סקר מפתיע: 20% מהרופאים בישראל יסרבו להתחסן נגד הנגיף

גם לאחר שהחיסון נגד הקורונה יהיה בהישג יד, יהיו כאלו שעדיין יחששו להתחסן • סקר שנערך בקרב הרופאים בישראל מצא כי 20% מהם לא ירצו להתחסן • ממה הם חוששים והאם יש סיבה מוצדקת לחשש?

בריאות 18.8.2020 | 08:10

אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

חיסון, לא תודה: סקר מפתיע שפורסם במגזין European Journal of Epidemiology מגלה כי 20% מהרופאים בישראל הצהירו שלא יתחסנו נגד הקורונה, אם וכאשר ימצא חיסון נגד הנגיף. הסיבה לסירוב: הרופאים סבורים שהקורונה ותופעות הלוואי שלה לא נחקרו עדיין ואינם ידועות, ולכן הם יבקשו להימנע מהחיסון – שבעצם חושף את הגוף לנגיף.

בקרב האחיות שיעור המסרבים היה גדול יותר – רק  61% מהאחיות אמרו כי יסכימו להתחסן לקורונה אם וכאשר יימצא חיסון יעיל לנגיף.  גם  בציבור הכללי, לא נראה שכל הציבור רק מחכה לחיסון הגואל: 75% מקרב משתתפי המחקר מקרב הציבור הכללי אמרו שיתחסנו. 76% הביעו חשש, בין היתר, מתופעות לוואי או שלמרות שיקבלו החיסון, יידבקו בנגיף.

במסגרת המחקר, אותו ערכו הד"ר עמיאל דרור מהמחלקה לאף-אוזן-גרון וניתוחי ראש-צוואר במרכז הרפואי לגליל בנהריה ומהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת, יחד עם עמיתיו: מנהל המחלקה ד"ר אייל סלע,  נתנאל אייזנבך, שחר טייבר, ניקול מורוזוב, מתי מזרחי, אסף זיגרון וסמר סרוג'י, התבקשו 1,941 עובדים במרכז הרפואי ומקבוצה מהאוכלוסיה הכללית למלא שאלון אנונימי. הנשאלים התבקשו להשיב לשאלה אם יסכימו להתחסן נגד קורונה כשיהיה חיסון; במידה ולא מדוע הם מהססים להתחסן; האם הם נוהגים להתחסן נגד שפעת; האם הם הורים לילדים ואם משבר הקורונה עורר חשש לפרנסתם.

מניתוח התשובות עלה כי ההיענות של משתתפי המדגם מהאוכלוסיה הכללית לקבלת החיסון היתה בשיעור של 75%, בעוד ההיענות של האחיות והאחים עמדה על 61%. בקרב הרופאים, 78% השיבו שיסכימו להתחסן.

הסיבות לאי הרצון להתחסן: 76% מהמשתתפים מקרב כלל האוכלוסיה ומקרב צוותי הרפואה הביעו חשש מבטיחות החיסון, מתופעות הלוואי וכן פחד לחלות בעקבות החיסון. 13% הביעו חשש שהחיסון לא יהיה יעיל. 11% השיבו שמבחינתם זו מחלה קלה ואין צורך להתחסן נגדה או שלדעתם המערכת החיסונית הטבעית יכולה להתמודד בעצמה עם הנגיף.

עורך המחקר ד"ר דרור אמר לעידו אפרתי מ"הארץ": "בימים שבהם ערכנו את הסקר, היה סגר ותחושה קשה מאוד שלא יודעים עם מה אנחנו מתמודדים, בזמן שבאיטליה מתו מדי יום אלפי חולים. ברקע היתה תקווה גדולה שיגיע חיסון שיסיים את המצב הזה. הייתי משוכנע שהמציאות תחסל את תופעת ההתנגדות והססנות לחיסונים. ציפינו שבקרב עובדי בתי החולים נראה שיעור גבוה יותר של נכונות להתחסן בהשוואה לאוכלוסיה. גילינו שאין הבדל של ממש בין אנשי הרפואה לאוכלוסיה הכללית בעניין הזה, לא ברמת ההיענות ולא בסיבות ובחששות שבבסיס ההיסוס להתחסן".

עוד אמר ד"ר דרור כי החשש בישראל דומה לזה שבארה"ב, שם, לפי דיווח של "ניו יורק טיימס", סקר דומה הראה שרבים לא יסכימו להתחסן כי אין להם אמון בו ובמערכת. חוסר האמון ניכר במיוחד בקרב שחורים. תומכים בחיסונים הציגו חשדנות כלפי החיסון שהממשל דוחף עתה ומהחיפזון להביאו לשוק.

ד"ר דרור: "יש חוסר אמון בתהליך. לא חוששים שהחיסון לא יהיה יעיל, אלא שלא יהיה בטוח. לסירוב של אנשי הרפואה להתחסן עלולה להיות השפעה משמעותית על כלל הציבור. כדי ליצור אפקט יעיל של חסינות עדר חייבים במסה גדולה של מתחסנים. כשיהיה חיסון מוצלח יידרשו קמפיינים ציבוריים נרחבים שידגישו את הבטיחות והיעילות של החיסונים".

נזכיר כי גם יועצי רפואה בכירים עמם שוחחנו העלו חשש לגבי החיסון, שכאשר הוא יצא לשוק וישווק יהיה זה לאחר הליך קצר יחסית לחיסונים אחרים, ובלי שתופעות הלוואי שלו נחקרו בדומה לכל חיסון אחר. אחד מהם צוטט כאומר ש"אעדיף לחכות חודשים ארוכים ולראות שעשרות מיליונים בעולם חוסנו ולא נפגעו, לפני שאסכים להתחסן בעצמי".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום