פרופסור בכיר ב'שיבא': "פרופ' קרייס הרס את עיר הבריאות"

"היחס שמרגישים החולים והמלווים החרדיים ב'שיבא' הוא אותו יחס שמרגישים גם בכירי הפרופסורים בבית החולים", מספר פרופ' בכיר במרכז הרפואי 'שיבא' שמגלה כי "את היחס הלא נעים הזה מעניק מנכ"ל בית החולים 'שיבא', הפרופ' קרייס, גם לצוות הרפואי. זו בוודאי הסיבה שהוסיפה למערך השיקולים של רופאים רבים וטובים שהעדיפו לעזוב את בית החולים" • האם תהילתו של המרכז הרפואי הגדול בישראל מאחוריו? • חשיפה

בריאות 17.8.2020 | 19:31

פרופ' יצחק קרייס צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"היחס הלא נעים שאותו חווים ומרגישים המאושפזים החרדיים ומלוויהם, הוא בעצם היחס שאותו מרגישים   סגל הרופאים הבכיר ב'שיבא'", את האמירה המפתיעה הזו אומר לנו לא אחר מאשר פרופסור בכיר במרכז הרפואי 'שיבא', שנחשף לדיווחים שהופיעו כזכור ב'בחדרי חרדים', לאחר שדיווחנו  אודות היחס לו זכו מטופלים חרדיים בימי הקורונה, והוא מוצא לנכון להבהיר ש'הכל מתחיל בראש'. "זוהי 'רוח המפקד' בשיבא", הוא אומר ומספר כי "כך נוהג המנכ"ל בצמרת הרפואית של בית החולים, ואין פלא שאותו יחס מנשב ומחלחל גם במחלקות, כשמי שמרגיש ונפגע מכך הם החולים והמטופלים".

בראיון שערכנו עמו, מבהיר איש שיחנו – מבכירי הרופאים ומי שמיטב יועצי הרפואה מצביעים עליו כאוטוריטה רפואית בתחומו – שהמרכז הרפואי 'שיבא' אולי זוכה לתדמית של מרכז רפואי מוביל ו'עיר הבריאות של ישראל' ("עוד תעלול יחצ"ני, השקעה של משאבים במיתוג שנועד להאדיר את המנכ"ל, במקום להשקיע בבית החולים עצמו", מוסיף האיש), אך המרכז הרפואי המוביל הידרדר מאד בשנתיים האחרונות כשנראה שימי תהילתו כבר מאחוריו. "היום ישנן מחלקות בבתי חולים שנחשבו בעבר לפחות מובילים אך הן עוקפות פתאום את 'שיבא' ונמצאות בשורה הראשונה בקדמת עולם הבריאות, וכל זאת רק משום שהם קלטו אליהם את הרופאים הטובים ביותר, כשאלו מצידם עזבו את 'שיבא' לפעמים בטריקת דלת".

הסיבה לכך, הוא אומר, נעוצה בגורם אחד ויחיד: "במנכ"ל, הפרופ' יצחק קרייס. הוא קיבל לידיו מרכז רפואי מוביל, מבוסס, פורץ דרך,  אך תחת ניהולו בית החולים חווה נטישה, לאחר שהוא איבד את מיטב הרופאים שבעבר הצעידו אותו קדימה".

לדבריו, "בית חולים אינו נמדד במבני ענק, במחלקות או במיכשור מתקדם. יכולותיו של בית החולים באות לידי ביטוי כאשר הוא מתהדר ברופאים מהשורה הראשונה בכל תחום,  כשאלו מצליחים מחד לספק שירות רפואי מיטבי למטופלים, ומאידך להכשיר את דור ההמשך של הרופאים הצעירים ולהפוך גם אותם למומחים בתחומם. למרבה הצער, פרופ' קרייס זלזל ופגע ברופאים,  הוא המעיט בערכם, מיעט להיפגש עמם, וכך נוצר מצב שבו הרופאים הבכירים ששמם הלך לפניהם בתחומם, עזבו והם השתלבו במקומות אחרים שבהם מתברכים בהם, והם אכן מצעידים אותם קדימה".

בין הרופאים שעזבו הוא מונה שורה של רופאים ידועי שם, שנטשו את 'שיבא' רק בשנה האחרונה והם עברו למרכזים אחרים. "כל אלו נחשבו לרופאים שנחשבו למובילים בתחומם, או שהם כבר נתפסו בצעירותם ככאלו שיגיעו רחוק. אך הפרופ' קרייס זלזל, פגע, המעיט בערכם, סירב לפגוש אותם, והם העדיפו למצוא לעצמם מקומות שבהם הם יחושו רצויים יותר. ואין ספק – בתי החולים שקלטו אותם עשו מבחינתם את העיסקה הטובה ביותר".

הרס הממלכה

אין זה סוד שבתקופה האחרונה, בפרט בעידן הקורונה, חשו מטופלים רבים, בעיקר מהמגזר החרדי, את היחס המפלה או נכון יותר: את חוסר היחס, שנושב בין כתלי המרכז הרפואי. אך לטענתו של איש שיחנו, שכמובן מסרב להזדהות בשמו, זהו היחס שאותו מרגישים גם הרופאים הבכירים. "מנכ"ל בית החולים הוא מנותק, ובהשראתו איבד המרכז הרפואי את הרגישות והחמלה, ערכים שהוא מרבה לצטט בדבריו ואשר אפיינו את שיבא עד לא מכבר. 'רוח המפקד' מורגשת בשטח והיא באה לידי ביטוי ביחס לכל הבאים למרכז הרפואי".

אותה התנהלות בעייתית הביאה אף לדרדור בהכנסות, בעיקר בתרומות שכמעט ואינן מגיעות, ודאי שלא באותו יחס שהגיעו בעבר. אפילו 'קרן המחקרים', גוף שנחשב לעתיר הכנסות ולאחד מעוגני בית החולים, עלול להפוך לגרעוני. "מי שאינו חכם, מאבד מה שנותנים לו", ממשיך האיש לדבר בכאב. "פרופ' קרייס קיבל לידיו מלוכה אך הוא איבד את הממלכה".

לחזור לימים הטובים

הפרופ' המוערך שבחר למסור את הפרטים חש אמנם שלא בנוח בכך שהוא אינו אומר את הדברים תחת שמו, אך מבהיר שגם הוא, ברמתו, עלול לשלם מחיר אישי.  וניכר שהוא מדבר מכאב. "ההתנהלות הזו כואבת לרופאים, שרואים עמל ומסירות של שנים יורדים לטמיון. ההשקעה נעשית בשלטים במקום במחלקות. מחלקות שבעבר נחשבו למבוקשות, הפכו לצערינו לשוממות לאחר שיועצי הרפואה הבכירים זיהו שחלק מהרופאים המובילים כבר לא שם, והם מעדיפים לא פעם להפנות את המטופלים למרכזים חלופיים שבהם קיבלו בשתי ידיים את אותם רופאים מצטיינים, תוך שמאפשרים להם לבנות מערכת כפי שהם חלמו וציפו ויודעים לעשות, מה שאכן הצעיד את אותם מקומות מרכזים למבוקשים. זאת, כש'שיבא' נשאר מאחור".

מה הסיבה להתנהלות הזו? לדבריו, "זו התנהלות שנובעת ממבט קצר רואי, אין לי הסבר אחר. פרופ' קרייס מרוכז בתדמיתו, הוא הגיע מהצבא אך הפך את 'שיבא' לבסיס צבאי. וזה כשבית חולים אמור להתנהל בחמלה, ולא לפעול לפי פקודות".

ואני חשבתי שהוא רק לא אוהב חרדים...

"ממש לא. ישנם רופאים בכירים מאד שחושבים שהוא בעיקר אוהב את התפקיד, ופחות נותן משקל לשליחות. הוא  אכן חרוץ ומוכשר, אך לדעתי נעדר מעוף מאחר שהמעמד האישי חשוב לו מידי, ואולי זה מה שעומד בעוכריו. ואכן, לא רק חרדים זוכים אצלו ליחס שהם חווים בימים אלו, אלא כל הבאים בשערי המרכז הרפואי כולל המערך הרפואי זוכה ממנו לאותו יחס 'פיקודי' הנעדר סממני חמלה. הוא נוהג בשיוויון, יחס אחד לכולם... אני רק יכול לומר היום שעוד מזל שגנץ לא מינה אותו לשר הבריאות כפי שביקש להיות. כי אם גם חלומו הזה היה יוצא לפועל, הדבר לא היה תורם למערכת הבריאות, ועוד בתקופה הקשה ביותר בתולדותיה".

"המרכז הרפואי 'שיבא'", הוא מסכם, "היה אכן בעבר בית החולים המוביל בישראל, ואנו רוצים להאמין ולקוות שניתן לעשות את השינוי בראש. צריך לשנות את התנהלותו של המנכ"ל, ולא במסעי יח"צ, לא בכתבות, אלא במעשים. בשינוי היחס גם למטופלים, גם למלווים, וכן, גם לרופאים, ויפה שעה אחת קודם".

מהמרכז הרפואי 'שיבא' לא התקבלה תגובה. לכשתתקבל נשמח לפרסם.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום