האם התרופה החדשה נגד קורונה יעילה?

תוצאות המחקר שפורסמו היו חיוביות, והראו כי התרופה "רדמסיביר" מקצרת את משך ההחלמה

בריאות 24.5.2020 | 13:24

מחלקת קורונה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

העולם כולו נמצא במרוץ אדיר בכדי לפתח חיסון ותררופה שתעצור את המגיפה הקטלנית המשתוללת בעולם.

אתמול (מוצאי שבת) התפרסמו תוצאות המחקר על התרופה האנטי-וויראלית "רמדסיביר". על פי הממצאים, התרופה מפחיתה את משך ההחלמה מהנגיף. השאלה הגדולה היא עד כמה התרופה אכן יעילה לחולים בנגיף ומהי מידת השפעתה. הנה כמה מהממצאים המעניינים על התרופה שהתפרסמו בערוץ 12.

בכתב העת הרפואי היוקרתי "New England Journal of Medicine" התפרסמו אתמול תוצאות המחקר אודות התרופה "רמדסיביר". המחקר נערך על כ-1,000 חולי קורונה מ-10 מדינות שונות, שחלקם קיבלו את התרופה, ואחרים שימשו כקבוצת ביקורת וקיבלו תרופת דמה בשם "פלסיבו". מה שעולה מהמחקר הוא שהתרופה יעילה בהפחתת זמן ההחלמה. ע"פ הממצאים, התרופה מפחיתה את תקופת ההחלמה של החולים ב-3 ימים: מ-14 ל-11 ימים.

מנגד, למרות השפעתה על תקופת ההחלמה, השפעתה על התמותה היא נמוכה למדי. בקבוצת החולים שקיבלו את התרופה, נפטרו 7% מביניהם בתוך שבועיים. זאת, לעומת 12% שהלכו לעולמם מבין המשתתפים בקבוצת הביקורת באותו פרק זמן. מסתמן כי השפעת התרופה על מוות מהמחלה אינה מובהקת מבחינה סטטיסטית, היות והשיפור שנרשם בהיבט זה הוא באחוזים בודדים בלבד.

אז למה כן התרופה יעילה?

פרופ' מיכל ליניאל מהמחלקה לכימיה ביולוגית באוניברסיטה העברית מסבירה כי התרופה יעילה במידה מסוימת, "לא מדובר בתרופת פלאים, אלא בפתרון שעובד ביעילות מסוימת בלבד, התרופה שנבדקה במחקר ופותחה במקור כתרופה לאבולה, היא הראשונה והיחידה, נכון להיום, שעובדת על נגיף קורונה", סיפרה.

עוד הסבירה פרופ' ליניאל כי מהמחקר עלה שחולים שקיבלו את התקופה ב'שלב הקריטי' החלימו מהר יותר "השלבים הקריטיים הם שלבי הביניים, בהם החולים זקוקים לתמיכה נשימתית: נעזרים בחמצן, אך לא מוגדרים 'מונשמים'. במחקר ראינו שהחולים בשלבים אלה שקיבלו את התרופה – החלימו מהר יותר".

פרופ' ליניאל מסבירה כי השפעת של התרופה על קיצור זמן ההחלמה הואא משמעותי ביותר "החוכמה בהתמודדות עם המחלה הוא למשוך זמן, השאיפה היא שהמערכת החיסונית של הגוף תוכל לייצר נוגדנים שיתמודדו באופן טבעי עם הנגיף ותמנע הסתבכות והגעה למצבים קריטיים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום