הפגנות המוניות בפולין על רקע חששות מעזיבת האיחוד האירופי

פולנים שתומכים בחברות באיחוד האירופי השתתפו בהפגנות ברחבי פולין, זאת ברקע החשש שפולין עלולה לעזוב את הגוש. הפגנות רבות התקיימו בפולין בתגובה לפסיקת בית המשפט העליון שקבע כי "חוקי האיחוד האירופי אינם תואמים את החוקה הפולני"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 12.10.2021 | 11:41

שוטרים בפולין צילום: Pixabay

הפגנות נערכו בכ-100 עיירות וערים, במקביל לכ-100,000 איש אשר התאספו למחאה בורשה הביר. אזרחי פולין חוששים כי פולין עלולה לצאת מהאיחוד האירופי, אך הממשלה הכחישה שיש לה כוונה כזו.

החלטת בית המשפט העליון של פולין דחתה למעשה את עקרון הליבה שלחוק האיחוד האירופי יש עדיפות על פני חקיקה של פולין. ההחלטה היא אתגר משמעותי ביותר לעליונותו של חוק האיחוד האירופי עד כה.

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, הגן על ההחלטה ואמר כי למפלגת השלטון שלו אין תוכניות לצאת מהאיחוד, "זהו מיתוס מזיק שהאופוזיציה משתמשת בו בשל היעדר רעיונות שלה לגבי מקומה של פולין באירופה", כתב מורבייצקי בפייסבוק בעקבות ההפגנות שתומכות בהישארות באיחוד האירופי.

סקרי דעת קהל בפולין מראים גיבוי חזק לחברות באיחוד האירופי בקרב אזרחי פולין, פוליטיקאים באופוזיציה יחד עם פעילים בולטים לקחו חלק בהפגנות. בעצרת בבירה ורשה קרא דונלד טוסק, לשעבר נשיא המועצה האירופית וכיום מנהיג מפלגת האופוזיציה פלטפורמה אזרחית, לאנשים "להגן על פולין אירופאית".

זאת הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה של גוש האיחוד האירופי המונה 27 מדינות, שמנהיג של מדינה חברה באיחוד, ביטל הסכם עם האיחוד האירופי בבית משפט חוקתי.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום