אלפי משתתפים: זריקת הפלא שמטפלת בהשמנה

בשנת 2018 דווח כי בישראל למעלה מ-60% מהגברים ו-55% מהנשים בישראל הוגדרו סבלו מעודף משקל ומהשמנת יתר, יתכן ועם אישור זריקה זו, המגמה המדאיגה תשתנה "לא מדובר בתרופה של 'תיקון מהיר' להבדיל מתרופות אחרות נגד השמנת יתר" | ה-FDA אישר

אהרן מילר | בריאות 6.6.2021 | 17:53

אילוסטרציה צילום: Pixabay

חברת התרופות "נובו נורדיסק" הצליחה להשיג בסוף השבוע האחרון אישור לתרופה החדשה Semaglutide שאושרה בעבר על ידי ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) כטיפול בסוכרת מסוג 2, וכתרופה לטיפול בהשמנת יתר כרונית.

על פי הדיווח ב'חדשות 12' התרופה אותה מזריקים לעצמם המשתמשים, גורמת להשפעה על מרכזים במוח ומשפיעה על התיאבון, דבר הגורם כמובן לירידה משמעותית במשקל. עם זאת, יש לשלב את הטיפול עם פעילות גופנית מוגברת ופגישות ייעוץ עם תזונאים לשמירה על תזונה מופחתת קלוריות.

לפני אישור התרופה לציבור הרחב, נערך מחקר קליני על ידי חוקרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן שבשיקגו, כשבמחקר שתתפים כ-2,000 אנשים מ-16 מדינות שונות. במשך כמעט שנה וחצי הזריקו לעצמם משתתפי המחקר מדי שבוע את התרופה האמיתית או פלסבו.

על פי תוצאות המחקר, בממוצע, יותר ממחצית המשתתפים שקיבלו את התרופה האמיתית איבדו כ-15% ממשקל גופם, ויותר משליש השיגו ירידה במשקל של לפחות 20% ממשקלם. מטבע הדברים, הירידה במשקל שנצפתה בניסוי לוותה לעיתים קרובות ביתרונות בריאותיים נוספים הכוללים שיפור בלחץ הדם, בשומני הדם ובסוכרי הדם.

עוד צוין כי תופעות הלוואי השכיחות של השימוש בתרופה היו קלות עד בינוניות בחומרתן וכללו בעיקר בחילות, הקאות או שלשולים, שנעלמו עם הזמן.

"אני עוסק בתחום 40 שנה. הסיבה שאנחנו חושבים שמדובר בטיפול פורץ דרך היא שהתרופה גורמת לירידה במשקל של 15% בממוצע ומעלה, בעוד התרופות הנוכחיות בשוק גורמות לירידה במשקל של כ-6% עד 12%" צוטט הד"ר רוברט פ. קושנר, מומחה לרפואת השמנת יתר שחקר את הניסויים לתרופה.

ג'ון שאראטס, מנהל המחלקה לסוכרת, הפרעות ליפידים והשמנת יתר במרכז של מנהל המזון והתרופות האמריקני הוסיף ואמר: "האישור של התרופה מציע לסובלים מהשמנת יתר או עודף משקל אפשרות טיפולית מועילה חדשה לשילוב בתוכנית לניהול משקל".

ב'חדשות 12' צוטטה אחת המשתתפות במחקר שהורידה למעלה מ-40 קילו בשנה אחת: "עבדתי על המסע הזה להרזיה כל כך הרבה זמן וניסיתי כל כך הרבה דברים. ירידה במשקל תמיד הייתה עבורי אתגר ובכל הדיאטות שעשיתי הצלחתי להוריד את המשקל אך זמן קצר לאחר מכן העליתי את רובו בחזרה, הטיפול הפעם הוא שונה, מכיוון שהוא עקבי ורצוף, לא מדובר בתרופה של 'תיקון מהיר' להבדיל מתרופות אחרות נגד השמנת יתר, את התרופה הזו לוקחים פעם בשבוע ולא מדי יום".

יצוין, כי על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית למעלה מ-40% מכלל המבוגרים סובלים מהשמנת יתר. ואצלנו בישראל התמונה עגומה עוד יותר, ועל פי נתוני דו"ח התוכנית הלאומית למדדי איכות לרפואת הקהילה, בשנת 2018 למעלה מ-60% מהגברים ו-55% מהנשים בישראל הוגדרו סבלו מעודף משקל ומהשמנת יתר, יתכן ועם אישור זריקה זו, המגמה תשתנה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום