נחשף: חיסול סולימאני תוכנן כבר לפני 4 שנים; בכירים נוספים היו ברשימה

גילויים חדשים בפרשת חיסולו של קאסם סולימאני, הנשיא לשעבר טראמפ תכנן לחסל שורה של בכירים נוספים, אך התכנון לא יצא לפועל, כמו כן נחשף, כי ישראל מסרה לאמריקנים את מספר הפלאפון של סולימאני שעות לאחר שקיבל מכשיר חדש

יענקי פרבר | חדשות בעולם 9.5.2021 | 09:15

סולימאני וראש צוות האבטחה שלו צילום: אינטלי טיימס

ממשל טראמפ החל לתכנן את חיסולו של הגנרל האיראני קאסם סלימאני כמעט שלוש שנים לפני החיסול ב-2020, ובמקור "רצה לחסל רשימת אנשים שלמה באותו יום" כך נחשף.

מי שהיה מזכיר המדינה, מייק פומפאו, החל לתכנן לחסל את סולימאני כמעט ברגע שמונה לתפקידו כמנהל ה-CIA בינואר 2017. לפני המינוי למזכיר המדינה, מייק פומפאו היה מנהל ה-CIA. כך דווח ה"דיילי מייל" הבריטי.

על פי הדיווחים המצב הסלים במהלך 2018 ו-2019, לאחר פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין האיראני, והריגתו של קבלן אמריקני בעירק, טראמפ דחף לכך, כי רצה "לקחת קרדיט על כך בתקופת קמפיין בחירות", כך על פי הדיווח.

ממלא מקום שר ההגנה לשעבר כריס מילר גילה גם כי סולימאני לא היה היעד היחיד, וממשל ארה"ב תכנן לחסל באותו יום כמה בכירים בצבא ומודיעין איראניים. יעדים נוספים כללו את מפקדו העליון של כוח קודס בתימן עבדולרזה שחלאי ואנשי כוחות הגיוס העממיים הנתמכים על ידי איראן - אך אלה לא הצליחו להתממש.

ה"דיילי מייל" מציין כי המעורבות המכריעה של פומפאו הותירה אותו כעת בסיכון מצד טרוריסטים שרוצים לנקום בו, גורמים בארה"ב אומרים שהוא ובכירים אחרים בארה"ב הם יעדים מתמשכים לניסיונות התנקשות איראניים. על פי הדיווחים טראמפ היה כל כך מודאג מפומפאו ושליחו הבכיר לאיראן בריאן הוק שעלולים להירצח לאחר שיעזבו את תפקידם, עד שהיקצה כ-20 מיליון דולר כדי להגן עליהם בימיו האחרונים בבית הלבן. טראמפ הקצה קרן חדשה כדי לשלם עבור הגנה על בכירי משרד החוץ לשעבר או בדימוס שמתמודדים עם איום חמור מצד מעצמה זרה או סוכן מעצמה זרה.

עוד נחשף, כי פעולה אחת כללה הסתננות לחברת האספקה ​​דרכה סולימאני השיג טלפונים סלולריים חדשים ו"טיפול" במכשירים לפני שהגיעו לגנרל סולימאני. 'זה קרה בעקבות טיפ מישראל אודות שליח שעובד עבור סולימאני, ועקב אחרי הטלפונים מהקור", אמר אחד הגורמים לשעבר ב-CIA. ויקטוריה קואטס, סגנית היועצת לביטחון לאומי במזרח התיכון באותה תקופה, אמרה לאתר Yahoo שהתוכנית באמת הפכה למציאות בנובמבר 2019 כאשר נראה ש"דברים רעים מתרחשים בין סולימאני לארצות הברית". כמה בכירים אמרו כי טראמפ אז נתן לתוכנית אור ירוק לאחר שאזרח אמריקני נהרג על ידי המיליציה האיראנית בעירק באותו דצמבר 2019.

גורמים רשמיים חשפו פרטים חדשים אודות הלוגיסטיקה של המבצע בשטח, כאשר פעילי יחידת דלתא האמריקניתי התחזו לעובדי תחזוקה, ואילו פעילים כורדים התחפשו כעובדי מטען בשדה התעופה בבגדאד לקבל את פני הגנרל באופן חיובי כשנחת. אנשי יחידת דלתא החלו לתפוס את עמדותיהם בבגדאד בסוף דצמבר. בשעות שקדמו לחיסול הם התמקמו סביב שדה התעופה לבושים כצוות תחזוקה, הם התמקמו באזור בו הוא היה אמור לעבור.

בעלי ברית כורדים התחזו לצוות שדה התעופה כדי לאשר את זהותו לקראת החיסול. לצלף אמריקני אחד הייתה מצלמה שהיתה בשידור חי למפקד כוח הקרקע של דלתא בשגרירות ארה"ב. בכירים, כולל בריאן הוק, עמדו יחד מתוחים בוושינגטון בזמן שפומפאו צפה מהפנטגון יחד עם אחרים. טראמפ היה במאר-א-לאגו בפלורידה כדי לא לעורר חשדות.

אנשי קשר של פיקוד מבצעים מיוחדים בארה"ב ומתל אביב, עבדו עם גורמים ישראליים בכדי לעקוב אחר מקום הימצאו של סולימאני באמצעות הטלפונים הסלולריים שלו, כך דיווח גורם צבאי אחד.

הגנרל החליף טלפון בשעות שלפני עלייתו לטיסה מדמשק לבגדאד, אך גורמים ישראליים עזרו להתחקות אחר הטלפון הנוכחי שלו והעבירו את האות לארה"ב.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום