תעלומה במערכת הבריאות: איך מספר החולים הקשים נותר יציב?

מומחי הבריאות בישראל חלוקים בדעותיהם מדוע המספר הכולל של החולים הקשים במדינה אינו גודל, למרות שמדי יום מתווספים בין 10 ל-20. קבינט הקורונה לא התכנס, בניגוד למתוכנן. הסיבה: מחלוקת בין משרד האוצר למשרד הבריאות בשאלת מימון הבדיקות המהירות | כל הפרטים

יוסי שטארק | בריאות 20.7.2021 | 23:05

אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

מומחי הבריאות בישראל חלוקים בדעותיהם בנוגע לשאלה כיצד ייתכן שמספרם הכולל של החולים הקשים במדינה אינו גודל, למרות שמדי יום מתווספים בין 10 ל-20 חולים קשה. כך דיווחה הערב (שלישי) קרן מרציאנו ב'חדשות 12'.

מרציאנו דיווחה על "חידת החולים הקשים" שמעסיקה את מומחי הבריאות. הנתון שמקבלי ההחלטות מתמקדים בו וקובעים לפיו אילו צעדים יש לנקוט במטרה למנוע את המשך התפשטות הקורונה בישראל, הוא מספר החולים הקשים. נכון להיום, ברחבי הארץ ישנם 59 חולים קשים בסך הכול ובכל יום נוספים עוד - אלא שמספר החולים הקשים הכללי לא עולה ואפילו יורד. לגבי הסיבה לפערים הללו - הדעות חלוקות.

גם המומחים חלוקים בדעותיהם מדוע זה קורה - ולמה דווקא כעת. כשבוחנים מקרוב את המספרים, אפשר להבחין בכך שבשלושת הימים האחרונים, נרשמו בישראל 16, 17 ו-11 חולים קשים חדשים בכל יום – בסך הכול 44. אך כשבוחנים את המספר הכולל של החולים הקשים בימים הללו, ניתן לראות כי רק 3 חולים קשים חדשים נוספו בממוצע. ב-17 ביולי היו 58 חולים קשים, יממה לאחר מכן, ב-18 ביולי, המספר קפץ ל-66 – ואתמול, 19 ביולי, המספר ירד ל-61.

לפי דעה אחת, בגלל שישראל מגדירה באופן מאוד מחמיר מיהו חולה קשה - אנחנו עדים לתופעה שלא מוכרת ממחלות אחרות, שלפיה חולה קשה יכול להפוך בתוך יממה ואפילו באותו יום מחולה קשה לחולה במצב בינוני - ואפילו לחולה קל. לפי דעה אחרת ואופטימית פחות, זהו הקצב שרואים בתחילת הגל – ולאחר מכן המספרים יתאפסו. מה שקורה בשטח הוא שיש עלייה בכל יום במספר החולים הקשים - אך מספרם הכולל נותר יציב.

מרציאנו דיווחה גם כי ראש הממשלה, נפתלי בנט, ערך היום (שלישי) ישיבה עם מומחי בריאות ומנהלי בתי חולים ברחבי הארץ על רקע המשך העלייה במספר המאומתים היומי לקורונה. בדיון נאמר כי אין עדיין עדויות חד משמעיות לכך שישנה ירידה משמעותית ביעילות החיסון נגד קורונה – אלא להפך: התברר שיעילות החיסון נשמרת מול הסיכון ללקות במחלה קשה.

על פי הדיווח, נציגי משרד הבריאות שהשתתפו בישיבה הציגו מספר תחזיות לשבועות הקרובים, כשהתחזית הפסימית ביותר שהוצגה - אם קצב ההדבקה הנוכחי יישמר - היא שנגיע לכ-7,000 מאומתים חדשים ביום לנגיף הקורונה בסוף אוגוסט ושיהיו בישראל כ-700 חולים קשה - מספר גבוה אך כזה שעדיין רחוק מסף הספיקה של מערכת הבריאות.

יצוין כי זהו התרחיש הפסימי ביותר שהוצג, וכי בישיבה הושמעו גם תחזיות אופטימיות יותר.

בתוך כך, קבינט הקורונה לא התכנס היום, בניגוד למתוכנן. הסיבה היא חילוקי דעות שנוצרו בין המשרדים השונים. נכון להיום, קיימת מחלוקת בין משרד הבריאות למשרד האוצר בשאלה מי יממן את הבדיקות המהירות שיאפשרו ללא מחוסנים להיכנס לאירועים, וסוגיה הזו מעכבת את הצעת ההחלטה להחזיר לשימוש את התו הירוק.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום