אושרר באופן סופי: מערת המכפלה תשופץ ותונגש

לאחר שנים שהקשישים ובעלי המוגבליות לא יכלו לבוא ולהתפלל במערת המכפלה, בסוף השבוע האחרון הוסרו העררים על ידי המנהל האזרחי והמערה תשופץ ותונגש על ידי משרד הביטחון ובמימון משרד התיירות. כעת נותר רק לעבור את משוכת המכרז

אהרן מילר | חדשות בארץ 21.11.2020 | 23:44

מערת המכפלה צילום: Gershon Elinson/Flash90

כידוע לכל מי שאי פעם התפלל במקום, הגישה היחידה אל מערת המכפלה היא באמצעות מדרגות רבות. ואנשים שלא מסוגלים לטפס במדרגות נאלצים להיעזר באחרים, להסתכן בנפילה, כפי שהתרחש בעבר לא אחת, או לוותר בכלל על התפילה במקום. במשך שנים הייתה זו ההתנגדות של הוואקף וארגוני שמאל נוספים שמנעו את הנגשת המקום. בסוף השבוע האחרון נדחו סופית כל ההתנגדויות והפרויקט לשיפוץ והנגשת מערת המכפלה אושר בוועדה לתכנון ורישוי של המינהל האזרחי.

ועדת המשנה להתנגדויות במנהל האזרחי התכנסה דחתה את העררים שהוגשו על ידי ארגון השמאל ״עמק שווה״ ועיריית חברון הפלסטינים נגד מתן היתר בנייה להנגשת מערת המכפלה, במשך תקופה ארוכה, וכאמור בסוף השבוע החליטה הוועדה לדחות את טענות המתנגדים ולאשרר את היתר הבנייה שניתן על ידי ועדת המשנה לתכנון ורישוי.

המערה תשופץ על ידי משרד הביטחון בעזרת תקציב שהועבר ממשרד התיירות. משרד התיירות כבר העביר חצי מיליון שקלים לטובת הפרויקט ובחודש שעבר הועברו 2.1 מיליון שקלים נוספים לסיום ההליך, עת החליטה שרת התיירות אורית פרקש הכהן (כחול לבן) לשחרר את הכסף שהתעכב למימון הנגשת מערת המכפלה לנכים.

שי גליק מארגון 'בצלמו' שהוביל את המאבק להנגשת מערת המכפלה, אמר "מדובר ביום היסטורי במאבק למען זכויות האדם. יום בו נקבר העוול של עשרות השנים, יום בו נקבע שתושבי יהודה ושומרון והמבקרים זכאים ככל האדם לזכויות האדם. אני מודה למנהל האזרחי שלמרות כל הלחצים מבית ומחוץ אישרו באופן סופי וחלוט את ההנגשה. אנחנו קוראים למשרד הביטחון להוציא מיידית את המכרז במטרה לסיים את ההליכים כבר בחצי שנה הקרובה", הוסיף גליק.

מלשכתו של חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי שהיה מהיוזמים לאישור סופי של המהלך שכאמור דובר על כך במשך כמה וכמה שנים, מסרו "ברכות לרגל אישרור ההחלטה באופן סופי וחלוט להנגשת מערת המכפלה, כעת ומשנמצא התקציב, אסור להשתהות רגע אחד ולצאת למכרז מהיר ויישום בפועל, ההחלטה עושה צדק עם קשישים ואנשים עם מוגבלות, ומהווה אמירה חדה וברורה כי חופש הפולחן לכלל הדתות הינה זכות בסיסית ראשונה במעלה".

חבר הכנסת משה אבוטבול הוסיף אף הוא "כמי שנלחם על כך, זהו יום שמחה בשבילי, ובשורה לכל הנכים ובעלי המוגבלויות, בעזרת השם אמיך לפעול עד לסיום המוצלח, לכבוד המקום הקדוש".

חברת הכנסת קטי שטרית, (ליכוד) בירכה אף היא את המנהל האזרחי על דחיית העררים נגד הנגשת מערת המכפלה ואמרה: "הנגשת המקום היא צעד יהודי והומניטרי כאחד. הקשר בין העם היהודי למערת המכפלה הוא בל יינתק ויש לאפשר חופש פולחן באתר הקדוש לכל דורש. אני קוראת למשרד הביטחון לא להתמהמה, וכבר ביום ראשון הקרוב להוציא את המכרז לבניית המעלית. אמשיך לפעול בנושא עד שהמערה תונגש".

 

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום