מאחורי הקלעים: כך דחף ביידן להפסקת האש

נתניהו מתפאר בכך שלא נכנע ללחצי מנהיגים בעולם וכי הוא עושה מה שטוב וראוי לביטחונה של ישראל, אולם לפי מה שנחשף בשעות האחרונות אודות מה שהתרחש מאחורי הקלעים עד להשגת הפסקת האש, מסתבר שנתניהו דווקא נכנע ללחצי הבית הלבן שהיו מוגזמים ואובססיביים במיוחד

יענקי פרבר | מדיני 24.5.2021 | 11:30

ג'ו ביידן/בנימין נתניהו צילום: דוברות הבית הלבן/לע"מ

בשיא הניסיונות להביא להפסקת אש בין ישראל לחמאס, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואמר לו כי הלחימה בין ישראל לחמאס עומדת להסתיים, אך ביידן חשש כי משהו עלול להתפוצץ תרתי משמע.

סוכנות הידיעות AP מדווחת, כי עוזרי הבית הלבן חייגו ללא הרף לתל אביב ולקהיר כדי לדון לגבי הפסקת האש, גורמים רשמיים בארה"ב ובישראל חששו שמטח נוסף של רקטות מצד חמאס עלול להכשיל את ההסכם שתווכה מצרים, כך לפי לדברי גורם רשמי שהיה מעורב בשיחות. ואז הגיעה שיחה נוספת של נתניהו - השנייה שלו לביידן באותו יום - עם הבטחות לנשיא האמריקני שהמלחמה בת 11 הימים באמת נעצרת.

משבר המדיניות החוץ הראשון של ביידן, טופל בעיקר מאחורי הקלעים, ולא מול המצלמות, גם לא היו חילוקי דעות בפומבי כמו בזמנו של הנשיא ה-44 ברק חוסיין אובמה.

הנשיא ניגש ביום חמישי האחרון למצלמות בבית הלבן ואמר כי מתקיימים "דיונים אינטנסיביים ברמה גבוהה, ללא הפסקה פשוטו כמשמעו" על ידי ארצות הברית שהיתה מעורבת עם מצרים, ועם הרשות הפלסטינית ומדינות אחרות במזרח התיכון.

סוכנות הידיעות AP מציינת כי בשיחות בין ביידן לנתניהו היו על פי הבית הלבן, מעורבים הנשיא והעוזרים הבכירים, מעל 80 שיחות טלפוניות בין פקידים בכירים. ביידן נמנע מהתייחסות ציבורית נרחבת אודות התקיפות הצבאיות מצד ישראל. הוא התמודד עם לחץ הולך וגובר מצד הדמוקרטים להתבטא נגד ישראל כאשר מספר ההרוגים בעזה הלך וטיפס.

ביום חמישי בבוקר חייג הנשיא ביידן לנשיא מצרים, עבד אל-סיסי, ושאל אותו אם הוא יכול להבטיח כי חמאס וקבוצות טרור אחרות בעזה יקיימו את הסכם הפסקת אש אם ישראל תסכים להסכם.

אל-סיסי אמר לביידן שהוא בטוח שהתשובה חיובית. והבית הלבן העביר זאת במהירות לישראלים. שעות לאחר מכן, ישב נתניהו בדיון עם הקבינט לפגישה של בערך שעתיים וחצי, פקידי הבית הלבן - שהיו בקשר כמעט רציף במשך כמה ימים עם הישראלים - לא שמעו דבר מתל אביב.

כשהסתיימה הישיבה, התקשר נתניהו לביידן ואמר לו כי הקבינט אישר את הפסקת האש. הישראלים רצו שהיא תיכנס לתוקף במהירות בתקווה להקטין את הסיכויים שחמאס ינסה לירות רקטות על תל אביב ברגעים האחרונים של המלחמה ובכך היא תיאלץ להגיב והמשיך את הלחימה.

לבסוף הפסקת האש אכן נכנסה לתוקף בשעה 02:00 לפנות בוקר, בלילה שבין חמישי לשישי. ואכן מאז השקט נשמר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום