כונה "חאפר" ותובע 25 מיליון שקלים; "התביעה מדברת בעד עצמה"

רבים ממחזיקי הטלפונים החכמים מכירים את היישומון 'me' ואף נהנים ממנו בכדי לדעת מי המתקשר אליהם. לחפש מידע על מספר לא מוכר ועוד. אולם יש מי שמצא עצמו נפגע ותובע בימים אלה לא פחות מעשרים וחמישה מיליון שקלים

ישראל לפקוביץ | חדשות בארץ 23.9.2021 | 20:12

אילוסטרציה צילום: unsplash

תביעה ייצוגית בסך 25 מיליון שקלים הוגשה בשבוע שעבר כנגד חברת פיתוח מערכות תוכנה NFO, אשר פיתחה את אפליקציית me המוכרת לרבים ממחזיקי הטלפונים החכמים. התביעה הוגשה לבית משפט המחוזי בתל אביב יפו בעקבות טענות לפגיעה חמורה בפרטיות ושמירת נתונים על משתמשי האפליקציה במאגר חיצוני.

נטען כי בין נפגעי האפליקציה רבים שכלל לא הורידו אותה ולכן לא יכלו גם לתת הסכמתם להיכלל במאגר המידע המדובר. התביעה מתבססת על מעבר לכאורה של סעיף 11 לחוק הגנת הפרטיות שלא מאפשר לשמור פרטי משתמשים ללא הסכמתם ולכן הדבר מהווה פגיעה בפרטיות.

התובע, נתנאל מנגיסטו, הגיש את התביעה באמצעות עורכי הדין אורי קינן, הילה אקרמן ואפרת יהב ממשרד "אורי קינן ושות'" שטוענים כי הוא כונה, ללא ידיעתו, על ידי משתמש אחר בשם "חאפר מאשקלון". כך, אנשים אחרים אשר עושים שימוש באפליקציה ומשתמשים בה, רואים ליד מספר הטלפון שלו את הכינוי שניתן לו. "התובע לא נתן הסכמתו להיכלל במאגר המידע של הנתבעת ועד לאחרונה, לא ידע כי פרטיו שמורים במאגר המידע של הנתבעת וכי הוא מכונה בכינוי גנאי" כך לדברי התביעה.

אפליקציית me.

מנגיסטו עובד כמתקין בחברת פרטנר, לכן במסגרת עבודתו עליו להתקשר לכשמונה לקוחות שונים בטרם הגעתו אליהם. לטענתו של מנגיסטו, הלקוחות התייחסו אליו בחשדנות, זלזול והביעו חוסר אמון בעבודתו - זאת בעקבות כינוי הגנאי שהולבש עליו באמצעות האפליקציה וללא אישורו או ידיעתו. "הרי מי ירצה לעבוד עם 'החאפר מאשקלון'?", נכתב בכתב התביעה.

עוד נטען שהפעלת האפליקציה "נעשתה ללא כל מנגנון הגנה משמעותי באופן המאפשר, בין היתר, הוצאת לשון הרע, מה שמהווה רשלנות. רשלנות זו אפשרה את הפגיעה בשמו הטוב של התובע ושל יתר חברי הקבוצה". מטרתה של התביעה, כפי שנכתב בה, היא פיצוי לנפגעים והפסקת "התופעה הפסולה".

"התביעה מדברת בעד עצמה", אומרים במשרד אורי קינן ושות', "הפגיעה הנרחבת בפרטיות וכבוד הציבור מחייבת התערבות שיפוטית ואף רגולטורית. מדובר על אחת הפגיעות הקשות בפרטיות".

מחברת NFO המפעילה את היישומון me נמסר בתגובה: "החברה תלמד את הנושא מיד כשבקשת האישור תימסר לה ותגיב בערכאות המתאימות".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום