שר האוצר מגחיך את מחאת המתמחים: "התמרמרות"

בעוד המתמחים הרפואיים יוצאים לרחובות וזועקים כי תש כוחם מלעבוד 26 שעות ברציפות, התבטא אמש שר האוצר וכינה את המחאה- "התמרמרות" | בתוך כך, האיומים על התפטרות המונית עדיין לא התממשו, ולא בטוח שאכן כך יקרה "יש פחד להתפטר"

יהודה אזולאי | פוליטי 12.10.2021 | 08:52

מחאת המתמחים הרפואיים צילום: Tomer Neuberg/Flash90

שר האוצר אביגדור ליברמן התבטא אתמול (שני) בנוגע למחאת המתמחים הדורשים את קיצור התורנויות וקרא למחאה "התמרמרות". לדבריו, "אין שם בכלל בעיה, אבל כולם יודעים שהתקציב הולך להיסגר וזה מין מחזה שחוזר".

בראיון נרחב לאטילה שומפלבי ב'ידיעות אחרונות', אמר שר האוצר כי "הכל פתיר", וכלשונו – "כולם צריכים לנחות. אנחנו לא ניכנע לשום לחצים, יש מתווה. הבעיה העיקרית עם המתמחים היא שפשוט אין מספיק רופאים במדינת ישראל. היום רוב הלומדים רפואה הם לומדים בחו"ל לצערי. איטליה, גם ממדינות בלטיות".

בתוך כך, גם אתמול לא נרשמה התקדמות במשא ומתן בין מנהיגי מחאת המתמחים לממשלה. המתמחים דיווחו על מבוי סתום במגעים, ואילו בלשכת שר הבריאות ניצן הורוביץ טענו כי אתמול התקיימו דיונים וכי גם היום הם צפויים להתקיים. בארגון ’מרשם‘ הכחישו כי התקיימו שיחות רשמיות בין הצדדים. כך על פי ידיעות אחרונות.

נכון לאתמול (שני) בערב, לא הוגש כל מכתב התפטרות של המתמחים המוחים לאף אחד מבתי החולים בארץ - וזאת על אף שברשתות החברתיות הופצו מספר תמונות של מתמחים עם מכתבי ההתפטרות שלהם.

המתמחים, מוחים על המתווה המוצע לקיצור התורנויות מ־26 שעות ל-18 - שלטענתם נותן מענה חלקי בלבד – חתמו ביום חמישי האחרון על הצהרה לפיה בכוונתם להתפטר. ואולם למהלך אין כל תוקף משפטי שכן המעסיקים של המתמחים הם בתי החולים, וכאמור - טרם הוגשו להם מכתבי התפטרות.

בארגון המתמחים 'מרשם' אמרו בתחילת השבוע כי ההתפטרות מתוכננת ליום שני, ואילו אתמול נמסר כי מכתבי ההתפטרות האישיים יוגשו היום או מחר והסבירו שנעשה ניסיון להימנע מהתפטרות של מתמחים בודדים במחלקות השונות שישלמו את המחיר - באמצעות התפטרות קולקטיבית של קבוצה גדולה של מתמחים מאותה מחלקה. מרגע שיוגשו מכתבי ההתפטרות, הם לא ייכנסו לפועל מייד, ולמעשה יאפשרו לצדדים לנהל משא ומתן במשך זמן נוסף.

"יש פחד להתפטר", הודו אתמול גורמים במחאה, "זה לא מהלך פשוט למתמחים". מתמחים אחרים מספרים דווקא על סדקים במחאה. "ב'מרשם'טיפסו על עץ גבוה מדי", הם אומרים, "בארגון מבינים ששלפו את נשק ההתפטרות מוקדם מדי.

עכשיו מגיע הרגע בו הם באמת ייאלצו להגיש את מכתבי ההתפטרות, וההערכה היא שאם זה יקרה לא יהיו מתמחים רבים שיעשו את זה. הסיכוי במציאות התקציבית הקיימת להשיג קיצור תורנויות מיידי בכל המקצועות ובכל בתי החולים הוא נמוך, והם מבינים את זה".

מחאת המתמחים התחדשה בימים האחרונים על רקע החתימה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי על ההיתר החדש שמסדיר את עבודתם בבתי החולים, ושמעגן את קיצור התורנויות בשלב הראשון בעשרה בתי חולים בפריפריה בלבד – ולא בכל המקצועות. בארגון 'מרשם' טוענים שדרושה תוספתצ תקציבית משמעותית כדי להחיל את המתווה על כלל בתי החולים בכלל המקצועות, וזאת למרות שאין תמימות דעים על כך בקרב כלל המתמחים ובהם המתמחים במקצועות הכירורגיים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום