תעלומה בקומה השנייה: מצא את קברו של הצדיק בתוך ביתו של הערבי • צפו

בהרפתקה נוספת של יצחק כרמלי, הגיע לתוניס בחיפוש אחר קברות יהודים, שם מצא גינה ששימשה בית קברות יהודי • קברו של איזה צדיק הצליח כרמלי למצוא? וכיצד ידע כי ישנו קבר בביתו של הערבי?

חני לוין | מעניין 13.11.2020 | 14:29

כרמלי בקברו של הצדיק מתוניס צילום: יצחק כרמלי

פרשת חיי שרה: "תנו לי אחזת קבר עמכם ואקברה מתי מלפני".

לב תוניס, בירת תוניסיה, גינת אל פסאג', הריאה הירוקה של תוניס. עשרות עצי וואשיגטוניה מצלים על הגינה המשמשת מפלט מהחום המגרבי המגיע היישר מהסהרה. רבני תוניס הטילו חרם שלא להיכנס אל הגינה ששימשה בית קברות יהודי שנהרס ונחרש ע"י השלטונות לפני כ-60 שנה.

 

בהרפתקה נוספת של יצחק כרמלי, הגיע לאותה הגינה ששימשה בית קברות יהודי, והוא מספר: שעות שוטטתי בגינה וסביב לה, ניסיתי למצוא שריד כל שהוא לבית הקברות.

מעגל החיפושים התרחב גם לרחובות הסמוכים. לפתע, צדה עיני ללוח שיש עם אותיות בעברית, שהיה קבוע מעל פתח בית של ערבי, שפשפתי עיני כלא מאמין.

על הלוח, מספר יצחק: נחקק "ציון על קברי הרבנים הגדולים הרב הגדול מסעוד רפאל אלפסי זלה"ה.

רבי מסעוד אלפסי זצ"ל היה גדול חכמי תוניס לפני יותר מ-250 שנה.

ממשיך כרמלי ומתאר כי רק לאחר מאמצים מרובים ניאות הערבי לפתוח את ביתו, שם למרבה הפלא, בקומה השניה, מצאנו את קבר הצדיק בשלמותו.

לדברי הערבי המתגורר בבית/קבר, היו עוד קברים יהודיים באיזור שנהרסו ע"י המקומיים, ואולם כל מי שניסה לפגוע בקבר רבי מסעוד, נפגע בעצמו. כך שהמקום התפרסם גם אצל המוסלמים, כמקום פועל ישועות.

רק השאלה - כיצד הגיע הקבר לקומה השנייה, נותרה בגדר תעלומה.

שבת שלום

יצחק כרמלי

עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום