הסופר בחשבון נפש: מחיתם על הפגיעה בגר"ח - אך הטחתם ביקורת באחרים

הסופר דוד דמן בטורו השבועי בעיתון 'משפחה' מתייחס לאלו שמתקשים להבהיר לעצמם היכן עובר הגבול בין היצמדות להנחיות לבין פגיעה בגדולי ישראל, וכותב על אלו שמיהרו להגן על כבודו של שר התורה אך רק אתמול, אצל 'גדולים' אחרים הם נהגו בצורה שונה

חרדים 10.9.2020 | 17:42

גדולי ישראל הגר"ח קנייבסקי והרבי מבעלזא צילום: ארכיון

אלול הוא זמן של חשבון נפש. הדברים שאכתוב כאן, ייכתבו בצורה עמומה משהו. אבל הם ייכתבו!

במהלך החודשים האחרונים, מצאתי את עצמי, נגד רצוני, מגן בפורומים רבים על התנהגות קהילתית מסוימת. למרות שעד היום אני חושב שכל קהילה שמתנהלת בידי דעת תורה צרופה, אין לה שום צורך לבוא ולהתנצל או להסביר את עצמה. שבעים פנים לתורה, וברוב המקרים, אין פרצופיהם שווים. ומכל מקום - לכולם יש מקום.

פתאום יש שמתקשים להסביר היכן בדיוק עובר הגבול בין היצמדות לכל ההנחיות - אף שלפעמים יש מקום לחשוד שהמניע של חלקם הוא לא טהור ותורתי (כמו למשל הסגרים הדרקוניים שאיכשהו תמיד מכוונים נגד אוכלוסיות חרדיות), לבין יציאה חוצץ נגד תקנות שבאות מאותם גורמים בדיוק. לא ממש ברור מתי הן מתקבלות מסיבות ענייניות טהורות, ומתי מדיף מהן ריח באוש של שנאת הדת. בדיוק לשם כך יש לנו את גדולי ישראל, נהרא נהרא ופשטיה.

יש לנו רק לשמוח על כך, שהקב"ה נתן את ביתו לשומרים האמיתיים של הדור הזה, המצוידים בסייעתא דשמיא הנכונה ובדעת התורה הצרופה, כדי לשקול את מכלול השיקולים העומדים על הפרק, כדי להורות את העם את המעשה אשר יעשון ואת הדרך אשר ילכו בה. מתי להתייחס להוראות הממשלתיות כנתינתן, ומתי לפקפק בהן מעט. מתי ליישם את כל מה שהצטווינו רק בגלל שכך ציוו לנו, ומתי להפעיל את השכל הישר ולהקיש מהנתונים והתוצאות המגיעים מהשטח.

עד כאן ברמז. מי שרצה להבין, הבין. ומי שלא, זה כבר לא יעזור. אבל דבר אחד ברור יכול להיכתב מפורשות: כל זמן שרשויות הבריאות, האמונות על שיקולי בריאות נטו, מצהירות שבעיניהן אין בהתאספות של עשרות אלפי איש, בצפיפות ובהתפרקות מכל הנחיות הבריאות, רק כדי לקדש את המטרה העליונה בעיניהן שהיא הזכות למחות ולהפגין - שלא ימכרו לנו סיפורים על דאגה כנה לבריאות העם.

ההפגנות הללו רק מוכיחות לנו, עד כמה קשה לפעמים לסמוך על השיקולים המקצועיים, כביכול, של אותם גורמים חילונים, שהם לכל הדעות חסרי רגישות לדת היהודית, חסרי כל ידע בקשר לכשלים הרוחניים החמורים של אותן תקנות, וחסרי הבנה בסיסית במציאות האבסולוטית של כוח עליון בכל מה שקורה בעולם.

טוב עשו מי שמחו בכל תוקף נגד הפגיעה במרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, רק בגלל ש'העז' להורות אחרת מאשר אותם 'מבינים'. רק חבל שמתוך אלו שמחו, ישנם כאלה שרק אתמול מתחו את אותן ביקורות באותו סגנון ובאותן סיטואציות. כנראה, מה שלא מבינים משם, מבינים מפה.

ובכל זאת, טוב מאוחר, מאף פעם לא!

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום