בחודש אחד: לפיד ממשיך להרוס את יחסי החוץ

יאיר לפיד הצליח בתוך פחות מחודש מאז נכנס לתפקידו כשר החוץ, לחבל ביחסי החוץ המצוינים שפיתח נתניהו עם פולין, סין ועכשיו גם עומאן, שהיתה המדינה הפוטנציאלית הבאה לחתום הסכם שלום היסטורי עם ישראל

יענקי פרבר | מדיני 11.7.2021 | 09:35

לפיד בישיבת הסיעה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אחרי שהרס יחסים עם פולין וסין, עורר זעם באיחוד האמירויות, עומאן הודיעה אחרי שיחה עם שר החוץ יאיר לפיד, כי היא לא תנרמל את היחסים עם ישראל.

שר החוץ העומאני, בדר בן חמד בן חמוד אל-בוסעידי, אמר הבוקר לעיתון הפרו סעודי "א-שרק אל-אווסט" כי ארצו לא תהיה המדינה השלישית במפרץ שתנרמל את היחסים עם ישראל אחרי האמירויות ובחריין.

אל-בוסעידי, נשאל על תמיכתה של עומאן בהסכמי אברהם ועל שיחתו לאחרונה עם שר החוץ לפיד, והשיב: "עומאן מאמינה בעקרון של כינון שלום צודק, כולל ובר קיימא על בסיס פתרון שתי המדינות. זאת הברירה היחידה שמדגישות יוזמת השלום הערבית וההחלטות הבינלאומית. לא נהיה המדינה השלישית במפרץ שמנרמלת. אנחנו תומכים בזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני ומכבדים את ההחלטות הריבוניות של מדינות כמו שאנחנו מצפים מאחרים לכבד את ההחלטות הריבוניות שלנו".

בריאיון הוא הבהיר כי הסולטנות לא מובילה מאמצים להשקת דיאלוג אזורי עם איראן, אך היא בהחלט תומכת בכך. לגבי האפשרות שאיראן תשנה את התנהגותה כלפי מדינות האזור ברקע המגעים להסכם הגרעין, אמר הבכיר העומאני כי "כל התנהגות יכולה להשתנות, אם יש את האמונה ואת הרצון הפוליטי לכך באופן קולקטיבי והדדי ובאמצעות דיאלוג והבנות" כך דיווח רועי קייס כתב לענייני ערבים בכאן 11.

לדבריו, "הסולטנות חשה שהאמונה והרצון הזה גדלים בעת הזו למען הביטחון והיציבות של האזור". הוא אף ציין כי לאיראן יש תפקיד מסייע למאמצים לכינון שלום ויציבות בתימן.

הריאיון מתקיים לכבוד ביקורו הצפוי ביום ראשון של הסולטאן העומאני, היית'ם בן טארק, בסעודיה. מדובר בביקור ראשון של שליט עומאן מחוץ למדינה מאז נכנס לתפקידו בינואר 2020.

שר החוץ יאיר לפיד ממשיך בקו הניצי מול מדינות שלא באות לו בטוב, בניסיון להתחנף לאמריקאים הוא גינה את סין, ישראל תחת לפיד הצטרפה להצהרה לגינוי סין במועצה לזכויות אדם של האו"ם בז'נבה, על הפגיעה בזכויות האדם של המיעוט האויגורי בסין ועל הפרות זכויות האדם בהונג קונג ובחבל טיבט.

גם את איחוד האמירויות הרגיז יאיר לפיד, כאשר אנשי עסקים מקומיים כעסו על הפגישה עם משפיעני רשת שלבסוף בוטלה, במקום להיפגש עם בעלי חברות שמשקיעים מיליונים בישראל, עכשיו לפיד גם הצליח להרגיז את עומאן וממשיך לחרב את יחסי החוץ הפוריים שפיתח בעשור האחרון ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

נציין כי יאיר לפיד בשבתו באופוזיציה ביקר את מדיניות החוץ של נתניהו וטען כי האחרון מחבל ביחסי החוץ של ישראל וגורם להם נזק, מסתבר שהוא עצמו מחריב את יחסי החוץ בפחות מחודש מאז נכנס לתפקידו, לצד מבוכות שהוא גורם לישראל ברשתות החברתיות.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום