"הריטלין הרס לילד שלי את שמחת החיים"

לא מעט הורים מוטרדים מהפרעות קשב וריכוז שפוקדים את ילדיהם •  הכירו את שולי, האמא שניסתה את הטיפול החדשני לבעיות אלו ותוך מספר מפגשים הרגישה בשינוי משמעותי בהתנהגות הילד ושיפור מן הקצה אל הקצה

יוסף אור כתבה מקודמת | בריאות 3.6.2021 | 14:40

ילד עצוב צילום: unsplash

"הילד פשוט היה משתגע בשיעורים", כך פותחת איתנו את השיחה שולי (שם בדוי), אם לארבעה מאזור הצפון.

שולי התמודדה עם תופעה מוכרת בקרב ילדים והיא הפרעת קשב וריכוז שהופיעה אצל ילדה בן השבע. אלא שבשונה מהפרעת קשב רגילה, היא שמה לב כי בנוסף לכך, את הילד מטרידים דברים חריגים שממש הוציאו אותו מדעתו. "הפתקית בצווארון החולצה הייתה מציקה לו ברמה כרונית וכן ריחות של טונה ובמבה היו מסיחים את תשומת ליבו".

איך ידעת לקשר את זה להפרעות הקשב?

"בהתחלה אכן לא קישרתי בין הבעיות, אולם אחרי ששיתפתי את אחותי בקשיים שאני עוברת עם הילד, היא טענה לי שלפי מה שהיא מבינה יש קשר בין הדברים".

בתור אמא דאגנית ומשקיעה, לשולי היה קשה לשאת את ההתמודדות עם הילד. "מעבר לתלונות מהרב בתלמוד תורה, יש גם קושי ברמה הרגשית", טוענת ומסבירה את עצמה, "אני קמה מוקדם בכל בוקר עבור הילד, מעירה אותו, מארגנת לו בגדים, מכינה לו אוכל וכל זה בשביל מה? בשביל שיחזור מהלימודים חסר חשק אחרי עוד יום שלא הקשיב בשיעורים ורב עם חברים?", אומרת בכאב.

לאחר יעוץ עם רופא, שולי החלה בטיפול בריטלין. "הבנתי שכדור הריטלין כיום נפוץ מאוד בבתים בישראל והחלטתי לנסות גם". אולם לדבריה הניסוי לא צלח במיוחד. "הילד הפסיק להשתולל כבעבר וכן הצליח להיות מרוכז יותר, אך בהתאם לכך גם התחיל להיות יותר מכונס בתוך עצמו וחסר מצב רוח. הוא אפילו הוריד ממשקלו מספר קילוגרמים. אנשים מסביב הבינו שמשהו קורה איתו".

המשכת בכל אופן עם הריטלין?

"לא. אחרי ייעוץ עם רופא הפסקתי לתת לו את הכדורים בהדרגתיות תוך מספר שבועות. פשוט לא הייתי מסוגלת לראות את הילד שלי הולך ומאבד משמחת החיים שלו. הרגשתי שיצא שכרי בהפסדי".

דווקא בנקודה הזאת הגיע המפנה הגדול. שולי שמעה על מכון מיוחד בשם נוירומוטוריקה שמתמחה בהפרעות קשב וריכוז הנובעות מחמת רגישות גבוהה, הבאה לידי ביטוי ברעשים שמסיחים את הדעת ותופעות לוואי של חוסר שקט רגשי, קושי בהרדמות וחוסר תיאבון.

"בהתקשרות איתם קיבלתי מהצוות שירות יוצא דופן. הם הקשיבו לסיפור שלי, הזמינו אותי לפגישת ייעוץ ואיבחנו שאכן הילד שלי סובל מבעיה זו שהמכון מטפל בה".

אז בעצם יש מספר סוגי הפרעות קשב וריכוז?

"ממש כך. יש סוג שמתאים לו באמת טיפול תרופתי. אולם כל מי שסובל מרגישות גבוהה, הטיפול ב'נוירומוטוריקה' יתאים עבורו". שולי נותנת לנו מספר סימני זיהוי כדי לדעת כיצד לאבחן את סוג הפרעת קשב. "במכון הסבירו לי שאם יש רעש שמציק לילד, ריח שמסיח את תשומת הלב שלו, או אכילה בררנית, זה אומר שהוא סובל מסוג בעיה זו. יש גם ילדים שיש להם את כל התסמינים יחד".

שיטת הטיפול היא למעשה רעיון פשוט אך גאוני. על ידי השמעת רעשים במספר תדרים שונים, הילד לומד אט אט להתרגל לרעשים שגרמו לו להפרעות הקשב וכך גם לאזן את הויסות החושי במוחו.

"הטיפול עובד בצורה מדהימה", מתלהבת. "לאחר מפגשים בודדים ראיתי שינוי ניכר בהתנהגות של הילד. זה פתר את הבעיה מהשורש והחזיר אותו לתלם ללא שום תופעות לוואי".

שולי מציינת לשבח גם את הצוות המקצועי. "במכון צוות של מומחים המנוסים בתחום, שיודעים להעניק לך סיוע, להסביר על כל התהליך ולענות על כל השאלות. וברוך ה' אני אחת שיודעת לשגע בשאלות", צוחקת.

"אני בהחלט ממליצה לכל הורה שמתמודד עם קושי דומה בקרב ילדיו ומזדהה עם התיאורים שלי, שינסה את הטיפול הזה, הוא מביא לתוצאות מדהימות". מפטירה בסיום השיחה.

הילד/ה שלכם סובלים מהפרעת קשב דומה? השאירו פרטים ונציג יצור עמכם קשר בהקדם>>


בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום