בתום הדיונים: הדרך לאישור תקציב המדינה נראית בטוחה

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן הצליחו להגיע לפשרות וצפויים לצלוח את האתגר הגדול ביותר שמאיים על הקואליציה הנוכחית - תקציב המדינה | כל הפרטים

חני אדרי | פוליטי 29.7.2021 | 12:57

בנט ליברמן צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במשרד האוצר מדגישים כי הפערים מול השרים ושאר מפלגות קואליציה הם ברי גישור. ההערכה: התקציב והצעת חוק ההסדרים יאושרו כבר ביום ראשון הקרוב.

כידוע, הדבר המאיים ביותר על כל ממשלה שהיא, הוא חוסר היכולת בהעברת תקציב המדינה. לרוב, כאשר ממשלה אכן מצליחה להגיע להסכמים עם כל המשרדים, וכתוצאה מכך, להצליח להעביר תקציב, יציבותה מובטחת. גם אם לא ל-4 שנים, לפחות לכמה שנים טובות, (2/3).

הקואליציה בדרך לעבור את המשוכה הגבוהה ביותר שהוצבה בפניה: אתמול (רביעי) התרחשו בלשכת ראש הממשלה ובמשרד האוצר דיונים קדחתניים על תקציב המדינה – הסוגיה שמאיימת על קיומה של הממשלה כנראה יותר מכל. כעת ניתן לומר בזהירות שראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן הצליחו לסלול דרך בטוחה יחסית לאישור התקציב.

במשרד האוצר מדגישים כי הפערים מול השרים ושאר מפלגות קואליציה הם ברי גישור ומעריכים שהתקציב והצעת חוק ההסדרים יאושרו כבר ביום ראשון הקרוב. בממשלה ידונו ביום ראשון על חוק התקציב במקביל לחוק ההסדרים - חוק המאגד תיקוני חקיקה רבים שהממשלה רואה צורך באישורם.

למרות ההסכמה המסתמנת, ייתכן שהדיונים יימשכו עד יום חמישי הבא - המועד שבו התקציב יהיה מוכרח לעבור על-ידי הממשלה. מיד אחרי שיאושרו החוקים, הם יעברו לדיונים בוועדות הכנסת עד הבאתם למליאת בחודש נובמבר.

מוקדם יותר השבוע סיכמו ראש הממשלה בנט, שר האוצר ליברמן ושר הביטחון גנץ את תקציב מערכת הביטחון במסגרת חוק התקציב. במסגרת ההסכמות הוחלט כי תקציב משרד הביטחון יעמוד בשנת 2022 על 58 מיליארד שקלים.

בצה"ל ביקשו להגדיל את תקציב הביטחון ודרשו 9 מיליארדי שקלים בנוסף ל-55 המיליארדים שאושרו בתקציב הקודם. בצבא טוענים כי תוספת התקציב תושקע בין היתר בהחזר הוצאות על מבצע שומר החומות וטיפול בנכי צה"ל.

ביום ראשון הקרוב הממשלה תתייצב לאתגר הראשון בעניין, והוא כאמור, העברת התקציב בממשלה. למרות שדי ברור שהשרים יעבירו אותו בסופו של דבר, ישנן מחלוקות רבות בין המשרדים באשר לחלוקתו. בבריאות דורש הורוביץ תקצוב נוסף לבתי החולים, בתחבורה מתנגדת מיכאלי לאגרת הגודש שתכנן ליברמן ומחלוקת נרשמה גם בנוגע להעלאת גיל הפרישה.

משך הזמן הנתון לבנט וליברמן עבור העברת התקציב, הינו מוגבל וקצר מאוד. דבר נוסף המקשה על העברת התקציב, זהו מספר המפלגות המיוצגות בממשלה. ללא קשר למספר השרים והמשרדים, כל מפלגה מודעת היטב לכוחה, וחלקן אף מאיימות שבמידה ורצונותיהן (לרוב דרישות תקציביות) לא יכובדו, הן יצביעו נגד.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום