לפחות 10 מערכות ימנעו שכחת ילדים ברכב

התחרות בתחום מערכות הבטיחות לשכחת ילדים מתרחבת | יותר מעשר מערכות יהיו זמינות לציבור במהלך חודש יוני ובהמשך אף צפוי מספר המערכות שייכנסו לשוק להתרחב אף יותר

קובי עוזיאלי | רכב ותחבורה 28.5.2021 | 07:45

שכחת ילדים ברכב צילום: pexels

במשרד התחבורה נשלמת ההערכות לכניסתה לתוקף של הרפורמה שתמנע שכחת ילדים ברכב ובימים האחרונים במשרד מאיצים את אישורי המערכות העומדות בתקנות. במשרד מעריכים כי במהלך חודש יוני יעמוד לרשות הציבור מגוון של יותר מעשר מערכות בטיחות שיגדילו את התחרות בענף ואת זמינותן של המערכות. בעשור האחרון נפגעו כ-850 ילדים ונהרגו למעלה מ-30, כתוצאה משכחת ילדים ברכב.

התחרות בתחום מערכות הבטיחות למניעת שכחת ילדים מתרחבת - לטובת הציבור. לקראת חובת התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים ב-1 באוגוסט, למעלה מעשר מערכות התראה למניעת שכחת ילדים נמצאות כיום בהליכי אישור מתקדמים. ארבע מתוכן צפויות לקבל אישור כבר בתחילת השבוע הבא ולהגדיל את היצע המערכות הקיים בשוק ללא פחות מ-7 מערכות. זאת, בנוסף לשלוש מערכות. בחודשים האחרונים פעלו במשרד התחבורה להאיץ את אישור המערכות הנוספות כדי להרחיב את ההיצע בשוק ולהגביר את התחרות בענף. במשרד התחבורה מדגישים כי כל יבואן או יצרן שרוצה בכך, יכול להגיש לאישור מערכת בטיחות העומדת בתקנות שנקבעו.

משרד התחבורה קורא ליצרני מוצרי תעבורה, משווקים ויבואנים נוספים להציע מערכות התראה למניעת שכחת ילדים, העונות על דרישות התקינה. המשרד ילווה את המציעים בהליכי הבחינות והאישורים מול המעבדות המוסמכות, במטרה להרחיב את היצע המערכות, לעודד תחרות וזמינות ולהוזיל את מחירן. מערכת התראה למניעת שכחת ילדים מזהה מצב בו ילד נשכח או הושאר ללא השגחה ברכב, ומתריעה בפני הנהג ויזואלית או קולית.

יצוין כי חלק מדגמי הרכב החדשים המיובאים כיום לארץ כוללים מערכת התראה למניעת שכחת ילדים. מערכות מקוריות שהותקנו על ידי יצרן הרכב ונרשמו ברישיון הרכב, מאושרות לשימוש בישראל, מזכות את היבואן בהטבות מס ומעלות את דירוג הבטיחות של הרכב.

שרת התחבורה מירי רגב קידמה את החקיקה, שכללה הליך שיתוף ציבור ואיסוף מידע על המערכות הרלוונטיות הקיימות בישראל ובעולם: "לאחר עשרות מקרי מוות שיכלו להימנע, הצלחנו למצוא פתרון לטרגדיות הנפוצות מדי של שכחת ילדים ברכב. למרות שכולם טענו שלא ניתן למנוע מקרים כאלה, לא הרמתי ידיים ואני שמחה לבשר כי המאמץ הוכתר בהצלחה. פעלתי בכל כוחי כדי לוודא כי כבר בקיץ הקרוב תציל המערכת החדשה את חייהם של ילדים רכים ותמנע שכול והרס של משפחות, שעולמן חרב עליהן בגלל רגע של חוסר תשומת לב״.

על פי התקנות שאושרו בוועדת הכלכלה, החל מ-1 באוגוסט 2021, יחויב כל נהג המסיע ילדים עד גיל ארבע ברכב פרטי או מסחרי עד 3.5 טון, להתקין או להצטייד במערכת התראה למניעת שכחת ילדים ברכב. זאת, במטרה למנוע מקרים נוספים של שכחת ילדים בכלי רכב המתרחשים מדי שנה, וגורמים למקרי מוות מיותרים בימי הקיץ החמים.

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), 881 ילדים נשכחו ברכב בשנים 2010-2020. 31 מהם איבדו את חייהם, ורבים נשארו עם פגיעות בריאותיות קשות.

במסגרת 'קול קורא' שפרסם משרד התחבורה, התקבלו עשרות פניות של חברות ויזמים, המציעים מגוון רחב של מערכות, המסוגלות לזהות מצב של השארת ילד ברכב ולספק התרעה בהתאם. המשרד אישר את המערכות שנמצאו כמתאימות ביותר בהליך מזורז, ופועל להוספת מערכות דומות בהקדם האפשרי, ככל שיושלמו הליכי הבחינה והתקינה שלהן.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום