בנגלדש 'מרגיעה': "לא מנרמלים את היחסים עם ישראל"

בנגלדש ביטלה את סעיף "למעט ישראל" מהדרכונים האלקטרוניים שלה, אך אומרת כי "אי הכרה בישראל כמדינה נותר ללא שינוי", לאחר שרבים נדהמו לגלות כי סעיף האוסר לאזרחי בנגלדש לנסוע לישראל, הוסר מהדרכון

יענקי פרבר | מדיני 1.6.2021 | 13:16

דרכון, אילוסטרציה צילום: pixabay

בנגלדש הסירה את הסעיף "למעט ישראל" מהדרכון האלקטרוני החדש שלה, מה שהביא לוויכוחים האם המדינה עשויה לנרמל את הקשרים עם ישראל ולסלול את דרכם של אזרחי בנגלדש לבקר בישראל.

בדרכונים בנגלדשיים ישנים יותר היה מופיע המשפט "דרכון זה תקף לכל מדינות העולם פרט לישראל", אך לפני חצי שנה, כאשר בנגלדש הנפיקה את הדרכון האלקטרוני, הושמט הסעיף "למעט ישראל" ללא הודעה פומבית מצד בנגלדש.

הידיעה על השינוי התפרסמה כאשר שני אזרחים בנגלדשיים טענו לפני שבועיים שהם קיבלו דרכונים ועליהם המשפט "דרכון זה תקף לכל מדינות העולם".

שר הפנים של בנגלדש אסאדוזמאן חאן כמאל, הודה בשינוי ואמר כי ממשלתו מסירה את המילים "למעט ישראל" כדי לוודא שהדרכונים עומדים ב"תקנים בינלאומיים".

רות זאק, ראש אגף פניות הציבור במשרד החוץ הישראלי, בירכה על המהלך, "ישראל מברכת על הסרת המילים 'למעט ישראל' מהדרכונים הבנגלדשיים", אמרה זאק לאתר הגרמני DW.

גלעד כהן, סגן מנכ"ל אסיה ופסיפיק במשרד החוץ הישראלי, בירך אף הוא על השינוי וקרא לממשלת בנגלדש להתקדם וליצור קשרים דיפלומטיים עם ישראל. הפרסום על הדרכון הפתיע רבים, מכיוון שבנגלדש אינה מכירה בישראל כמדינה ומונעת מהאזרחים לבקר במשך עשרות שנים.

מאז עצמאות בנגלדש מפקיסטן בשנת 1971 לאחר מלחמת שחרור עקובה מדם, המדינה הכירה רק ברשות הפלסטינית כמדינה. בנגלדש הודיעה כי לא תכיר בישראל, עד להקמתה של מדינה פלסטינית.

יוסף רמדאן, שגריר הרשות הפלסטינית בבנגלדש, אמר לתקשורת המקומית כי הוא "עצוב מהצעד של בנגלדש שלא להחריג את ישראל מדרכוניה", הוא הוסיף כי "זה לא יכול להיות מקובל עלינו," אמר.

בנגלדש הכחישה את התוכניות לנורמליזציה עם ישראל, ואמרה כי מדיניות החוץ שלה כלפי המדינה לא השתנתה וכי נותר איסור נסיעות. "אף אחד מבנגלדש לא יכול לבקר בישראל ואם מישהו יעשה זאת, יינקטו צעדים משפטיים נגד אותו אדם", אמר שר החוץ של בנגלדש עבדול מומן בתקשורת ביום רביעי האחרון. מומן אמרה כי השינוי בדרכון האלקטרוני החדש נועד רק "לשמור על סטנדרטים בינלאומיים"

רות זאק ממשרד החוץ אמרה כי "אזרחי בנגלדש יכלו לבקר בישראל אפילו עם הדרכון הישן. תמיד התעלמנו מהמילים 'למעט ישראל' כשהופיעו בדרכונים של מדינות אחרות", אמרה לאתר DW. "עשרות אלפי תיירים ועולי רגל הנושאים דרכונים עם הכיתוב 'למעט ישראל' ביקרו בישראל מדי שנה והתקבלו בברכה", אמרה.

נתונים מהבנק העולמי מראים, כי סחר מתקיים בין בנגלדש לישראל למרות היעדר קשרים דיפלומטיים. על פי הדיווח, ישראל ייבאה מוצרים בשווי של כ-334 מיליון דולר מבנגלדש בין השנים 2010 לשנת 2018, דרך מדינות שלישיות.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום