הזבל נערם - והמומחים מזהירים: "המדינה בדרך למשבר תברואתי"

בהשפעת חג ראש השנה, שיא חדש באתר הזבל והמיחזור חירייה שהגיע לכ-6,818 טונות אשפה. בשעות הלחץ כל 30 שניות נכנסה משאית זבל מלאה לאתר, אך המומחים מזהירים:"המדינה בדרך למשבר תברואתי, חייבים להפחית את ייצור הזבל"

יוסף ריס | חדשות בארץ 13.9.2021 | 13:12

צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

ביום חמישי בשבוע האחרון, נשבר שיא הזבל הקודם של 6,500 טונות אשפה באתר הזבל והמיחזור בחירייה, והגיע ל-6.818 טון, שיא כל הזמנים, כפול מהממוצע היומי. כך דיווחה הבוקר אילנה קוריאל ב'ידיעות אחרונות'.

את הזבל הובילו 1,133 משאיות כשבשעות השיא נכנסה כל 30 שניות משאית זבל לאתר הזבל והמיחזור, שם הפסולת ממוינת ואח"כ מועברת להטמנה באתר אפעה שנמצא בדרום הארץ.

שתי סיבות מרכזיות לשיא החדש טוענים באיגוד ערים דן לתברואה המפעילים של האתר, לשיא שנרשם בחמישי, חופשת החג שבמהלכה לא התבצע פינוי אשפה ברשויות, והרגלי הצריכה הבזבזניים של אזרחי ישראל, שמתגברים במיוחד בזמני החגים.

בנוסף, לטענת האיגוד כמויות הפסולת הגדולות מעידות גם על "חזרה כמעט מלאה לשגרה מבחינת ההתמודדות עם הקורונה".

מנכ"ל האיגוד גיל ליבנה אמר כי נכון לאתמול (ראשון), "למעלה ממחצית האשפה שנקלטה מוינה ועברה למיחזור", והוסיף כי "האתגר הגדול של כולנו הוא הפחתת ייצור האשפה לנפש באמצעות חינוך לצריכה נבונה, שימוש חוזר והפרדת פסולת במקור".

כיום בישראל רק 80% מהפסולת מוטמנת והמומחים מזהירים "שהמדינה נמצאת בפני משבר בתחום ושנדרש שינוי יסודי". אחרת, מזהירים המומחים, "ההשפעה תורגש על ידי כל אחד ואחת במדינה".

אחת הבעיות המרכזיות היא שמטמנת אפעה עומדת על קצה יכולת הקיבולת שלה, "ישראל במשבר מתמשך זה לא משהו שמתחיל עכשיו אבל הוא מעצים" אמר מנכ"ל האיגוד גיל יבנה, "השיא הזה מעיד על כך שכמויות הפסולת עומדות לגדול משמעותית בשנים הקרובות עם הגידול באוכלוסייה. ללא ישום פתרונות לקליטה וטיפול בפסולת, מדינת ישראל עלולה להיקלע למשבר תברואתי, לא פחות מזה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום