בקרוב: החלת פיקדון גם על בקבוקי משקה גדולים

"בגדול, כולנו אוהבים פארקים וחופים נקיים. אז למה שנמחזר רק בקטן"? לאור ההחלטה על החלת הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים, החלו אתמול (ראשון) בפעילות ההסברה לציבור בנושא זה

חני לוין | כלכלי 19.4.2021 | 22:18

בקבוקים צילום: pixabay

לאור ההחלטה של השרה להגנת הסביבה על הכנסת חוק הפיקדון גם על בקבוקי משקה גדולים שיכנס לתוקף ב-1 בדצמבר 2021, החלה אתמול (ראשון) פעילות ההסברה לציבור בנושא זה.

בעקבות אי-עמידת יצרניות ויבואניות המשקאות ביעדי חוק הפיקדון, החליטה בחודש אוקטובר 2020 השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, להחיל לראשונה בישראל פיקדון על בקבוקי המשקה  הגדולים.

בכך ישראל הצטרפה לשורה גדלה והולכת של מדינות אשר החילו חובת פיקדון על כלל מכלי המשקה, בין השאר כדי להתמודד עם בעיית הפלסטיק החד-פעמי במרחב הציבורי.

החל מ-1 בדצמבר 2021, לאחר צריכת הבקבוקים הגדולים, הצרכנים יוכלו להחזירם ולקבל תמורתם את דמי הפיקדון ששולמו בעת הקנייה, בדומה למנגנון הפיקדון הקיים היום על מכלי משקה קטנים.

מניתוח עלות-תועלת ובדיקות שבוצעו עבור המשרד להגנת הסביבה, עולה, כי החלת הפיקדון צפויה לחסוך לציבור צרכני המשקאות הממחזר קרוב ל-60 מיליון שקל בשנה, תצמצם את התופעה הבלתי רצויה של השלכת בקבוקי פלסטיק במרחב הציבורי ותעודד הקמת מפעל מיחזור לפלסטיק בישראל.

מסקר של גיאוקרטוגרפיה שבוצע עבור המשרד להגנת הסביבה בחודש נובמבר 2020 עלה, כי משקי הבית בישראל בעד מיחזור: כ-87% ממשקי הבית מעידים שמיחזור חשוב במידה רבה או במידה רבה מאוד. עוד עולה מהנתונים כי צריכת בקבוקי משקה היא כ-40 בחודש בממוצע למשק בית, 19 מהם של מכלי משקה גדולים. 80% נקנים בסופרים הגדולים.

כבר היום, כ-50% מהציבור מעידים שהם מחזירים בקבוקים קטנים לסופרים בתמורה לפיקדון. באשר להרחבת חוק הפיקדון למכלי המשקה הגדולים - מהסקר עולה כי טרם החלת החוק כבר קיים קונצנזוס בציבור הישראלי: כ-84% תומכים בחוק הפיקדון והרוב הגדול "מאוד תומכים".

הרחבת חוק הפיקדון מהווה חלק מאסטרטגיית הפסולת החדשה של המשרד להגנת הסביבה, השואפת להפוך את ישראל לכלכלה מעגלית – מינימום פסולת והתייעלות מקסימלית בשימוש למשאבים, תוך הפחתה דרמטית בכמות הפסולת המוטמנת.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אומרת כי "הדרך הנכונה ביותר לנקות את המרחב הציבורי מבקבוקים ריקים ולעודד מיחזור, היא באמצעות החלת פיקדון גם על הבקבוקים הגדולים. מדובר בצעד נכון לציבור גם מבחינה סביבתית וגם מבחינה כלכלית".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום