דובר צה"ל מבהיר: "לא התכוונו להטעות את התקשורת"

בליל שישי האחרון פרסם דובר צה"ל הודעה בשפה האנגלית שהתפרשה כי כוחות קרקעיים תוקפים בעזה, מהדיווח השתמע כי ישראל נכנסה לתוך עזה. הפרשנים העריכו כי מדובר היה בהטעייה מכוונת על מנת להכניס את לוחמי החמאס ל'מטרו' שהותקף מיד לאחר מכן וקבר תחתיו מחבלים רבים | דובר צה"ל מכחיש, ומבהיר: מדובר בטעות בתום לב

אהרן מילר | חרבות ברזל 16.5.2021 | 07:07

דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן צילום: דובר צה"ל

מבצע 'שומר החומות' מתנהל כבר כמה ימים, ברצועת עזה נדהמו בליל שישי האחרון ממתקפה מתוחכמת על ה'מטרו' של החמאס, מערך המנהרות התת-קרקעי ברחבי הרצועה.

זמן קצר לפני התקיפה דווח דובר צה"ל בשפה האנגלית לעיתונאי העולם כי כוחות צה"ל תוקפים גם מהקרקע, כאשר מלשון ההודעה ניתן היה להבין כי צה"ל נכנס קרקעית לעזה. פרסום הדברים על פי ההערכות גרם ללוחמי החמאס להתרכז במערכת המנהרות על מנת להגיב משם לכוחות הרגליים. ובתוך זמן קצר הומטרו מאות טילים ועשרות טונות חומר נפץ על מערך המנהרות.

אמש (מוצ"ש) פרסם דובר צה"ל הדי זילברמן הודעה מיוחדת בה הוא מבהיר כי מדובר היה בטעות, ולא בניצול של עיתונאי העולם ללוחמה פסיכולוגית מול החמאס.

 

"‏לפני זמן קצר שלחתי מכתב ליושב ראש אגודת העיתונאים הזרים בישראל ובו עיקרי הפרטים מהתחקיר שקיימתי היום בנושא התדריך לכתבים הזרים ביום חמישי בלילה" סיפר זילברמן בחשבון הטוויטר שלו.

עוד הוסיף: "טעותו של הקצין נעשתה בתום לב וכתוצאה מאי הבנה של תמונת המצב המבצעית בשטח ולא משום סיבה אחרת ‏מערך דובר צה״ל לא מערב לוחמה פסיכולוגית או הונאה בעבודתו ומחויב בראש ובראשונה לאמירת אמת לעיתונאים ולציבור וכך ימשיך לעשות".

כזכור, בליל שישי האחרון דיווח ה'ניו יורק טיימס' בדרמטיות כי צה"ל נכנס קרקעית לעזה והסתמך בעצם על דוברות צה"ל בשפה האנגלית, שם בשונה מהציוץ בשפה העברית, נכתב כי כוחות קרקעיים נכנסו לתוך עזה, אך מתברר בדיעבד כי מדובר היה בתרגיל מתוחכם.

הדיווח הגיע לאחר שדובר צה"ל צייץ בחשבון הטוויטר שלו בשפה האנגלית, את הציוץ הבא: "IDF air and ground troops are currently attacking in the Gaza Strip".

‏‎המילים "ground troops" תרגומן - "חיל רגלים", שמתפרש לקורא התמים כי צה"ל נכנס קרקעית, או שטנקים הפציצו מהגבול, אך העולם הבין ופירש זאת כי צה"ל אכן נכנס קרקעית עם חיילים, מסתבר כי מחוץ לגדר עמדו כוחות גדולים של חיל שריון, ובסיוע חיל האוויר, צה"ל תקף את עזה בצורה משמעותית במשך כ-40 דקות ללא הפסקה. ה'ניו יורק טיימס' היה ככל הנראה הראשון שנפל בפח של דובר צה"ל, ואחריו כמעט כל שאר כלי התקשורת, כמו גם חמאס שבלע את הפיתיון ושילם מחיר יקר על טיפשותו.

במשך אותן 40 דקות, צה"ל השתמש בלא פחות מ-160 מטוסי קרב ו-450 פצצות שהונחתו בזו אחר זו על מנהרות חמאס שבתוך הרצועה, המכונות "המטרו" וגרמו לנזק אדיר לעיר התחתית, שבה מנהל חמאס את העיר ואת צבאו.

הכתב הצבאי של 'חדשות 12', ניר דבורי ציין ביום שישי: "לא סתם אמרו גורמי ביטחון בעבר שהחמאס אמנם לא מבין זאת, אך המנהרות שלו יהפכו לבתי קברות המוניים. בצה"ל כבר תכננו כיצד להפוך את איום המנהרות להזדמנות, וזה בדיוק מה שקרה אמש".

דבורי ציין עוד כי "העיר עזה מוקפת בתשתית של מנהרות מגננתיות: קילומטרים על קילומטרים של מנהרות שמשמשות את חמאס ללחימה מתחת לאדמה, לשהות של חיילים, למעבר בין מקום למקום, לשיגור רקטות, ואף כחמ"לים. בזמן לחימה לוחמי החמאס שוהים בתת-קרקע ופועלים משם".

ומה שקרה באותו לילה, היה בעצם מלכודת מוות לחמאס, בעוד חייליו שעטו לתוך המנהרות כדי להפתיע ולהסתער על כוחות צה"ל הקרקעיים שכלל לא נכנסו, צה"ל בעצם המתין לרגע שהמנהרות יתמלאו בעשרות ואולי מאות טרוריסטים, והפציץ את פתחי המנהרות ומוטט אותן על אנשי חמאס שנקברו תחת ההריסות. בשלב זה לא ברור כמה טרוריסטים חוסלו - כשהם נחנקים ונקברים מתחת האדמה, אך ההערכה היא כי מדובר במאות וכי חמאס עדיין אומד את הנזק ומלקק את פצעיו הקשים.

ניר דבורי ציטט ביום שישי בבוקר גורם ביטחוני: "אתמול עשינו לפחות 20 סיכולים ממוקדים על בכירים, ומאות הרוגים בחמאס. השמדנו את מרבית מערך הייצור הרקטי של החמאס, שיתקנו את מערך המנהרות, שהיה כלי אסטרטגי שלהם, ועוד הרבה הישגים שהם עדיין לא מבינים".

תחבולת צה"ל היא גאונות, כי לאחר הדיווח באנגלית, בישראל הכתבים הצבאיים פרסמו כי "אין מדובר בכניסת חיילי לרצועת עזה", אלא בירי מהקרקע של טנקים, ארטילריה עם חיל האוויר, אך משום מה הכתבים הזרים, לא התייחסו לדיווחים של הכתבים הישראליים, והתעקשו כי הדיווח שלהם נכון.

אתרים נצפים ומשפיעים בעולם, הניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט, וול סטריט ג'ורנל, רשת פוקס ניוז, הגרדיאן, לה מונד הצרפתי, כלי תקשורת איטלקיים וכלי תקשורת ברוסיה, יצאו בכותרות מפוצצות על כניסה קרקעית, ו"החרפת הלחימה", אך הדיווח שלהם התברר ככוזב, אף חייל לא נכנס לרצועה.

עם זאת, מפרסם הכתב הצבאי יואב זיתון באתר Ynet, כי דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, נשאל בנושא בתדרוך לכתבים ישראלים ביום שישי בבוקר והשיב ש"לא הייתה שום הטעיה בהודעה, ואם צריך נתחקר את הנושא. ההודעה לא נוסחה באופן מעורפל". הערב עם סיום התחקיר פרסם כאמור זילברמן את מסקנותיו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום