המהנדסים מאשימים: "האחריות במירון - של המשטרה"

המהנדסים מאשימים את המשטרה: לאחר שעוכבו לחקירה, מהנדס ויועץ הבטיחות בהילולת מירון טענו: "התרענו על צפיפות - גורמי המקצוע התעלמו". באי כוחם טוענים: "ההמלצות נמסרו לפני חודשים"

יענקי פרבר | חדשות בארץ 11.5.2021 | 07:48

האסון במירון צילום: אבי גדלוביץ'

על פי הנוהל החדש שגיבש היועץ המשפטי לממשלה, חקירתם של שני המהנדסים במחירון הועברה למחלקה לחקירת שוטרים. חוקרי היחידה הכלכלית בלהב 433 התייצבו בביתם של השניים ועיכבו אותם לחקירה. מדובר במשרד פרטי שבו השתמשה המשטרה להסדרת ליקויי הבטיחות בהר מירון. כך דווח ב"ישראל היום".

בחקירתם פירטו השניים את חלקם בהכנות להילולה במירון, ולדברי מקור הבקיא בחקירה, הם גלגלו את האשמה לפתחה של המשטרה: "האסון לא נגרם בגלל ליקויי בטיחות שהיו ידועים לכל וגם לא בגלל התרשלות מצידנו. האסון נגרם אך ורק משום שהמשטרה התעלמה מאנשי מקצוע, שהיא בעצמה חייבה על פי חוק את המארגנים להשתמש בשירותים שלהם".

השניים סיפרו כי העבירו למשטרה את דו"ח הליקויים שנמצאו כבר ב-25 באפריל. על פי מסמכים שנחשפים כאן לראשונה, כבר בחודש ינואר דרש מהנדס הבטיחות לקיים את ההדלקות על ההר בו בזמן, כדי למנוע מעבר של אנשים ממקום למקום - כדי שלא יווצרו דוחק וצפיפות. בפועל, כך עולה, דרישתם לא קוימה.

עוד הוסיפו: "התרענו על דוחק וצפיפות ללא קשר לקורונה - אלא בגלל השבת. הערכנו שהמוני בני אדם יגיעו בבת אחת וזה מה שקרה".

זאת ועוד, במכתב שנשלח לקצין רישוי ואבטחה במחוז הצפוני של המשטרה ב-26 באפריל, בעקבות סיור בטיחות שערך בהר מהנדס הבטיחות, ביחד עם אחד מרכזי הרישוי של המשטרה, נטען כי בעקבות מרפסת שהקימה אחת המשפחות: "צומצם פתח יציאת החירום המוביל לתולדות אברהם (מדרגות), בחירום מכשול זה מהווה סכנה ולצוואר בקבוק".

עוד התריע מהנדס הבטיחות במכתב כי: "בשל כמות הקהל הצפויה יש לשמור על כל יציאות החירום פנויות". בפועל כאמור, על פי עדויות, מסיבה שטרם הובררה אחת היציאות נחסמה.

כזכור בתום שעות של חקירה שני המהנדסים ממירון שוחררו בתנאים מגבילים. במשך חמש שעות נחקרו אתמול (שני) שני המהנדסים שעוכבו לחקירה בחשד למעורבות באישור האירועים בהר מירון - במהלכם התרחש האסון בו נהרגו 45 בני אדם. השניים שוחררו בתנאים מגבילים.

מהמשטרה נמסר לאחר החקירה: "בשעות הבוקר שוטרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית בלהב 433, עיכבו לחקירה לבדיקת נסיבות האירוע, שני בעלי משרה בתחום הבטיחות מטעם המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים. בתום החקירה שוחררו השניים למעצר בית למשך 5 ימים בתנאים מגבילים"

כזכור, בתום מספר התייעצויות לגבי חקירת האסון במירון, שבו נהרגו 45 בני אדם ונפצעו למעלה מ-150, החליט בסוף השבוע היועץ המשפטי לממשלה על מתווה שבמסגרתו יפעלו שני צוותי החקירה – זה של משטרת ישראל וזה של המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה לחקירת האסון.

מטעמו של מנדלבליט נמסר כי צוותי החקירה יעבדו באופן משותף ומתואם לצורך חקירת האירוע, "תוך הקפדה על גדרות וסייגים לעבודה המשתפת, במספר היבטים, על מנת לשמור על עצמאות החקירה של כל גוף, ויכולתו להגיע לבירור האמת בצורה מיטבית".

ביום ראשון דווח ב'כאן חדשות'' כי כבר בתחילתה של החקירה מתגלים חיכוכים בין הצוותים החוקרים של המשטרה ומח"ש. לפי הדיווח, במח"ש ביקשו מהמשטרה את הממצאים הפתולוגיים של הרוגי האסון, שלהם משמעות קריטית בנוגע לחקירת האסון. אולם לדבריה, במשטרה סירבו, ובמח"ש מיהרו לבית המשפט להוציא צו חסוי שיורה למכון להעביר את הממצאים. במשטרה זעמו נוכח הצו שנכפה עליהם.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום