עדות מתוך המשטרה: "המפכ"ל אחראי; היה משבר עם החרדים"

ניצב אמנון אלקלעי, שהיה ראש אגף המבצעים במשטרה בעת האסון במירון, מעיד הבוקר  בפני חברי ועדת החקירה הממלכתית ואומר כי התריע על שתי סכנות צפויות, במהלך דיון אצל המפכ"ל יעקב שבתאי 11 יום לפני ההילולה - אך שבתאי סירב לפתרון שהציע

יוסי שטארק | חדשות בארץ 14.10.2021 | 12:52

ניצב אמנון אלקלעי צילום: מתוך השידור החי

ניצב אמנון אלקלעי, שהיה ראש אגף המבצעים במשטרה בעת האסון הנורא שהתרחש בל"ג בעומר האחרון בהר מירון בו נהרגו 45 המתפללים, אמר הבוקר (חמישי) לחברי ועדת החקירה הממלכתית כי התריע על שתי סכנות צפויות, במהלך דיון אצל המפכ"ל יעקב שבתאי ב-19 באפריל, 11 יום לפני ההילולה - אך שבתאי סירב לפתרון שהציע.

בעדותו סיפר אלקלעי: "המלצתי להגביל את מספר המשתתפים, אבל המפכ"ל שלל את העניין לחלוטין. הוא אמר 'או שחור או לבן' - או שההר פתוח במלואו או שההר סגור לגמרי. חשבתי שזה שגוי. אמרתי שהבעיה המרכזית היא הצפיפות וחשש לשלום הציבור, ואם כך הדברים - תתכוננו לאירוע רב נפגעים".

המתווה של אלקלעי

אלקלעי הסביר כי ביקש להגביל את תפוסת הקהל במתחמי ההדלקות ובמתחם הציון עצמו, אמנם באמצעות הנחיות קורונה, אבל הכוונה הייתה לפתור, לא רק את החשש מהתפרצות מחודשת של נגיף הקורונה - אלא גם את בעיית הצפיפות והבטיחות בהר, מה שהביאה בסופו של דבר להתרחשות האסון.

לדבריו, ההצעה שלו הייתה לבצע "מתווה אצטדיונים" במסגרתו יגבילו את מעמדי ההדלקות למספר של 3,000 אנשים בלבד לכל מעמד הדלקה. 

אלקלעי הוסיף: "באמצע מרץ ביקשתי לסיים את תפקידי על רקע זה שלתחושתי תהליך קבלת ההחלטות היה שגוי, אופן קבלת ההחלטות שגוי וכך גם סמכות המפכ"ל לקבל החלטות בשרשרת אירועים מבצעיים וארגוניים. אמרתי למפכ"ל שאין לי יכולת לממש את האחריות שלי ככה". לדבריו, "הייתה שרשרת של אירועים. לבקשתו הסכמתי להישאר עוד שנה. ראיתי שבכל התקופה שאנחנו משרתים, תהליך קבלת ההחלטות לא מתנהל נכון".

יו"ר הוועדה, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, אמרה לו בתגובה: "אז אשים את הדברים בצורה בוטה, אתה אומר לנו שההחלטה של המפכ"ל בדיון היא החלטה שגויה". אלקלעי השיב: "כן". נאור שאלה: "וזה שהוא לא שמע בעצתך ב-19 באפריל, אלה (האסון, י.ש.) התוצאות?" על כך ענה אלקלעי: "אני לא רוצה לתלות את ההחלטה בזה, אבל אופי האירוע הושפע מאוד גם מהדיון אצל המפכ"ל. אם המשטרה הייתה נחושה בעמידה בתקנות, אני חושב שהמצב היה שונה".

התפנית בעלילה

לדברי אלקלעי, שעות לאחר אותו דיון הייתה תפנית בעלילה, כאשר המפכ"ל עדכן אותו כי שינה את דעתו ואמר כי הוחלט בכל זאת להגדיר תקנות להילולה. הוא עדכן את מפקד מחוז צפון שמעון לביא ואת מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש.

"החלטתי לעלות להר כי מצד אחד המפכ"ל אמר 'או שחור או לבן', אבל מצד שני אמר שיהיו תקנות, ככה שזה לא היה ברור", אמר אלקלעי.

פיצוץ המתווה

"ימים לפני האירוע הודיע לי נחמן אש שאין תקנות, כי אין הסכמה בין משרד הדתות למשטרה. אמרתי שזה לא קשור למשטרה. היועמ"ש של המשטרה אמר שאין לשום גוף סמכות להגביל את הר מירון. אחרי שעות ספורות קיבלתי הודעה לעלות לוויעוד שרים עם המפכ"ל, ושם הוא אמר: 'אם תהיה ועדת חקירה תבואו אליי שלא הגבלתי את כמות הקהל'".

שיחת הוועידה הייתה בערב ל"ג בעומר ב-28 לאפריל. אלקלעי סיפר כי חייגו אליו והעלו אותו לשיחת וועידה עם השר לביטחון פנים דאז אמיר אוחנה, בה נכח גם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. אלקלעי טען כי המפכ"ל אמר בצורה מאוד נחרצת ומפורשת כי למשטרה אין יכולת להגביל קהל.

החלטה פוליטית על רקע הקרע עם המגזר החרדי בשושן פורים

אלקלעי אמר בעדותו כי הוא מעריך שההחלטה לא להגביל את הקהל הייתה בגלל נסיבות פוליטיות - ולא החלטה מקצועית. הוא טען כי הגבלת העלייה לירושלים במהלך 'שושן פורים' למגזר החרדי, והחיכוכים בין המגזר למשטרה במהלך תוקפה הקורונה בכלל, גרמו למשבר בין המשטרה מול הציבור החרדי. לדבריו, "בשושן פורים, כתוצאה מהחסימה שבוצעה, נוצר זעם גדול מצד הציבור, שהופנה לנציגי הציבור והמשטרה, וברקע כל זה חששתי שהנושא הזה נמצא ברקע של מקבלי ההחלטות בערב ל"ג בעומר".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום