בקואליציה התעמתו: "מפר את הסטטוס קוו בדת ומדינה"

למרות הסיכום שלא לעסוק בנושאים מעוררי מחלוקת, חבר הכנסת גלעד קריב מ'העבודה' כינס את ועדת החוקה כדי לדון בעיגון השוויון בחוקי יסוד; ב'ימינה' התקוממו: "עלול להפר באופן בלתי מושכל אל הסטטוס קוו העדין" | קריב הבהיר: "כל מהלך ייעשה מתוך הסכמה קואליציונית"

יאיר כלפה | מדיני 13.9.2021 | 14:02

גלעד קריב צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המתח בקואליציה עולה: ועדת החוקה דנה היום (שני) בעיגון השוויון בחוקי היסוד - זאת למרות ההסכמה שלא לעסוק בנושאים מעוררי מחלוקת.

הדיון התקיים לבקשתו של יו"ר הועדה חבר הכנסת גלעד קריב ממפלגת 'העבודה', שתומך בעיגון השוויון בחוקי היסוד. החשש בקרב המתנגדים, הוא שעיגון מסוג זה יאפשר לבית המשפט העליון לעסוק ולשנות את תחומי היהדות במדינה, כגון חוק השבות.

לכן, במפלגות השמרניות מתנגדים לעיגון, ובניהם 'ימינה', שאף הצביע בעבר נגדו לאחר ש'כחול לבן' העלתה לקריאה טרומית את העיגון בממשלה הקודמת כדי להתעמת עם 'הליכוד'. מפלגתו של בנט זעמה על הדיון, שלא קיבל את תמיכת כל הסיעות הקואליציוניות - ולכן, לפי ההסכמים הקואליציוניים, אסור לקדם את העיגון לחקיקה.

"הופתעתי מעצם קיום הדיון, אנחנו דנים פה בעיגון עיקרון השוויון בחקיקת יסוד", אמר בוועדה חבר הכנסת יום טוב כלפון מ'ימינה'. "על פני הדברים, לפחות לפי הצעות העבר, חקיקת חו"י השוויון לא תקבל את הסכמת סיעת ימינה. זה דיון עקרוני, תיאורטי, אקדמי אולי, והשאלה מה יוליד בסוף כשאנחנו חיים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים".

"הדיון בוועדת החוקה - מפר את הסטטוס קוו החוקתי בישראל ואת הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה. אני מצפה גם מחברי ח"כ קריב לכבד את ההסכמים הקואליציוניים ולהימנע מלקדם מצדו חוק יסוד שייצור מהפכה חוקתית 2.0 ועלול להפר באופן בלתי מושכל את הסטטוס קוו העדין בענייני דת ומדינה", תקף לפני כן שר הדתות מתן כהנא.

בשל הביקורת, חבר קריב הבהיר במהלך הדיון: "חשוב לנו מאוד קולן של כל סיעות הבית. כל מהלך ייעשה מתוך הסכמה קואליציונית ומתוך דין ודברים עם הממשלה. עקרון השוויון צריך להיות אחד ממאפייניו המרכזיים של אופייה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".

"ימים אחדים בין כסה לעשור, ולקראת יום הכיפורים שהוא יום מחשבה וחשבון נפש אישי וגם קולקטיבי אני מקווה שנשכיל להעמיד את הדברים הללו לנגד עינינו", הוסיף.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום