מכה למשפחות ברוכות ילדים: יוסר הפיקוח על מחיר הלחם

מסתמן כי הפיקוח על מחירי הלחם יוסר, מה שיוביל לעליית מחירי סוגי הלחמים השונים ויפגע בכיסן של המשפחות הגדולות מרובות הילדים. לפי נתוני הוועדה הבין משרדית שדנה בנושא, היקף הצריכה של הלחמים המפוקחים ירד בעשרות אחוזים בשנים האחרונות

יענקי פרבר | כלכלי 23.7.2021 | 08:09

לחם לבן צרפתי חלבי, מפנק ורך במיוחד צילום: חני פיין

ועדת המחירים הבין משרדית, המשותפת למשרד הכלכלה והתעשייה ולמשרד האוצר, ממליצה להסיר לחלוטין את הפיקוח ממוצרי הלחם שעדיין מפוקחים.

סוגי הלחם המפוקחים כיום הם: כיכר לחם אחיד, לחם אחיד פרוס, כיכר לחם לבן, לחם לבן פרוס, וחלה. שלא במפתיע, אלה הם גם מוצרי הלחם הזולים ביותר. מהשוואה בין מחירי מוצרי לחם שבפיקוח, למחירי מוצרי לחם שאינם מפוקחים, ניתן למצוא פער של עד 300% לטובת המוצרים שאינם בפיקוח. כך מדווח הבוקר (שישי) ב'ידיעות אחרונות'.

כך לדוגמה: מחיר ממוצע ל-100 גרם של לחם שמחירו מפוקח עומד על 0.84 שקלים. לעומת זאת, מחיר ממוצע ל-100 גרם של פיתות ארוזות – שעשויות בדיוק מאותו קמח לבן פשוט, אך אינן בפיקוח – עומד על 1.61 שקלים, פער עצום של 91%. במוצרים אחרים שאינם בפיקוח המחירים גבוהים בהרבה: לחמניות נמכרות ב-2.3 שקלים ל-100 גרם, לחם מקמח מלא ב-2.13 שקלים ל-100 גרם, ומחיר לחם כוסמין מגיע ל-3.25 שקלים ל-100 גרם.

לפי נתוני הוועדה, היקף הצריכה של הלחמים המפוקחים ירד בעשרות אחוזים בשנים האחרונות, גם בקרב משקי בית בחמישון התחתון, ובמקביל חלה עלייה בצריכת לחמים מיוחדים ולחמניות. עוד עלה מהנתונים שמוצר הלחם המרכזי שצורכים משקי הבית בחמישון התחתון הוא פיתות, שמחירן אינו מפוקח.

"קיימת תחרות בשוק הלחמים המפוקחים בין המאפיות המובילות בשוק ולכן אין הצדקה לקבוע מחיר מפוקח בשוק זה", טוענים חברי הוועדה. "עמדה זו נתמכת גם על ידי רשות התחרות שייעצה לוועדת המחירים בתהליך. במקום קביעת מחיר מפוקח, הוועדה ממליצה לעבור לפיקוח במודל של מעקב שוטף אחר מצב השוק (דיווח מהיצרנים על רמת הרווחיות והמחירים)".

"הוועדה יוצאת כעת לשימוע ציבורי על ההמלצות ומאפשרת לציבור להעביר התייחסות", נמסר מהוועדה אתמול. "לאחר קבלת ההערות וניתוחן, הוועדה תפרסם המלצה סופית לשרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ולשר האוצר אביגדור ליברמן. לאחר עיון בהערות הציבור יידרשו השרים לקבל החלטה בנושא תוך שימת לב להשפעת הצעד על יוקר המחיה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום