הרפורמים מברכים, החרדים תוקפים: "ימינה שותפה להרס היהדות"

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות הודעתו הדרמטית של הרש לשירותי דת מתן כהנא על "רפורמה" בתחום הכשרות בישראל. לאחר מתקפה חריפה של הרבנות הראשית לישראל כלפי השר, הח"כים החרדיים פותחים במתקפה | ח"כ יעקב אשר: "אבות הציונות הדתית מתהפכים בקברם"

ארי קלמן | פוליטי 20.7.2021 | 17:20

מתן כהנא//אביגדור ליברמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רפורמת הכשרות ממשיכה לעורר סערה במערכת הפוליטית, מלבד המתקפה החריגה והחריפה מצד מועצה הרבנות הראשית, גם הנציגים החרדים בכנסת תוקפים בחריפות את השר לשירותי דת מתן כהנא ואת סיעת ימינה שהתחייבה שלא לפגוע בציבור החרדי, אך בפועל פועלת ללא היסוס נגדם.

כדי להבין את הבעייתיות של ה"מהפכה" שהציג השר מתן כהנא, שבפועל תביא להרס מערך הכשרות בישראל, ניתן למצוא את המברכים והמבקרים. כך ארגון 'נאמני תורה ועבודה' הרפורמית בירכו את הרפורמה ואילו בסיעות החרדיות תקפו.

נאמני תורה ועבודה שיבחו את התוכנית של השר כהנא ובירכו: "כמי שנאבקים במשך שנים להגברת התחרות בכשרות, אנו בטוחים כי התכנית החדשה תאפשר, לראשונה, תחרות אמתית בשוק הכשרות באמצעות מתן רישיונות לתאגידים פרטיים לספק השגחה, בדומה למודל הרבנות כרגולטור שהצענו בעבר". לדבריהם, "הדבר יביא להגברת האמון ברבנות ולכשרות שקופה, איכותית וטובה יותר לעם ישראל".

גם שר האוצר שונא החרדים אביגדור ליברמן בירך את התוכנית שקיבלה את אישרו טרם הפרסום: "יצירת תחרות בשווקים השונים היא אבן יסוד אותה אני מקדם במספר תחומים. גם בתחום הכשרות, המשפיע ישירות על עלות המזון ויוקר המחיה בישראל, יש הכרח להביא לשינוי מהותי לביטול המונופול הקיים היום. צעד זה יביא בראש ובראשונה לשיפור השירות לאזרחי מדינת ישראל, מכלל הזרמים, וכן יביא להוזלת מחירים".

כאמור, בסיעות החרדיות תקפו, יו"ר יהדות התורה חה"כ משה גפני שיגר הודעה תקיפה: "בהמשך למדיניות האנטי דתית של הממשלה הרעה הזאת, הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל. ליברמן וכהנא רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינה ככל המדינות בעולם, למחוק כל זיק של יהדות, ולמנוע מהאזרחים היהודים לאכול כשר".

חבר הכנסת יעקב ליצמן מסר: "מסע ההרס של ליברמן-בנט-לפיד-סער נגד מסורת ישראל, עולם התורה והיהדות, ממשיך בכל העוצמה. 'מהפיכת הכשרות' של איווט ומתן כהנא היא פגיעה אנושה במיליוני אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים, המעוניינים בשמירת כשרות כהלכתה, מה שיוביל לעקירת הכשרות מישראל, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית ובניגוד לדעת ההלכה".

עוד הוסיף ליצמן ותקף את חברי ימינה: "זוכרים את ההתחייבות של בנט ל'ווטו של ימינה בנושאי דת'? זוכרים את ההבטחות שלו על סיכום עם ליברמן 'שלא ייפגע בדת ובאוכלוסייה מסוימת'?", שיגר ליצמן שאלה רטורית ותקף, "כל אלה מתגלים כשקרים והונאה. לא רק שימינה אינה עוצרת את השתוללות איווט, אלא מתן כהנא שותף מלא לחיסול מערכות הדת וקדשי ישראל, מה שלא נעשה כאן עשרות שנים".

חה"כ אורי מקלב הגיב: "זה שגופים פרטיים ולא רבניים יעניקו כשרות על פי סטנדרטים אחידים - זה לא רפורמה אלא עקירת הכשרות. בניסיון להגיד 'כשר אני' הם הופכים את עולם הכשרות למשהו טכני וכלכלי ולא הלכתי ומסורתי. הניסיון להפריט את עולם הכשרות היא כמו הפרטת מערכת המשפט והבריאות לפי סטנדרטים. ובעצם לבטל את הכשרות לגמרי. זה רמיסת הכשרות מבלי שום דבר הלכתי מאחוריהם".

חבר הכנסת יעקב אשר הגיב: "לא חאן אל אחמר, לא מחדל נתב"ג, לא חל"ת למובטלים, מתן כהנא מצא את האתגר הבוער והדחוף ביותר של מדינת ישראל: חיסול הרבנות הראשית שנוסדה על ידי תנועת הפועל המזרחי, אבות הציונות הדתית מתהפכים בקברם ממה שמעוללים מי שמתיימרים להיות ממשיכי דרכם".

עוד הוסיף חבר הכנסת אשר ורמז על אינטרס כלכלי ברפורמה: "את הקופון על מכירת החיסול שכהנא עושה לרבנות הראשית יגזרו כמה יזמים ותאגידים כלכליים, שווה יהיה לבדוק את טיב הקשר בינם ליוזמה "הנפלאה" של השר כהנא".

חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי תקף: "בנט את כהנא מתחרים ביניהם מי יהיה חתום בספרי היסטוריה על הרס וחורבן של מערך הכשרות במדינת היהודים. פתיחת הבזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות, תגרום לכאוס ואנרכיה בתחום".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום