רבנים בציונות הדתית נגד פסקיו של הרב מלמד

רבנים מהמגזר הדתי-לאומי תוקפים את ספריו ופסקיו של הרב אליעזר מלמד, 'פניני הלכה': "גישה זה אינה מתקבלת על דעתם של רבים וטובים, כולל חבריו ואוהביו" | אחד הרבנים אף רומז שיש קשר בין הגישה החדשה של הרב מלמד להתבטאויותיו בנוגע לרפורמים | הרב מלמד: תגובה מנומקת ועניינית תתפרסם בקרוב

יאיר כלפה | חדשות בארץ 26.9.2021 | 12:26

הרב אליעזר מלמד צילום: נריה דוד בינשטוק

המתיחות עולה שלב: לאחר שרבים מן הרבנים לא אהבו את התבטאויותיו בנוגע ליחס לרפרומים, כמה רבנים מהציונות הדתית תוקפים את פסקיו של הרב אליעזר מלמד בכתב העת 'מעיין'.

הרב יואל קטן, רב יחסית מוכר במגזר הדתי-לאומי ומנהל מכון שלמה אומן בישיבת שעלבים, והרב שמואל אריאל, ראש כולל הלכה בישיבת ירוחם ואחיינו של הרב יעקב אריאל, תוקפים בחריפות את פסקיו של הרב מלמד ב'פניני הלכה', ובפרט את כרך 'טהרת המשפחה'.

"כמה תלמידי חכמים אמרו לי בפירוש שהכרך הזה בסדרת פניני הלכה לא ראוי שיהיה ספר הדרכה לחתנים וכלות ולא ספר פסיקה לזוגות נשואים", כתב הרב קטן, "ואני הקטן מצטרף לדעתם. גישה זה אינה מתקבלת על דעתם של רבים וטובים, כולל מחבריו ואוהביו של הרב אליעזר רב הפעלים".

"יש כאלו שמקשרים גישה חדשה זו של הרב אליעזר לכמה הכרזות ציבוריות שלו בתקופה האחרונה שמאוד צרמו לרבים מחבריו, אבל אין לכאורה קשר ישיר ביניהן לבין ספר זה", רמז.

גם הרב שמואל אריאל תקף: "נראה שסדרת פניני הלכה פנתה במידת מה לנתיב חדש. אם בעבר היה מדובר בעיקר באיסוף וליקוט של פסיקת ההלכה על פי שיטות הפוסקים המקובלים בהצגה בהירה ורעננה, בכרכים האחרונים מופיעה יותר ויותר עמדתו האישית של הרב מלמד שליט"א, לעיתים אף בדעת יחיד ממש".

"זהו אולי תהליך טבעי שעם השנים המחבר מוכן יותר לנקוט עמדה עצמאית משלו", הסתייג מעט ראש כולל הלכה בישיבת ירוחם, "אך מן הראוי היה שבספר יובהר יותר איזו פסיקה משקפת את הקונצנזוס ההלכתי המקובל, ואיזו פסיקה היא חידוש, ולעיתים אף חידוש מופלג, שאינו מקובל על מרבית הפוסקים".

גם אחיו של הרב שמואל, הרב מתניה אריאל, תקף את דעתו של הרב מלמד באופן עקיף, שהתייחס לקריאתו של הרב מלמד מקרב אנשים אינם "יראי שמים", תוך שהוא מטשטש לרוב את הביקורת עליהם. הוא טוען שזה טשטוש "מסוכן", וכי דרכו של הרב קוק הייתה שונה.

יצויין כי לאחרונה ישנם עדויות על תופעה בישיבות הסדר וישיבות גבוהות דתיות לאומיות של הוצאת ספרי פניני הלכה מספריית הישיבה. בין שמות הישיבות: מרכז הרב, ישיבת ההסדר רמת גן בנשיאות הרה"ג ר' יעקב אריאל, מצפה רמון ואף בישיבה ביצהר לצד ישיבות הקו שכבר מספר שנים מבקרות את הנהגתו הציבורית וההלכתית של הרב אליעזר מלמד.

מטעמו של הרב מלמד מסרו כי תגובה "עניינית ומנומקת" תתפרסם בגיליון הבא של כתב העת.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום