אבל כבד: הגאון רבי מכלוף פחימה זצ"ל ראש מוסדות 'תורה וחסד'

מסכת חיים מופלאה של הרבצת תורה במשך עשרות שנים הסתיימו הבוקר בעיר בני ברק, עת הסתלק לבית עולמו הגאון רבי מכלוף פחימה זצ"ל ראש רבני יוצאי צפון אפריקה וראש מוסדות 'תורה וחסד' שנפטר הבוקר בגיל 84 אחרי שאושפז במצב קשה לאחרונה | מסע הלוויה היום בב"ב

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 21.10.2021 | 08:47

הגאון רבי מכלוף פחימה זצ"ל צילום: שוקי לרר

ברוך דיין האמת: אבל בעולם התורה הספרדי עם הסתלקותו של הגאון רבי מכלוף פחימה זצ"ל ראש רבני יוצאי צפון אפריקה וראש מוסדות 'תורה וחסד' בבני ברק והוא בן 84.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הגר"מ פיחמה זצ"ל עבר לפני מספר שבועות ניתוח מסובך ממנו לא קם, מאז מצבו הידרדר והיה מאושפז במצב קשה מאוד בבית החולים 'מעייני הישועה' בבני ברק. 

הגאון רבי מכלוף זצ"ל נולד במרוקו בי"ח כסלו תרצ"ה לאביו רבי יעיש ז"ל ולאמו מרת רחל ע"ה. בילדותו ועד גיל ארבע־עשרה, למד הרב במוסדות 'אם הבנים' בקזבלנקה שבמרוקו. 

בגיל 14 נסע ממרוקו ללמוד בישיבת 'תורת אמת' של הגאון רבי משה שניידר זצ"ל באנגליה, שם שקד במשך שמונה שנים על התורה והעבודה בשפת היידיש, מאז עלה והתעלה והיה בקי בשפת היידיש, לאחר מכן חזר למרוקו והקים שם קהילות ותלמודי תורה וחיזק את היהדות.

במרוקו שימש כראש ישיבת 'עץ חיים' בטנג׳'ר, ברבות השנים עלה לארץ הקודש והתיישב בבני ברק וקיבל לעל עצמו את הנהגות מרן בעל ה'חזון איש' זצ"ל, כאן בארץ עמד בראש ישיבת 'אור התורה'.

הקים את קהילת ומוסדות 'תורה וחסד' ברחוב חידושי הרי"ם בעיר בני ברק. כיהן כרבם של יוצאי צפון אפריקה הקהילה המרוקאית.

היה מקורב מאוד למרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל שקירבו בצורה מיוחדת, כשאביו נפטר לבית עולמו הגיע מרן הרב שך זצ"ל לנחמו ואף עלה שלוש קומות בכדי לנחמו בביתו. כמו כן היה קשור למרן הגר"ע יוסף זצ"ל והיה מרבני ש"ס בבני ברק.

למרות ייסוריו הרבים המשיך להיות שקוע בתורה כהרגלו כמידי יום, רבי מכלוף זצ"ל היה יושב במשך שעות רבות והוגה בתורה עם ספריו בהיותו גאון. בהיותו אדם ישר כפלס וחריף ובקי, רבים היו מגיעים לשמוע את שיעוריו המיוחדים. 

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך. חמישה ילדים, בין בניו, הגאון רבי דוד פחימה ראש ישיבה בבני ברק, הגאון רבי יוחאי פחימה רב קהילה בפריז, וצאצאים רבים הממשיכים בדרכו.

תנועת ש"ס פרסמה הבוקר הודעת אבל עם הסתלקותו, "תנועת ש"ס ובראשה מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה בראשות גדול הדור מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן שליט"א, יו"ר התנועה הרב אריה דרעי, נציגיה ופעיליה, מבכים מרה את פטירתו של האי גברא רבא, ממקימי היהדות הספרדית התורנית בעולם הישיבות, מגדולי החריפים והעמקנים בדורנו אשר יצק מים על ידיהם של גדולי ישראל ובהם מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל ומרן הגראמ"מ שך זצוק"ל, לן בעמקה של הלכה ואיש ההשקפה הטהורה".

"הגאון הגדול רבי מכלוף פחימה זצוק"ל ראש מוסדות 'תורה וחסד' רבם של יהדות צפון אפריקה ומרבני העיר בני ברק, ממנהיגיה הרוחניים של תנועת ש"ס בבני ברק ובארץ כולה. אשר השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה לאחר שהזדכך בייסורים והוא כבן פ"ז שנים".

"המנוח זצוק"ל היה מפארה של יהדות צפון אפריקה. עלה ממרוקו שם הקים מוסדות חינוך, ועם בואו לארץ הקים ישיבות וכוללים והיה הרוח החיה בהפרחת עולם התורה הספרדי. היה רועה נאמן לאלפי תלמידים שזכה להעמיד במשך למעלה מ-60 שנה במסירות נפש ופעל לחיזוק חומות היהדות וקירוב יהודי צרפת. מועצת חכמי התורה ותנועת ש״ס אבלים יחד עם כל בית ישראל על האבדן הגדול לעולם התורה והישיבות, וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'".

מסע הלוויה היום בשעה 13:30 בצהריים מביתו ברחוב עזרא 54 בבני ברק דרך מדרשו ברחוב חידושי הרי"ם 4 בבני ברק לבית החיים פוניבז' שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום