גמזו: "היקף התחלואה, גם בערים ירוקות הוא גדול"

שעות ספורות לפני כניסת הסגר הלילי לתוקף, נזכר פרויקטור הקורונה רוני גמזו לפרט להנגיש ולהסביר לציבור את נחיצות ההנחיות וההגבלות שייכנסו לתוקפן החל מהשעה 7 בערב בעשרות ערים ברחבי הארץ

בריאות 8.9.2020 | 17:24

רוני גמזו צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לקראת הסגר הלילי שיחל בשעות הקרובות על עשרות ערים ויישובים בכל רחבי הארץ, נזכרו במשרד הבריאות לספר לציבור על ההגבלות וההנחיות המיוחדות לתקופת הסגר הלילי בערים האדומות, על פי המודל של פרויקטור הקורונה רוני גמזו.

בצהריים, שעות ספורות בלבד למועד תחילת הסגר, עלה פרויקטור הקורונה לשידור מיוחד בו הסביר ונימק את נחיצות ההנחיות וההגבלות המיוחדות לאזורים אלו. 

"היום אנחנו מתחילים עוצר לילה והגבלות, אלו הגבלות מאוד משמעותיות ואנחנו צריכים לדעת שאנחנו יום שני עם מעל 3000 נדבקים מעל 40 אלף בדיקות. אנחנו בודקים הרבה ומוצאים הרבה מאומתים, ואנחנו עושים צעדים קשים מאוד על הרבה אזרחים במדינת ישראל". פתח גמזו את נאומו.

"אנחנו בונים תשתיות של מערכת שמנהלת את הקורונה ומנהלת את הקורונה ברחבי הארץ, זאת תשתית שצריך לבנות אותה ולנהל אותה. תהליך בניית המשאבים הניהוליים והתשתיות הניהוליות, צמוד כל הזמן על ידי פיקוד העורף לתהליך של קטיעת השרשראות, אני מזכיר אדם שנדבק בקורונה הרבה פעמים הוא לא מרגיש, הוא מרגיש בריא, אבל יכול להיות שנדע עליו ונגיע אליו שהוא מאומת, נדגום, נחקור אותו וכך נסגור מעגלים.

אתמול רה"מ היה יחד עם שר הבריאות בפיקוד העורף, זה תהליך מאוד מורכב, למה תהליך מורכב לבנות את זה, זה מתחבר לניהול ברשויות המקומיות, זאת הלוגיקה, היא תימשך עד שנוכל לצאת עם מערכת משומנת וקוטעת ונותנת לכם אזרחי מדינת ישראל שאנחנו מנהלים את הקורונה ולא הקורונה מנהלת אותנו, זה קשה ומורכב אבל נמשיך לעשות אותו, הרמזור מעל כל זה. ההיגיון, הלוגיקה במודל הרמזור, לקח זמן לאשר אותו, להטמיע אותו, הלוגיקה אומרת מדרג פעולה בין הישובים של ראש הרשות בכל התהליך. כן, מגבלות מותאמות תחלואה וסימון מוקדי התחלואה במדינת ישראל.

כאשר אנחנו מסמנים אותם אנחנו יודעים לנטר אותם, לעקוב אחריה וכן אנחנו יכולים ואפילו נדרשים ואני יודע שזה לא נעים להוסיף מגבלות על מגבלות של הרמזור שהם ערים מוקדי תחלואה, מגבלות שצריך לדעת, הם לא מגבלות רק שלמונעות דברים, זה אמצעי לנהל להקטין את תחלואת הקורונה, תחלואת הקורונה מנוהלת ומוקטנת הרבה פעמים על ידי מגבלות תנועה, ואלו מגבלות לא נעימות. גם מערכת חינוך זה לא נעים ליצור את זה. אנחנו עושים את זה במעטפת נוספת מעבר לרמזור.

זה קשה כי זה ניהול דיפרנציאלי, זה אומר שבערים מסוימים אתה נותן את האמצעים להגביל. אני קודם מברך את ראשי הרשויות המקומיות שלוקחים את זה לאורך הימים בצורה רצינית ועובדים על פי הרמזור, מתמרצים את התושבים, עושים יותר בדיקות ואכפתיים לצבע של העיר שלהם. זה נכון וכך צריך להיות. אני משוכנע שערים אדומות יכולות להיות כתומות".

"אומרים לי שניהול הרמזור, הרבה יותר טוב, הרבה יותר מתאים שאתה לא בשיאה של מגפה, אבל זה תהליך שמחכה לנו הרבה זמן וצריך להטמיע את זה. הוסיף גמזו.

היום 40 ערים נכנסות לעוצר לילי החל מהשעה 19:00 בערב, ואני יודע שמופנה כלפי כעס ותסכול, הרבה מאוד קושי. אני מבין את הקושי. קשה לי אישית עם זה. אבל אני גם יודע שהממשלה בסופו של דבר הכריעה והחליטה לקבל את ההחלטה הזו, וזו החלטה קשה.

"אנחנו צריכים לעצור התקהלויות מדביקות ובטח בערים אדומות. שיעור התחלואה בערים האדומות הוא מהגבוה בעולם "אני משוכנע שערים אדומות יכולות להפוך להיות כתומות. אומרים לי שניהול הרמזור הרבה יותר מתאים ברגע שאתה לא בשיאה של מגפה. אני יכול להסכים עם זה, אבל זה תהליך לוקח הרבה זמן", הדגיש הפרוייקטור גמזו.

באשר לחשש מפני עלייה בתחלואה בחגים המתקרבים, אמר פרופ' גמזו: "שבוע לפני ראש השנה, זה השלב שצריך לעצור ולראות את תמונת התחלואה, ולתכנן איך אנו רואים את חגי תשרי. זו תקופה שאני חייב לכוון נכון, כי חגי תשרי זו לא תקופה להקטין את התחלואה. ארוחות והתכנסויות עלולות דווקא להגדיל אותה".

"אציג ביום חמישי הקרוב לשרים החברים בקבינט הקורונה את המתווה שלי לניהול הקורונה בחגים, ומה שעכשיו צריך זה שאנשים יילכו ולהיבדק".

"יש לנו 3,000 מאומתים ביום, ואנו עושים המון בדיקות, וכן: לכו לעשות בדיקות", קרא מנהל תכנית 'מגן ישראל': "כשאני רואה המון בדיקות, הרבה מאומתים ושיעור בדיקות חיובי שיורד - אלו חדשות טובות". סיים גמזו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום