הלילה בחצות הכוח עובר לידי הנשיא; כיצד ינהג?

בעוד מספר שעות, המנדט להרכבת הממשלה ישוב לידי נשיא המדינה. האם ריבלין יחרוג מהמנהג ויעניק את המנדט לא לבעל הממליצים הגבוה ביותר בגלל שיקולים פוליטיים? | עמית סגל עם מספר תהיות לקראת יממה דרמטית

יחיאל גלאי | פוליטי 4.5.2021 | 11:25

יאיר לפיד אצל ריבלין צילום: באדיבות המצלם

הפרשנים הפוליטיים אומרים הבוקר כי אסור לנו למצמץ לקראת השעות האחרונות בהן המנדט להרכב הממשלה נמצא בידיו של בנימין נתניהו. אמש (שני) נתניהו השתמש באחד מהשפנים שבשרוולו והצהיר בקולו כי הוא זז מתפקיד ראש הממשלה לשנה ומעניק זאת לבנט כשהמטרה של נתניהו כעת היא למנוע את המנדט מלפיד ולהביא לרוב ממליצים לבנט ובכך למנוע השתלטות עוינת מבחינתו על הוועדה המסדרת ולעצור אולי חקיקה פרסונלית נגדו.

בהקלטות של איילת שקד שחשף אמש עמית סגל, היא נשמעת אומרת כי באם בימין לא יצליחו להרכיב ממשלה, היא לא תתנגד למהלך של בנט עם לפיד וגוש השינוי - כפי שנטען נגדה קודם לכן בדיווחים שונים - אך התחייבה בשם 'ימינה' כי באם הימין יעניק את המנדט למפלגתה, בנט לא ינסה להרכיב ממשלה עם השמאל ויתמקד בימין.

כעת נותרה השאלה כיצד ינהג הנשיא ריבלין, האם הוא יתייחס לרוב הממליצים במידה ובנט יקבלם ויעניק לו את המנדט, או אולי יחליט להעבירו ללפיד לאחר שבימין כשלו במאמציהם בחודש האחרון?

הפרשן עמית סגל תוהה: לפני חודש אמר הנשיא ריבלין שלו יכול היה, היה מחזיר את המנדט לכנסת. מה נשתנה שכעת הוא שוקל להעניק אותו למישהו אחר? 

עוד תוהה סגל לקראת החזרת המנדט לנשיא ואומר כי גם אם הנשיא בוחר להעניק את המנדט לראש מפלגה ולא להחזירו לכנסת, מה פשר ההודעה בשם גורמים פוליטיים שהמנדט יוטל על לפיד גם אם יהיו לו פחות ממליצים, כי בנט זה מנדט פיקטיבי? בכל מקרה אם תקום ממשלה מכל צד בנט יהיה ראשון בה, אז נראה שדווקא המנדט ללפיד פיקטיבי, אם כבר.

סגל מסכם וכותב: "מעולם עד היום לא הוענק מנדט למועמד עם פחות ממליצים, אם הנשיא מתכוון לשבור את הנוהג החוקתי הזה, הוא יידרש להסברים טובים מאוד".

בחדרי חרדים

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום