פקודת המבצע של המשטרה שהזהירה מאסון רגע לפני ההילולא

נחשף המסמך שיככב במרכזה של כל ועדת חקירה שתקום לבדיקת מה שקרה בהילולא במירון. בין שלל המזהירים והמתריעים מפני האסון במירון, היה גוף אחד שחזה בדיוק מצמרר כמעט מה יקרה, איפה, ובאיזו שעה - משטרת ישראל. | עמרי מניב חשף בחדשות 13 את מסמך פקודת המבצע של המשטרה שאם ההוראות שבו רק היו מיושמות בשטח, אפשר היה אולי למנוע את האסון והטרגדיה

קובי עוזיאלי | חדשות בארץ 4.5.2021 | 09:10

נרות לזכר הנספים צילום: תומר נויברג, פלאש 90

במצגת שכוללת יותר מ-100 עמודים, מחוז צפון של המשטרה מתאר את הסכנות בהילולא ההמונית תשפ"א וקובע צעדים הכרחיים למניעת אסון לצד האיומים על פח"ע וחסימות צירי תנועה – במשטרה מתריעים מפני "לחצים בכניסות... ובאתר הקבר, ועל קריסת מבנים או טריבונות" באתר.

בפקודת המבצע יש מתחם מסוים אחד שמדליק נורות אזהרה אדומות מהבהבות – ולגביו הם חוזרים ומתריעים: מתחם ההדלקה של תולדות אהרון – למרות הוספת טריבונות נוספות ניכר כי הוא צר מלהכיל את כמות החוגגים ולפיכך יש להיערך להרחבתו עד גבול מתחם תולדות אברהם ובכלל זה להרחיב את היציאה / כניסה מגשר דב". כך בלשון הזו, כפי שחשף אמש (שני) כתב 'חדשות 13', עמרי מניב.

ההוראה הזו לא בוצעה ובדיוק שם במעבר הצר, שבין המתחמים של תולדות אהרון לתולדות אברהם יצחק האסון התרחש.

לצד זאת פרסם עומרי מניב יום קודם לכן (ראשון) את מסכת הלחצים הפוליטיים, שהופעלה על מפקד המחוז הצפוני מצד פוליטיקאים שונים שביקשו מהמשטרה לאשר ולקיים עוד הדלקות, מעבר לאלה שאושרו.

הקשר בין הלחצים האלה לבין סכנת חיים של ממש, לדברי כתב 'חדשות 13', בשנה שעברה האירוע היה מצומצם בגלל הקורונה, אבל לפני שנתיים בל"ג בעומר תשע"ט, כמות החוגגים בהדלקה של המשפיע רבי אלימלך בידרמן לא תאמה את יכולת ההכלה של המתחם, דבר שהוביל אותנו להפסקת האירוע כשעה לפני סופה. 

"מבחינת כמות ההדלקות ביחס לכמות המתחמים, מדרוג ומרחב נשימה בין ההדלקות, הגענו לקצה גבול הקיבולת...", כותבים מחברי המסמך במשטרה ומתריעים: "אירוע ההדלקה של הרב בידרמן אינו מתאים למתחם תולדות אברהם יצחק וזאת בשל כמות המשתתפים העולה על יכולת הכלת המתחם".

בהמשך הפקודה שנחשפה ב'חדשות 13', נכתב כי ניתן להדלקה של הרב בידרמן אישור של שלושת אלפים איש, כאשר בפועל היו מעל שניים עשר אלף. במשטרה דורשים באופן ספציפי את הרחבת ושדרוג מתחמי הדלקות של תולדות אברהם יצחק ותולדות אהרון. הראשון בוצע השני כמעט ולא.

מתברר כי בהילולא לפני שנתיים, כך לפי הפרסום, הוקפצו כוחות גדולים למתחם של חסידות בויאן מחשש לאסון של צפיפות יתר וניתנה אזהרה ספציפית על עומס הדלקות ומבקרים מסוכן בין השעות 00:30 ועד 04:30 לפנות בוקר.

על מתחם שבו ארע האסון בשעות הלילה אחראי מפקד תחנת נוף הגליל, על אכיפת עבירות הבנייה וההיתרים מועצה אזורית מרום גליל וראש ענף רישוי ואבטחה צפון במשטרה ועל ביצוע סעיפים מרכזיים בפקודה – המרכז לפיתוח המקומות הקדושים.

אישור התוכניות של המשטרה אצל המפכ"ל והצגתן לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה נעשה באיחור ניכר, סמוך מאוד לאירוע, בבוקר האירוע נערך תרגיל אר"ן – אירוע רב נפגעים – שעות לאחר מכן התרגיל הפך למציאות קשה מנשוא ל"ע.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום