לפיד ברוסיה: אומנים אנטישמיים העשירו את התרבות

לפיד מסר הצהרה במוסקבה יחד עם שר החוץ הרוסי לברוב, ובמהלכה הזכיר את שמותיהם של אומנים רוסיים אנטישמיים, וטען כי בלעדיהם - "חיי כולנו היו עניים בהרבה" וכי "בלי רוסיה, התרבות העולמית לא הייתה נראית אותו דבר". לפיד אמר גם: "ההתקדמות של איראן ליכולת גרעינית היא לא רק בעיה ישראלית – היא בעיה של העולם כולו"

חיים שמואלי | מדיני 9.9.2021 | 13:59

ההצהרה של יאיר לפיד ברוסיה צילום: שלומי אמסלם לע״מ

שר החוץ, יאיר לפיד מסר היום (חמישי) הצהרה משותפת במוסקבה, עם עמיתו שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, במהלכה הזכיר את שמותיהם של אומנים רוסיים אנטישמיים, וטען כי בלעדיהם - "חיי כולנו היו עניים בהרבה".

לפיד אמר בהצהרה: "בלי רוסיה, התרבות העולמית לא הייתה נראית אותו דבר. בלי דוסטויבסקי וטולסטוי, צ'ייקובסקי ורחמנינוף, צ'כוב ואחמטובה וגוגול חיי כולנו היו עניים בהרבה". בדיקה קטנה מעלה כי לפחות שניים מתוך האומנים שהוזכרו, פיודור מיכאילוביץ' דוסטויבסקי וניקולאי וסילייביץ' גוגול - היו בעלי דעות אנטישמיות. 

פיודור מיכאילוביץ' דוסטויבסקי היה מגדולי הסופרים ברוסיה במאה ה-19. בימי בגרותו המאוחרת החל דוסטויבסקי להתקרב לרעיונות לאומניים רוסיים. כחלק מהשקפת עולמו ביטא דוסטויבסקי גם השקפות אנטישמיות כלפי היהודים. בגיליון מרץ 1877 של "יומנו של סופר" תיאר דוסטויבסקי את היהודים ברוסיה כמדכאים ומנצלים את ההמונים הרוסיים, כשולטים בעולם, וכמהווים סכנה רוחנית ותרבותית לעם הרוסי. כך כתב: "קשה מאוד ללמוד את 4,000 שנות ההיסטוריה של העם היהודי, אך בדבר אחד אני בטוח, שאין אף עם בעולם המתלונן כל כך הרבה על גורלו. בכל הזדמנות וללא הפסקה הם מתלוננים על השפלתם, סבלם והקרבתם. אפשר לחשוב שלא הם השולטים בעולם, המכוונים את הבורסה, וכתוצאה מכך גם את ענייני הפנים של המדינות".

גם כתיבתו של ניקולאי וסילייביץ' גוגול - שהיה סופר ומחזאי רוסי, מן המשפיעים והבולטים שבאמני הסיפורת של המאה ה-19 - כוללת דמויות המביעות הערות אנטישמיות. דוגמה לדבר ניתן למצוא בפתיחת הסיפור המפורסם "רשימותיו של מטורף": "מי יודע, אולי אצליח להוציא מידי יהודון זה ולו כמה פרוטות של מיקדמה על חשבון המשכורת. גם זה יצור! שייתן לך פעם חודש מראש - ריבונו של עולם, הרי קודם לזה יבוא יום הדין. תתחנן, אפילו תתפקע, אפילו תתענה במצוקתך עד מוות - הוא לא ייתן כלום, השד הארור".

לפיד סיפר בהצהרה: "לפני 76 שנה אבא שלי היה ילד בגטו בודפשט. נידון למוות. ואז יום אחד הוא שמע אנשים מדברים בשפה לא מוכרת. סבתא שלי, שהייתה אתו, הרימה פתאום את הראש ואמרה: 'זה רוסית. הם הגיעו. ניצלנו'. הצבא האדום הציל את העולם מעריצות וגזענות, והציל ילד בן 13 בגטו. שלוש שנים מאוחר יותר, רוסיה תמכה בהקמתה של מדינת ישראל. אנחנו חייבים לכם, ואנחנו אנשים עם זיכרון ארוך".

שר החוץ הודה לשר החוץ לברוב על הפגישה, ואמר כי "בחודש הבא נציין 30 שנה לחידוש היחסים, ורוסיה היא אחת מבעלות הברית החשובות והמשמעותיות שיש לישראל".

"שר החוץ ואני שוחחנו על דרכים להעמיק ולהדק את הקשר בין הממשלה החדשה שלנו לממשלה הרוסית. הודיתי לשר על התפקיד החשוב שממלאה רוסיה, תחת מנהיגותו של הנשיא פוטין, בקידום יציבות במזרח התיכון. למרבה הצער לא תהיה יציבות בסוריה ובמזרח התיכון כולו, כל עוד נמשכת הנוכחות האיראנית באיזור. איראן היא יצואנית הטרור מספר אחת בעולם והיא מסכנת את כולנו. ישראל לא תשב בשקט בזמן שאיראן בונה בסיסי טרור על גבולנו הצפוני ומפיצה אמצעי לחימה מתקדמים שנועדו לפגוע בנו. אנחנו נשמור על חופש הפעולה שלנו למול האיומים עלינו בסוריה ולבנון", אמר לפיד.

שר החוץ לפיד ציין כי ישראל מכירה בכך שגם לרוסיה יש אינטרסים חיוניים באיזור. "לשם כך הוקם מנגנון התיאום הצבאי עם רוסיה. הוא לא רק אפקטיבי והכרחי, אלא גם מאפשר לשני הצדדים לפעול למען האינטרסים שלהם".

לפיד הוסיף: "שר החוץ ואני שוחחנו על תוכנית הגרעין האיראנית, ועל הסיכון שהיא מהווה לעולם כולו. ההתקדמות של איראן ליכולת גרעינית היא לא רק בעיה ישראלית – היא בעיה של העולם כולו. שני הדיווחים האחרונים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית צריכים להדאיג את כולנו. הם כוללים הפרות חמורות, הונאה, הטעיה ושקרים. התמונה ברורה ומדאיגה מאוד. תוכנית הגרעין מתקדמת במהירות וללא כל פיקוח אפקטיבי. הדו"חות דורשים החלטה של מועצת הנגידים בסוכנות לאנרגיה אטומית".

לדבריו, "המסר לאיראן חייב להיות חזק וברור. איראן גרעינית תוביל למרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון, הדבר האחרון שכולם רוצים הוא לראות את הנשק הגרעיני נופל לידיים הלא נכונות. העולם צריך לעצור את איראן מיכולת גרעינית, לא משנה המחיר. אם העולם לא יעשה זאת, ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול. האיראנים מעולם לא הסתירו את העובדה שהם רוצים להשמיד את ישראל. זהו איום קיומי עבורנו. ישראל לא תאפשר לאיראן להפוך למדינה גרעינית. או אפילו למדינת סף גרעינית".

עוד אמר לפיד: "אני לא רוצה שייווצר הרושם כאילו כל השיחה של השר לברוב ושלי עסקה רק באיומים ובמלחמות. בין רוסיה לישראל יש קשרים עמוקים וחזקים שנוגעים בכלכלה, בתרבות, בתיירות, באנרגיה ובמדע".

כאן הזכיר לפיד את האומנים האנטישמיים: "בלי רוסיה, התרבות העולמית לא הייתה נראית אותו דבר. בלי דוסטויבסקי וטולסטוי, צ'ייקובסקי ורחמנינוף, צ'כוב ואחמטובה וגוגול חיי כולנו היו עניים בהרבה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום