בגיל 103: הלך לעולמו תלמידו של ה'חפץ חיים'

היום הלך לעולמו הרב מנשה צבי וינקלר זצ"ל, תושב לייקווד, ניו ג'רזי, שזכה בחייו ללמוד במחיצתו של החפץ חיים בישיבתו בראדין. לאחר מכן הוא הלך ללמוד בברנוביץ' אצל הרב אלחנן וסרמן הי"ד, ואחרי זה בקמינץ

יענקי פרבר | ברוך דיין האמת 20.7.2021 | 19:31

הרב מנשה צבי וינקלר זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

היום (שלישי) הלך לעולמו בגיל 103 הרב מנשה צבי וינקלר זצ"ל, תושב לייקווד, ניו ג'רזי. הנפטר היה אחד האנשים האחרונים שראו בעיניהם את החפץ חיים. המנוח למד במיר בפולין, בברנוביץ' בראשותו של הרב אלחנן וסרמן הי"ד, ובקמינץ תחת הרב ברוך בער לייבוביץ זצ"ל.

הרב מנשה צבי ז"ל נולד בקופנהגן, דנמרק, ואחרי פטירתו הפתאומית של אביו, הוא הלך ללמוד בראדין בישיבתו של החפץ חיים. הוא הגיע לשם שלושה שבועות לפני פטירת החפץ חיים, הוא זכה ללחוץ את ידו של החפץ חיים ולקבל ממנו ברכה כדי להצליח בישיבה עם שמחה, בבריאות טובה ולזכות לאריכות ימים.

הוא זכר היטב את הלוויה של החפץ חיים, שהתרחשה בבוקר היום הראשון של הסליחות, כך דווח האתר Yeshiva world news.

לאחר מכן הוא הלך ללמוד בברנוביץ' אצל הרב אלחנן וסרמן הי"ד, ואחרי זה בקמינץ, שם שמע שיעורים מאת הרב ברוך בער ליבוביץ זצ"ל. לאחר מכן נסע לישיבת מיר בפולין, שם היה ידיד של ראש הישיבה הגאון הרב שמואל ברנבאום זצ"ל, הגאון הרב לייב בקסט זצ"ל (ראש ישיבת דטרויט) ובחורים נוספים שלימים הפכו לגדולי עולם.

אביו של הרב מנשה צבי, היה הרב מיכאל שלום וינקלר, ששימש כראש קהילת מחזיקי הדת בקופנהגן - קהילה נפרדת קטנה שהוקמה בתגובה לקהילות מודרניות יותר.

הרב וינקלר הביא את הרב נתן צבי קנופלמכר, תלמיד מישיבת פרשבורג, כדי ללמד את הילדים הגדולים של הקהילה. ב-1931 אביו של הרב מנשה צבי זצ"ל נסע לארצות הברית לגייס כספים, שם הוא חלה ונפטר בניו יורק. בתמונות מפורסמות נראה ר' אלחנן וסרמן הי"ד, עולה לקברו של אביו של מנשה שהיה אז בחור אצלו בישיבה, כאמור אביו נטמן בארה"ב, וכשר' אלחנן וסרמן נסע לאסוף כסף בארה"ב, הוא עלה על קברו של אביו של הבחור היתום שלמד אצלו בישיבה.

הרב וינקלר סיפר כי בעקבות פטירתו של אביו, הגיע ר' יצחק גרוזלסקי, שליח ישיבת ראדין, לדנמרק לגייס כספים. כשגילה את היתום הצעיר לבית משפחת וינקלר, הוא הציע לאסתר וינקלר שבנה יישלח ללמוד בראדין. הוא הבטיח לה שהוא ייקח אחריות מלאה על צרכיו שם. גברת וינקלר הגיעה ממשפחת לייטנר ממריאנבד המפורסמת, והייתה מודעת לחשיבות של חינוך תורני, ולכן הסכימה בקלות.

מנשה הצעיר הגיע לראדין קצת לפני אלול 1933. הוא סיפר שנים אחר כך: "זה היה לראות חכם קדוש, מה אני יכול לומר, זה היה דומה להסתכלות על מלאך". זאת הייתה הפעם היחידה שלו לפגוש את החפץ חיים, הכהו הגדול של יהדות העולם לפני המלחמה הנוראה, החפץ חיים נפטר כעבור כמה שבועות ביום שישי, כ"ד באלול. אך הרב חיים עוזר גרודזינסקי זצ"ל קבע את ההלוויה ליום ראשון כדי לאפשר לרבים להגיע להלוויה.

"זאת היתה שבת שלא אשכח לעולם" סיפר ר' מנשה, "מוקדם ביום ראשון בבוקר, אמרנו את הסליחות הראשונות. אתם לא יכולים להתחיל לדמיין את העוצמה".

הרב מנשה חזר לדנמרק לפני פסח של שנת 1939 כאשר המלחמה איימה באופק. המלך וממשלת דנמרק התנגדו ללא הרף לדרישות הנאצים ביחס לאזרחים דנים יהודים, עד שהממשלה המקומית התפרקה בשנת 1943.

כאשר הנאצים היו כעת בשליטה מלאה, גירוש יהדות דנמרק היה קרוב. ואז, בימים שקדמו לראש השנה, הקהילה יצאה לפעולה בסיוע אזרחים דנים ואנשי התנגדות לנאצים. בפעולה חשאית שהתחילה בראש השנה פונו יותר מ-7,000 יהודים לשוודיה הניטרלית, ונמלטו מציפורני הנאצים על ידי הסתתרות בתוך סירות דיג. הרב מנשה וינקלר, אמו ואשתו הטרייה, היו בין אלו שנמלטו.

בשנת 1945 חזרה המשפחה ואלפי יהודים לקופנהגן, שם קיבלו אותם הדנים המקומיים בנמל עם כרזות ופרחים. אך הם התיישבו בסופו של דבר בארצות הברית.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום