שומרי החומות: כך המונים מסייעים ללומדי התורה בשעת הדחק

לאורך שלושים ושמונה שנה, במלחמות, במתיחות ובמגיפת הקורונה - לא הפסיקו לומדי 'מפעל הש"ס' את מערך הבחינות אף לא לחודש אחד • המונים נענים לקריאת הקודש לאחזקת מפעל התורה הכביר - 'מפעל הש"ס' העולמי' וזוכים לסגולת התורה המגנה ומצילה מכל רע

כתבה מקודמת | חרדים 13.5.2021 | 10:03

מפעל של לימוד תורה צילום: שאטרסטוק

מול הצר הצורר מבית ומחוץ, כאשר מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה, אין סגולה כתורה: המוני בית ישראל נרתמים למען מפעל התורה העולמי הגדול ללומדי ש"ס ושו"ע, במגמות של 20 ו-30 דף גמרא, רש"י ותוספות בכל חודש - בתרומה חודשית קבועה.

יש המעניקים מנדבת ליבם סכום סמלי של כ-100 שקלים (ממוצע התרומות למפעל הש"ס העולמי) ויש החותמים על הסכמי יששכר וזבולון, ומהדרים באחזקת התורה בכך שהם נוטלים על עצמם את כיסוי המלגה לאברך 'משלהם', שמהווה את השמירה התורנית עליהם מפני צר ומצוק.

'מפעל הש"ס 'נוסד בשנת תשמ"ג על ידי כ"ק האדמו"ר בעל 'שפע חיים' מצאנז, שמטרתו הייתה להקים דור של תלמידי חכמים הבקיאים בש"ס ובפוסקים, לאחר שראה כי אחר השואה הנוראה שהכחידה את לומדי התורה הרבים שפיארו את בתי המדרשיות, יש לקומם את הריסות בתי המדרשות. "מהיכן יהיו ת"ח אמיתיים שבקיאים בש"ס ובפוסקים כבקדמת דנא?!", זעק מנהמת ליבו.

אט אט, הקים מסגרות בחינה ממסכת ברכות ועד שלהי הש"ס, וכך גם מחלק אורח-חיים שבשולחן ערוך ועד סוף אבן-העזר, במערכת מסודרת של מבחנים חודשיים, וחזרה על הנלמד בכל חודש רביעי. המבחנים נערכים במספר מגמות, התואמות לרמות הלומדים, כדי להביא את המטרה הנאצלת לידי מעשה.

מיד ביסוד המפעל הכביר הוקמה נשיאות של כ-30 גדולי תורה מכל העדות והחוגים, כאשר כיום נשיא 'מפעל הש"ס העולמי בהיכלי התורה' הוא כ"ק אדמו"ר שליט"א מצאנז, המנהלו בתבונה בעצה אחת עם רבנים וראשי ישיבות שאלפי תלמידיהם נבחנים מיד חודש בחודשו במסגרות הבחינה השונות.

נציין כי גם בעת צר ומצוק, בכל עיתות המלחמות, המבצעים הצבאיים, המתיחות ואפילו בעת מגיפת הקורונה - לא הופסקו הבחינות במסגרת המפעל הכביר - תוך ידיעה כי 'אין שמירה כתורה', וכי הלימוד ישתמר אצל הלומדים רק אם מערך הבחינות יתקיים כסדרו, ללא הפסקות.

בערב חג השבועות, גם מי שלא זכה להגשים את משאלתו בלימוד התורה יומם וליל, יכול לזכות בתמיכה חודשית במפעל התורה האדיר שעליו התבטא שר התורה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א כשנשאל האם יש עניין הלכתי למסור את כספי הצדקה והמעשרות ללומדי 'מפעל הש"ס': "בוודאי שתלמידי חכמים הלומדים תורה מתוך הדחק קודמים להכל", חרץ שר התורה את פסקו.

כך גם התבטא פוסק הדור, מרן הגר"ש וואזנר זצוק"ל בעל 'שבט הלוי', אודות לומדי ונבחני 'מפעל הש"ס', כי "לומדי תורה מתוך הדחק יש להם דין קדימה".

בימים אלו, רבים מצטרפים להסכמי יששכר וזבולון שנערכים כדת וכדין במשרדי 'מפעל הש"ס', ויהודים אלו זוכים לקבל את התורה מתוך שמחה כפולה ומכופלת על ששכרם רב בפירות הגדלת התורה והאדרתה בעולם הזה, והקרן - הלא היא קיימת לעולם הבא. זכות החזקת עמלי תורה הלומדים מתוך הדחק, רצויה היא עד למאוד.

מי לנו שומרים ומגינים מפני האוייבים המאיימים לכלותנו מבית ומחוץ, כאותם תלמידי חכמים הממיתים עצמם באוהלה של תורה? לא פלא שיש מספר רב של יהודים שבחרו בעצם ימים אלה לפתוח הסכם יששכר וזבולון שבמסגרתו הם תומכים במספר אברכים, בכמה הסכמים שכאלה, כדי להגדיל את הזכויות הרבות של לימוד התורה מתוך הדחק.

יש בכך הן תמיכה בלומדי התורה והן במשפחות שמלגה זו מאפשרת להם את קיומן כשאבי המשפחה יכול להקדיש את ימיו לתורה, ולשמר את מסורת עם ישראל לדורותיו, כפי שכתב רבי סעדיה גאון: "אין אומתנו אומה - אלא בתורתה". על כך נוסיף כי בעל ה'שפע חיים' מצאנז זי"ע אמר: "לדעתי, התורה היא ה'עני' הגדול ביותר בדורנו". ובדומה לכך התבטא פעם מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל אודות לומדי 'מפעל הש"ס:' "הסיוע ללומדי תורה, צריך לעמוד בראש סולם העדיפויות של מי שמבקש לעשות מצוות בממונו".

וברוכים יהיו התורמים שיקימו את דברי התורה הזאת, ובזכותם זו תיחקק מדור לדור בלב אומתנו, לשמירה, לסגולה ולהצלחה בכל עת.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום