החוששים שהרגו בשוגג במירון, שאלו את הגר"ח; האם הם אשמים

במהלך השבוע שחלף מאז האסון במירון, הגיעו סיפורים רבים ושאלות לבית שר התורה הגר"ח קנייבסקי ברחוב רשב"ם בבני ברק. מה דינם של אלו שחוששים שהרגו בשוגג? האם לערוך קידושא רבא כי האמא חוששת מעין הרע? והסיפור עם האברך שנתן צדקה וניצל מהמוות

משה ויסברג | חדשות בארץ 9.5.2021 | 20:26

הגר"ח קנייבסקי בלימוד צילום: שוקי לרר

למעלה משבוע ימים חלף מאז הזדעזע העולם כולו והעולם היהודי בפרט, ועדיין הזעזוע והתדהמה שרויים אצל כולם. מספר בלתי נתפס של הרוגים, ארבעים וחמש נפשות מישראל שחייהם הסתיימו בטרם עת בצורה טראגית ונוראית, בעת הילולת התנא הקדוש רשב"י בהר מירון.

בכל חלקי הציבור החרדי הכה השכול, וכמעט שאין מי שאינו מכיר את אחד הנפגעים, ולעומת זאת רבים מספור הם הניצולים, אלו שהיו במקום וניצלו, ואלו ש'כמעט' היו במקום, וזמן מה קודם לאסון חלפו במקום הסכנה.

במעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי, הורגש היטב האסון במשך השבוע שחלף. רבים מהניצולים נכנסו להתברך ולהתייעץ, כאשר רבים מהצעירים מתלוננים על טראומה שלא עוזבת אותם מרגע האסון, נדודי שינה וקשיים נוספים.

בעלון 'ידידי יושר', היוצא לאור ע"י ארגון 'אורחות יושר', שבראשות נכדו הקרוב ונאמן ביתו הרב אריה קנייבסקי, מובאים סיפורים על הניצולים שהגיעו לשר התורה הגר"ח קנייבסקי והשאלות שהתעוררו בעקבות כך.

הגר"ח נשאל על ידי אלו החוששים שבמהלך מנוסתם גרמו רח"ל להריגתם של חבריהם בשוגג, ואין להם מנוחה מכך ל"ע. הגר"ח עודד כל אחד ואחד מהם שאין האסון באשמתם, ובירכם שיתגברו על כך. 

ובאופן כללי אמר הגר"ח לשואלים הרבים, כי אין איתנו נביא היודע בעבור מה עשה ה' ככה לעם הזה, ועלינו להתחזק בתורה ובנות ישראל שיתחזקו בצניעות ובתפילה.

בעלון שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', מובא סיפור נוסף מפי נכדו הרב אריה קנייבסקי, אל חדרו של הגר"ח נכנס השבוע אברך אמריקאי שהגיע לארץ לביקור קצר, וכמובן שלא ויתר על ל"ג בעומר בצל הקודש במירון בהילולא דבר יוחאי. וכך סיפר לשר התורה: בהיותי במירון בעלותי במעלה ההר אל עבר הציון, עצר אותי יהודי שהיה במקום, אחז בידי וביקש ממני צדקה. אותו יהודי אלמוני חזר באוזני על המעשה המובא בזוהר הקדוש על התנא רבי יצחק שלאחר שנתן פרוטה לעני והחייה אותו, חלם שבזכות זה ניצל מטביעה וכו' [עיי"ש בזוהר הקדוש פרשת בשלח]. נתתי לו סכום כסף, המשיך האברך וסיפר להגר"ח, והמשכתי בדרכי. ולאחר זמן קצר נקלעתי למקום הסכנה בעת שהתרחש האסון הנורא, ובניסי ניסים ניצלתי ונשארתי בחיים.

שאלה נוספת נשאל הגר"ח קנייבסקי מאב לשני בנים שהיו במירון בליל ל"ג בעומר, ואחד מהם שכב בין הפצועים וההרוגים וניצל בנס. כמובן שהבחור בירך הגומל בציבור, אך אביו חפץ לערוך קידושא רבה בבית הכנסת בשבת להודות ולהלל להשי"ת על החסד. אך אמו של הנער חוששת מעין הרע ומעדיפה שלא לערוך סעודת הודיה המונית. עם מי הצדק?.

והשיב הגר"ח: כי אין לחשוש מעין הרע בזה, ובאם רוצים יכולים לערוך את הקידוש בבית הכנסת, אמנם אין מחויבים.

אנקדוטה מעניינת מסופרת בעלון 'ידידי יושר' כי במהלך יום ראשון, התקבל טלפון להכניס אל הגר"ח שם של יהודי הזקוק לרפואה שלמה. אותו חולה, תלמיד חכם המשמש כרב באחת מערי הצפון, לא שמע כלל על האסון הנורא עד יום ראשון בבוקר! רק משפתח את העיתון וראה את הכותרת האדומה המעוטרת בתמונותיהם של ארבעים וחמישה הקדושים, נודע לו האסון ונפל על מקומו והתעלף.

כתוצאה מהנפילה נפגע בראשו ופונה לבית החולים. מסתבר כי רשימת הפצועים מהאסון במירון, לא נסגרה בליל שישי הנורא, ועוד נוספו אליה נפגעים נוספים בימים שחלפו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום