הקנאים לאחר ההריסה: "נחשוף את כל השחיתויות. גם בפן האישי"

הסאגה שמסעירה את העיר בית שמש | לאחר 2 ההריסות שבוצעו לבית כנסת של הקנאים בעיר, בעדה החרדית מאיימים לחשוף את השחיתויות בין העירייה לקהילות החרדיות בעיר. לטענתם, בלוך וגולדברג מנסים להצר את רגליהם בעיר "נפתח את הכול, ונציג לכולם את ממדי השחיתות"

יוסי שטארק | חדשות בארץ 14.6.2021 | 08:30

הריסת בית הכנסת בבית שמש צילום: באדיבות המצלם

גורמים בקהילה הקנאית בבית שמש מאיימים לחשוף פרשיות שחיתות הקשורות לעיריית בית שמש, בעקבות הריסת בית הכנסת "באר טוביה" בעיר.

אחרי סאגה ממושכת שבמהלכה הורה בית המשפט להגיע להסדר בין העירייה לקהילה, הרסו כוחות האכיפה בבית שמש בית כנסת שנבנה על ידי קהילה המשתייכת לעדה החרדית, ושנקרא על שם גאב"ד העדה החרדית הגאון רבי טוביה וייס. ההריסה הראשונה בוצעה ביום רביעי האחרון ועוד אחת ביום שישי שלאחר מכן בעקבות שיקום ההריסות ובנייה חוזרת.

המבנה הונח בצורה לא חוקית. הקהילה לא ביקשה לקבל הקצאה, ממניעים אידאולוגיים של אי-הישענות על תמיכה ותקציבים ממוסדות המדינה. פעם הקהילות הקנאיות היו רוכשות שטחים ציבוריים כדי לבנות עליהם בתי כנסת, אך המדיניות השתנתה ונאסרה רכישת שטחים ציבוריים.

במהלך כהונתו של ראש עיריית בית שמש הקודם, משה אבוטובול, הגיעו הקהילות להסדר מול העירייה וכך נבנו בתי הכנסת. אך עם כניסתה של עליזה בלוך לראשות העירייה, העניינים השתנו והקהילות הללו נכנסו לכוננות ספיגה.

גם במהלך כהונת בלוך ניסו להגיע להבנות, אך לטענת הקהילה, כל ההסכמים הופרו בבוטות. בתי כנסת, בדגש על אלה השייכים לעדה החרדית, נהרסו בזה אחר זה.

"בעוד 'קהילות הקרובות לצלחת', ולהן נציגים או 'מקושרים' בעירייה, נהנו מיד חופשית ובנו בתי כנסת אפילו על שטחים שיועדו לגינות ציבוריות, ללא צווי הריסה מהעירייה - אנחנו נאלצנו לעמוד מתחת לדחפורי הטרקטורים, שבאו להרוס את בתי הכנסת שלנו, פעם אחר פעם", מתבטא בכאב גורם בקהילה הקנאית.

לדבריו, "היו הסכמות מול העו"ד רפי וינברגר והם פעלו שלא לפי ההסכמות שלהם. בכל מקום, בכל עיר ומדינה אפשר להגיע להסדרים - אבל לא בעירייה שרובה חרדים. מה אנחנו מבקשים בסך הכול? תנו לנו מקום להתפלל בכסף מלא ובלי הטובות שלכם".

"אבל הפעם אנחנו לא מתכוונים לשתוק. אנחנו יודעים על הרבה מקרים של שחיתות והעלמת עין. נפתח את הכול, ונציג לכולם את ממדי השחיתות של העירייה. אנחנו מכירים טוב-טוב את בתי הכנסת ברמה ב' שאין להם טופס 4 ושנבנו בצורה לא חוקית, באישור שקט מהעירייה", הוא אומר תוך כדי שהוא מרחיב על צורת ההתנהלות של נציגי העירייה.

"נחשוף את השחיתויות גם בפן האישי מול חברי העירייה", הוא מאיים, וממשיך עם שאלה: "מהי המשכורת של מחזיק תיק תכנון ובניה בעירייה?".

'מבצעי ההריסה' לבית הכנסת

ביום רביעי האחרון הגיעו הכוחות לרחוב אביי ברמה ד' בעיר, והרסו את בית הכנסת "שערי טוביה" שנחנך לפני מספר חודשים, ושבמהלך חג הפסח האחרון התקיים לידו מעמד חנוכת הבית במעמד אלפי ישראל ובראשות הגאב"ד הגאון רבי טוביה וייס שהגיע לעיר במיוחד לכבוד האירוע.

תושב בית שמש תיאר בשיחה ל'בחדרי חרדים" את ממדי המבצע להריסת המבנה. "העירייה בזבזה על המבצע יותר ממה שהיא מרוויחה מכל הארנונה שתושבי השכונה משלמים לה. מנופים טרקטורים הובאו למקום. יחידות משטרה הוקפצו וסגרו את השכונה הרמטית. הוצבו שוטרים בשערי הבתים כדי למנוע התקהלות. מכת"זיות ופרשים הוכנו מבעוד מועד. רחפנים הועלו לאוויר. עשרות עובדים הופעלו כדי להרוס את המבנה בליווי מספר משאיות".

לדבריו, "היה נדמה כי מדובר במבצע צבאי לכך דבר ועניין. הם מפעילים את כל האמצעים כדי להצר את רגלי הקהילות הקנאיות בעיר, באמצעות כוח ואלימות".

"ראש העיר עליזה בלוך ויו"ר ועדת תכנון ובניה מסיעת שלומי אמונים שמעון גולדברג, אחראים לתהליך ניקוי העיר מאנשי העדה החרדית. הם מנהלים מבצע התנכלות נרחב נגד התושבים הקנאיים ומעוניינים לראות אותם מחוץ לגבולות העיר", הוא האשים בשיחה ל'בחדרי חרדים'.

בית הכנסת נבנה שוב ביום שישי האחרון לקראת השבת, אך כוחות האכיפה הרסו את המבנה עוד לפני כניסת השבת. בקהילה חשבו כי העירייה לא תמהר להרוס אותו שוב וכך יהיה להם מקום להתפלל לפחות בשבת האחרונה.

"ההריסה המהירה של העירייה הוכיחה את טענתנו כי ראש העיר מתנכלת לקהילה הקנאית בעיר, אך נמשיך לבנות אותו שוב ושוב. הרי מדובר שטחים שבין כך עומדים ריקים ולא משתמשים בהם", אמר ל'בחדרי חרדים גורם בקהילה.

עיריית בית שמש: "כך ייעשה בכל מקרה של אי ציות לחוק"

מעיריית בית שמש נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "המבנה המדובר הונח באופן פיראטי ובניגוד לחוק. הקהילה ביקשה מבית המשפט הארכה לזמן מה לפני הפינוי וקיבלה לפנים משורת הדין. בתום המועד שנקבע המבנה פונה ובוצעה אכיפה כנדרש בחוק".

יודגש, כי עיריית בית שמש הניחה בשכונה עשרות מבנים יבילים שישמשו את הקהילות, קדם לו הליך מסודר, בו כל קהילה הגישה קול קורא לקבלת מבנה לפי קריטריונים ברורים".

העירייה השקיעה משאבים רבים כדי להקל על הקהילות ולראייה, ניתן לראות את רחבת המבנים בשכונה שמשמשת את עשרות הקהילות שניגשו להליך המוסדר כדת וכדין. להליך פשוט ונגיש זה, לא ניגשה הקהילה המדוברת, שלא פנתה לעירייה עם שום בקשה להצבת מבנה כחוק".

למרבה הצער הבוקר שוב הונח במקום מבנה לא חוקי, דבר שהוביל לביצוע אכיפה. כך ייעשה בכל מקרה של אי ציות לחוק" לשון התגובה.

יו"ר ועדת תכנון ובנייה בעיריית בית שמש, שמעון גולדברג, מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "כנבחר ציבור אינני מטפל בנושאי אכיפה, הם מטופלים על ידי גורמי המקצוע במחלקת פיקוח והלשכה המשפטית, כך שאינני מכיר כל הסדר וכל אופן אינני מעורב בכך".

גולדברג הוסיף: "אני באופן אישית פועל ופעלתי רבות למען כלל הקהילות בעיר כולל קהילות הישוב הישן ומטפל באופן שוטף למציאת פתרונות לבתי הכנסת ומוסדות החינוך של הישוב הישן וברוך השם לרוב בהצלחה רבה".

לגבי השאלה על גובה השכר הוא ענה: "התמניתי לאחרונה לכהן כסגן ראש עיר בשכר בנוסף לתפקידי כיו"ר הועדה לתכנון ובניה", לשון התגובה.

הריסת בית הכנסת בבית שמש

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום