בגור יוקירו הערב את ענקי התורה שצמחו על רקע מהפכת ידיעת התורה

 יודעי שמך ולומדי תורתך: נקודת ציון היסטורית עם מאות אברכים תלמידי חכמים בהיקפים נדירים תעמוד במרכז מעמד ההוקרה שיערך הערב בראשות האדמו"ר מגור בהשתתפות הגרב"מ אזרחי והגר"י זילברשטיין

אברמי פרלשטיין | חרדים 12.10.2021 | 19:16

האדמו"ר מגור צילום: שוקי לרר

מהפכת ידיעת התורה בגור שראשיתה לפני עשרים שנה רושמת היום ציון דרך היסטורי במעמד חסר תקדים בראשות האדמו"ר מגור וחברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה הגרב"מ אזרחי והגר"י זילברשטיין.

כידוע, בשני העשורים האחרונים שונתה שיטת הלימוד הגוראית מלימוד עיוני עם הספקים מעטים ללימוד בקיאות המקיף את כל הש"ס ואף תחומי הלכה רבים.

בשנים האחרונות פועל ארגון הגג של אברכי חסידות גור "תורתו" העומד בנשיאותו של ראש הכוללים בחסידות הרה"צ רבי שלמה צבי אלתר בנו של האדמו"ר, לקדם את ערך ידיעת התורה לרמה אבסולוטית של שליטה מלאה בש"ס או בחלקים גדולים בשולחן ערוך, לא רק למטרת הסכמה להוראה או דיינות אלא עבור קיום מצוות ידיעת התורה כפשוטה.

בתכנית הנקראת "שלם בתורתו" מוכתרים מדי שנה חתני דיינות, חתני הוראה, חתני ש"ס וחתני גפ"ת, והתנאי להתעטר בכתרה של תורה הוא שליטה מקיפה ויסודית בכל החומר הלימודי הנדרש בהתאם למסלול שבחר האברך.

מחזה מדהים הוא לראות את האברכים העומדים לקראת המבחן המקיף כשהם מנותקים מכל סביבתם. "בחודשים שקודמים למבחן הם עסוקים מבוקר עד ליל, בימות השבוע ובשבתות, בערב ובמוצאי, בשינון ולמידה תמידיים וחתירה בלתי פוסקת לדעת את כל דברי התורה".

לצד אותם אברכים הנחשבים ליחידת העילית של מערך ידיעת התורה בחסידות גור, תפסה תאוצה בשנה האחרונה יוזמה המכונה "מזומנים" במסגרתה כל חסיד, בין אם הוא אברך ובעיקר אם הוא עובד במהלך השבוע, משנן את סך לימודו מדי יום ויודע אותו על בוריו בעל פה.

היקף הידיעות של אותם אברכים מתעלה על כל מה שהכירו אי פעם ביהדות החרדית אף לפני השואה. "הם לא שואפים לקבל משרה או מעמד וכל מטרתם אך ורק לדעת את התורה, לא רק את פסקי ההלכות היוצאות למעשה אלא את כל מה שכתוב בתורה הקדושה שהיא תורת ה', אלו היקפים ורמת ידע שלא הייתה קיימת בעבר, אברכים פשוטים ששולטים כך בכל הש"ס או בארבעה חלקי שולחן ערוך באופן מופלא ויוצא מגדר הרגיל" משתף אחד מהחסידים בהתפעלות ממה שראו עיניו.

בשבתות מתכנסים החסידים בבתי הכנסת בשעה מוסכמת ולומדים ללא ספרים את ההספק השבועי שנקבע בכל "שטיבל" בנפרד. בנוסף קיים קו טלפון במסגרתו ניתן לעדכן את כמות הדפים שנלמדו בעל פה ולעבור לעריכת מבחנים על ההספקים.

המיזם הפך לתחרות כלל עולמית של בתי הכנסת בחסידות גור כאשר מדי שבוע מפרסם ארגון הגג "תורתו" גרפים עם כמות האברכים בכל בית כנסת שהצטרפו למיזם וכמה דפי גמרא שיננו באמצעות המערכת הטלפונית. כיום מדובר על למעלה משלושת אלפי מצטרפים ולמעלה מרבע מיליון דפי גמרא שהוזנו בערכת ועליהם נבחנו האברכים בהצלחה.

עם הזמן מצאו את עצמם אברכים ואף אנשי עסקים ובעלי בתים יודעים חלקים גדולים בש"ס, מסכתות שלמות, וחלקם צומחים לענקים בתורה בקנה מידה היסטורי. מדובר בחידוש עצום שעוצמתו הולכת וגוברת מחודש לחודש עם הצטרפות של עוד ועוד חסידים, אברכים ובעלי בתים, למיזמים ועד מהרה הם רוכשים את הידיעות המקיפות ונדהמים לגלות על עצמם עד היכן הגיעו, כאשר מביטים על ההזדמנות השווה לכל אחד לדעת את התורה, ברב או במעט, ולא משנה הרמה הלימודית וכמות הזמן שהוא משקיע לכך, היא דבר שהוא חסר תקדים גם בהשוואה לדורות קודמים.

הערב יערוך ארגון "תורתו" מעמד הוקרה לחתני "שלם בתורתו" בו ישתתפו אף נציגים מכל בית כנסת של החסידות בישראל שנבחרו על ידי הגבאי כמי שמייצגים את יודעי המזומנים בה. במעמד יוענקו תעודות הוקרה לנבחנים שעמדו בהצלחה בכור המבחן על הש"ס כולו או זכו להתעטר בכתר הוראה או דיינות במסגרת מערך המבחנים של הארגון.

המעמד ההיסטורי שיערך הערב (שלישי) בבנייני האומה יהיה בראשותו של האדמו"ר מגור שליט"א כשבאופן חריג יטלו בו חלק חברי מועצת גדולי התורה של "דגל התורה" הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, ראש ישיבת 'עטרת ישראל' והגאון רבי יצחק זילברשטיין  רבה של רמת אלחנן.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום