זן חדש בדרך ארצה? באירופה הוא כבר מתפשט

כאשר בישראל עסוקים בזן הדלתא בארבעת החודשים האחרונים, באירופה עסוקים בתת זן חדש של הדלתא, המדאיג גם את שירותי הבריאות בישראל | ממונה הקורונה פרופ' סלמאן זרקא לא נשאר אדיש לווריאנט ועדכן לגביו את המעבדות בישראל

יוסי ריס | בריאות 11.10.2021 | 22:55

בדיקות דם צילום: pixabay

בעוד מדינת ישראל מתמודדת עם זן - הדלתא שהפציע לחיינו לראשונה (מתועד) בחודש אפריל (לפני שישה חודשים), אז התגלו 7 ישראלים שבאו מחו"ל ונדבקו בזן. חודש וחצי אח"כ, בסוף יוני, החל הוואריינט להתפשט במהירות בכל רחבי הארץ. היום (שני) מתפרסם דיווח על וריאנט חדש, בשם - AY.4.2 - "תת" זן הדלתא. הואריינט המדאיג משוטט במדינות אירופה השונות, ועלול להגיע גם למזרח התיכון. 

דוקטור דורית ניצן, מנהלת מערך החירום באזור אירופה בארגון הבריאות העולמי אמרה לכאן 11 כי "אנחנו עוקבים בעירנות מוגברת אחר תת הזן הזה של הדלתא. הוא מתפשט למדינות: אוסטריה, צרפת, דנמרק, שוודיה. החשש שלנו שיהיה שינוי באופי התחלואה שהוא גורם, וכמובן היעילות שלו מול החיסון". בנוסף דווח, כי הבוקר עדכן ממונה הקורונה הפרופ' סלמן זרקא את אנשי המעבדות על תחלואה בבריטניה בתת הזן. בניגוד לתתי זנים אחרים שצצו ונעלמו, תת הזן הנוכחי מתפשט למדינות נוספות.

כבר לפני חודשיים התקיים דיון בועדת החוקה בהגבלות על נתב"ג, בעקבות חוות דעת מומחים לגבי וריאנטים חדשים שיכולים להגיע לישראל, ואף עלולים להיות מדבקים עוד יותר מווריאנט הדלתא הנוכחי. בדיון ההוא בוועדת החוקה, עסקו בעיקר בווריאנט AY.3 - המגיע ממדינות דרום אמריקה למדינות דרום ארה"ב, ובהדרגה תופס נתח שוק גם מול וריאנט הדלתא הנוכחי. גם במדינה האסייתית הענקית - 'הודו' וריאנט AY.3 נוכח עם זן הדלתא המקורי. 

כל וירוסי הדלתא מתרבים מהר יותר באדם מאשר האלפא והווריאנטים הקודמים של הקורונה, מה שאומר מצד אחד שלמערכת החיסון יש פחות זמן להגיב ואז התחלואה קשה יותר, ומצד שני אנחנו מגלים את המחלה מהר יותר אחרי החשיפה, מה שיכול לעזור לקטוע שרשראות הדבקה, בתנאי שאנשים מתנהלים על פי ההוראות. כך על פי גלובס. 

במשרד הבריאות הדגישו את וריאנט AY.3, אולם ככל שהקורונה מתפשטת, כך נוצרים וריאנטים חדשים במהירות רבה, עד שנהיה די קשה לעקוב אחריהם. ארגון הבריאות העולמי הגדיר באוגוסט ארבעה סוגי וריאנטים כ"מטרידים": אלפא ("בריטי"), בטא ("דרום אפריקאי"), גמא ("ברזילאי") ודלתא ("הודי") כשלכל אחד מהם ישנם תתי זנים. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום