחנו מסתמכים על מה שיש בידנו להשגיח ולשמור".

"בגלל הקורונה מקפידים הרבה יותר במאפיה על היגיינה ואף קיבלנו אמצעים להגנה מהרשויות שמסייעות לקהילה בכל הצרכים", מבהיר הרב הראשי, "שלחנו כמה משגיחים להשגיח במשמרות רצופות, אנחנו מחמירים שמשעת נתינת מים עד אפיה לא יעברו ח"י דקות ולמעשה זה הרבה פחות מזה בגלל המכונות".

עם זאת מציין רבה הראשי של איראן כי לצד התפוקה משביעת הרצון של המצות, דווקא עם בשר לחג הם חווים משבר. "בינתיים בגלל המגפה לא עושים שחיטת בהמה וכל האטליזים סגורים. זאת בעיה גדולה לאור הצורך הגדול בקרב כלל חברי הקהילה לבשר לקראת המועד".

הרב גראמי.

יוזכר כי תחום השחיטה מורכב ביותר באיראן בת-זמננו. החוק האיראני אוסר לאכול בשר שלא הומת בשיטה המוסלמית ("חלאל"). עם זאת, החוק מכיר באיסור היהודי לאכול בשר שלא עבר שחיטה כהלכה – אבל גם על השחיטה חלות מגבלות. אם במהלך השחיטה הבשר התגלה כלא כשר מכל סיבה שהיא, אי אפשר למכור אותו לגויים כפי שנהוג בכל המשחטות בעולם, אלא יש להעלותו באש ולא להותיר ממנו כל זכר. החוקים האלה, כמו כל החוקים המוסלמיים, נאכפים באיראן בקפידה. כעת כאמור האטליזים ובתי המטבחיים סגורים כליל.

צריכת יין נתקלת במגבלה דומה: כל משקה שיש בו כוהל אסור בתכלית לשימוש ולמכירה בכל רחבי איראן. ליהודים מתירים השלטונות לרכוש יינות במשורה אצל מוכרים יהודים שקיבלו את רישיונם, ובלבד שהיין ישמש לקידוש בלבד. אוי לו למי שייתפס כשותה יין במהלך סעודה, גם אם רכש את היין אצל עוסק מורשה במסגרת ההיתר הבלעדי הניתן ליהודים בלבד.

דווקא מאגרי היין בחנויות היהודים לא סובלים ממחסור ויין ל-ד' כוסות יהיה בעז"ה ברווח ליהודי המדינה.

לשאלה איך נערכים בקהילה להגעלת כלים ושריפת חמץ מציין הרב גראמי: "פרסמתי המלצה לכל משפחה שתתארגן באופן עצמאי לעגלת כלים בביתה וכן שריפת חמץ כל אחד בחצר ביתו. כן ציינתי פסקי הלכות קצרים בעניין הגעלת הכלים השונים. בנוסף בערב חג הפסח הכרענו דייני בית הדין בטהרן כי כמו בתענית אסתר גם תענית בכורים אין חובה לצום מפני שעת המגיפה כמבואר ובפרט שזה פיקוח נפש כעת. אמנם רק כדי לשמר את המסורת הודעתי כי הציבור יוכל לאכול רק אחרי שמיעת סיום מסכת בטלפון אחר תפילת שחרית. את ההלכות ושאר השיעורים אנחנו מעבירים באמצעות שידורי הטלפון מאחר ובתי הכנסת סגורים וכל הקשר בין הקהילה מתבצע בימים אלה באמצעות השידורים".

הרב גראמי מציין כי לאור המצב במדינה הוא הורה לפני כשבועיים לסגור את בתי הכנסת במדינה, בשל התפשטותה המהירה של המגיפה ופגיעה נרחבת גם בקרב חברי הקהילה היהודית שזקוקה לרחמי שמים מרובים. לדבריו "יהודים מהקהילה מאושפזים במצבים שונים הן בבית החולים היהודי בטהרן והן בבתי החולים הכלליים במדינה, אנו מבקשים שיזכירו גם אותנו - קהילת יהודי איראן בתפילה בתוך שאר חולי ישראל. לפי המצב שנראה כעת, גם במהלך חג הפסח בתי הכנסת יישארו לצערי סגורים, הורתי גם על סגירת בתי הכנסת באספהאן ובשיראז".

כידוע, הקהילה הגדולה ביותר של יהודי איראן מתגוררת בעיר הבירה טהרן, קהילה גדולה נוספת - בשיראז, עוד קהילה מרוכזת אֶסְפָהָאן - העיר השלישית בגודלה באיראן-פרס, ויהודים נוספים מפוזרים על פני כמה ערים, אך רובם משוייכים לקהילות האם הגדולות ושומרים על קשר. בסה"כ ברחבי המדינה יש לא פחות מ-50 בתי כנסת, חלקם פעילים בשבתות בלבד וחלקם גם בימי השבוע, כעת כולם סגורים על מסגר ובריח ויהודי המדינה יחד עם שאר התושבים מסתגרים בבתיהם או נאנקים במסדרונות בתי החולים רח"ל.

וכשאנו מדברים על מצב חולי הקורונה, שאלנו את רבה של איראן כיצד נהגו הרשויות עם הנפטרים היהודים שנדבקו בקורונה והרב גראמי מציין את פעילותם לשבח: "אמנם לפי התקנות והנהלים לא יכולנו לבצע טהרה וגם לא הלוויה בהשתתפות מלווים, אך ברוך ד' זכינו בסופו של דבר לקבור את מתינו בבית הקברות היהודי וכבר מצינו שבשעת הדבר מבטלים את מנהג הטהרה לצורך החיוב דאורייתא של מצוות קבורה כהלכתה, בתפילה כי הקב"ה יאמר לצרותינו די ונזכה לאכול מן הפסחים ומן הזבחים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום