אושרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית על אסון מירון

היום התכנסו שרי ממשלת השינוי לישיבה ראשונה, בה יאושרו שורה של החלטות - ביניהן הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון שאושרה פה אחד | בנוסף התייחס בנט לנשיא הנבחר באיראן: "איתות למעצמות להתעורר" | ליברמן: "אם נעביר תקציב - נשלים 4 שנים וחצי"

יאיר כלפה | פוליטי 20.6.2021 | 12:41

ישיבת הממשלה הבוקר צילום: מתוך הסרטון

שבוע בדיוק לאחר שהושבעה על חודו של קול במליאת הכנסת, היום (ראשון) שרי ממשלת בנט-לפיד התכנסו לראשונה לישיבת הממשלה, כשברקע המשבר בקואליציה סביב חוק האזרחות.

בישיבה הראשונה הממשלה יאשרו השרים שורה של החלטות, ביניהן הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון שכבר אושרה פה אחד בשעה האחרונה, הארכת מינויו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, אישור תקנון הממשלה ועשרות מינויים חדשים במשרד החוץ.

"כפי שהבטחנו, אנחנו מעלים לאישור הממשלה את ההצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון בהר מירון", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט. "45 אנשים איבדו את חייהם באסון הנורא ועל כתפינו מוטלת האחריות להפיק את הלקחים ולמנוע את האסון הבא".

הוא המשיך ואמר: "הוועדה לא תוכל להשיב לחיים את אלו שאינם, אבל הממשלה כן יכולה לעשות הכל כדי למנוע אובדן מיותר בעתיד. כפי שאמרנו, ועדת חקירה קום תקום".

"לצד הוועדה, חשוב לומר למתפללים ולכל האנשים שמגיעים למירון - אנחנו נעשה הכל כדי שמסורת החגיגות בל"ג בעומר, ובכל ימות השנה, תמשיך", הוסיף.

לאחר מכן התייחס לבחירתו של נשיא איראן החדש ראיסי: "מכל האנשים שחימנאי יכול היה לבחור - הוא בחר את התליין מטהרן, זה איש שידוע לשמצה בקרב העם האירני ובעולם כולו בשל התפקיד שלו בוועדות המוות שניהלו את ההוצאות להורג של מתנגדי המשטר".

"הבחירה בו היא איתות למעצמות להתעורר, אולי האחרון רגע לפני החזרה להסכם הגרעין להבין עם מי הן עושות עסקים. מה שברור לכולנו זה שמשטר של תליינים אסור שיחזיק בנשק להשמדה המונית", הוסיף.

"בשל אופי הממשלה והמגוון של חבריה", התייחס בנט להתנהלות הממשלה והמשיך, "המפתח להצלחה שלנו זה אמון הדדי - והדרך להגדיר אמון זה כשיש איזשהן אי הבנות פשוט להרים טלפון אחד לשני ולפתור את זה בשקט בלי דרמות".

"אני חושב שכולנו, כל חברי הממשלה, שותפים להבנה - אנחנו לא הבוסים של אזרחי ישראל, אנחנו עובדים אצל אזרחי ישראל וזו הרוח ששורה אצל כל חברי הממשלה", ציין.

לפני ישיבת הממשלה, שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס לאורך הכהונה של הממשלה החדשה: ‏"אנחנו ניצבים בפני שני יעדים חשובים, ייצוב הקואליציה ואישור התקציב. אם נעבור את זה – יש לנו 4.5 שנים על בטוח".

בהמשך הישיבה, הממשלה אישרה את הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעניין האסון שהתרחש בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון.

"במסגרת ההחלטה, הוועדה תחקור את השתלשלות האירוע ותקבע ממצאים ומסקנות בכל הנוגע למכלול ההיבטים של האירוע ובכלל זה תתייחס גם לעניינים הבאים: מעגלי קבלת ההחלטות שהובילו לאישור האירוע וקביעת המתווה שאושר ותנאיו, מכלול השאלות המקצועיות והמשפטיות הנוגעות לבטיחות אירועים המוניים ובתוכם גם אירועי פולחן דתיים והמקומות המשמשים את הציבור לעריכתם, לרבות ובמיוחד מקומות המשמשים לקיום אירועים רבי משתתפים", כך נכתב בנוסח ההחלטה שאושרה.

הוועדה תחקור השתלשלות האירוע ותקבע ממצאים בנושאים הבאים:

- מעגלי קבלת ההחלטות שהובילו לאישור האירוע וקביעת המתווה שאושר ותנאיו.
- מכלול השאלות המקצועיות והמשפטיות הנוגעות לבטיחות אירועי פולחן דתיים ומקומות המשמשים את הציבור לעריכתם, לרבות ובמיוחד מקומות המשמשים לקיום אירועים רבי משתתפים.
- הכלים העומדים בפני רשויות המדינה וגורמים נוספים לאפשר הפעלה יעילה ותקינה של המתחם.
- נוכח קיומן המקביל של חקירה פלילית על ידי משטרת ישראל וחקירת המחלקה לחקירות שוטרים בנוגע לאירוע, יערך תיאום עם היועץ המשפטי לממשלה ביחס לאמור.
. - משרד האוצר יקצה לפעילות הוועדה סכום של 6 מיליון ש"ח.
- מינוי יו"ר הוועדה וחברי הוועדה, ייעשה על ידי נשיאת בית המשפט העליון, כקבוע בחוק.

שר הביטחון גנץ אמר לאחר האישור כי "הקמת הוועדה היא חוב מוסרי לציבור הישראלי, וגם למשפחות. עלינו לוודא שלעולם לא יתרחש אירוע כזה. מדובר על ועדה שתפקידה קודם כל להציל חיים. אני מודה לשר האוצר ליברמן, לראש הממשלה בנט ולכלל חברי הממשלה שנרתמו לאישור מהיר של הקמת הוועדה כבר בישיבת הממשלה הראשונה".

שר האוצר ליברמן אמר: "היום אנו פותחים דף חדש, לא עוד התנהלות של כסת״ח על חשבון אזרחי המדינה. זו העת להסיק מסקנות, לקחת אחריות ולמנוע את האסון הבא, כך פועלת ממשלה שבאה לחזק את אמון הציבור. אני מביע שוב את תנחומיי הכנים למשפחות ההרוגים באסון. אנחנו כאן בשבילכן".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום