הפילנתרופ והעסקן שעומדים מאחורי חילוצם של מאות אפגנים

השתלטות הטליבאן על אפגניסטן, תכף עם נסיגת ארה"ב מהאזור, הביאה לחשיפת פעילות 'צדק' העוסק במבצעים נועזים רבים, בארה"ב ומחוצה לה | אפגניים שעבדו בשת"פ עם כוחות נאט"ו זכו לסיוע כמו גם היהודי האחרון במדינה | פרופיל לדמותם של העומדים מאחורי הפעילויות 

יענקי פרבר | חדשות בעולם 25.10.2021 | 07:44

משה מורגרטן/ג'ף איידר צילום: באדיבות המצלם

באוגוסט האחרון, בזמן שאמריקאים רבים היו עסוקים בחופשת הקיץ שלהם, נסיגת כוחות ארה"ב מאפגניסטן גרמה לאסון אנושי: נפילתה המהירה של ממשלת אפגניסטן ועליית שלטון הטליבאן האכזרי שהפך לממונה על המדינה, אשר הביא לאסון גדול במדינה שבעבר היתה תומכת טרור גדולה.

בעוד ארה"ב ומדינות רבות אחרות האיצו תוכנית חילוץ רשמיות לפינוי עשרות אלפי אפגנים בסיכון, אזרחים אמריקאים רבים ניסו גם הם לעזור בשטח כמיטב יכולתם. חלקם פעלו באפגניסטן בדרכים בלתי צפויות.

עבור ר' משה מורגרטן חסיד סקווירא מוויליאמסבורג, מי שעומד בראש עמותת 'צדק', ארגון ללא מטרות רווח בברוקלין, ניו יורק, הסיפור התחיל כשקיבל שיחת טלפון על מישהו בשם זבולון סימנטוב, סוחר שטיחים יהודי אפגני שהוכר כיהודי האחרון שנותר באפגניסטן. "אמרו לי שהוא בסכנה גדולה", אמר הרב מורגרטן, "ונשאלתי אם אני יכול לערב פוליטיקאים אמריקאים שיעזרו לו". סימנטוב חולץ במבצע חובק עולם במימון ארגונו של ר' משה מורגרטן, ושוהה בימים אלה בטורקיה תחת חסותו של הרב מנדי חיטריק רבה האשכנזי של טורקיה ויו"ר איחוד הרבנים במדינות האיסלם.

ר' משה מורגרטן התפרסם לראשונה בשנת 2009, אז עמל על הצעת חוק בנושא רפורמה במערכת המשפט הפלילי, חוק שעבר בתקופת כהונתו של הנשיא לשעבר טראמפ, והביא לשחרורם של חרדים רבים שישבו בכלא על עברות צווארון לבן. לאחרונה עוסקת עמותת 'צדק' בהובלת ציוד לבתי חולים בשל מגיפת הקורונה ותומכת בחולים רבים בבתי חולים ללא הבדל דת או גזע.

עמותת 'צדק' עוסקת בנוסף בחילוץ אנשים רבים שעבדו עם כוחות נאט"ו, אך נשארו באפגניסטן כי ארה"ב ניהלה את הנסיגה בצורה רשלנית, כזכור, סנאטורים וגורמי צבא לשעבר, העבירו ביקורת קשה על אופן הנסיגה.

אך מיהו האיש שעומד מאחורי מימון הפרויקט הגדול של חילוץ אזרחים אפגנים, מבצע שנמשך בימים אלה במלוא העוצמה, פרטים לגבי אופן החילוץ עדיין אסורים בפרסום, כדי לא לסכן את המעורבים בדבר.

אחד המממנים הוא איש עסקים משיקגו, הידוע בעבודות הפילנתרופיה שלו בקהילה היהודית בעיר, והיו סיבות משלו להתחבר לאפגניסטן. שמו הוא ג'ף איידר שתרם לזכרו של הילד עידו אביגל הי"ד שנרצח מרסיס רקטה שנורתה מעזה לשדרות ורסיס ממנה פגע בו. איידר ששמע על מותו של עידו ז״ל בתקשורת והחליט לתרום את אופנוע אמבולנס שיפעל בשדרות לזכרו.

בשנת 2013, איידר ואשתו, ג'ניפר לוין, נבחרו לאנשי השנה של העיר שיקגו על הקמת מכללה בעיר לתלמידים עם קשיי למידה. איידר שמר על קשר עם מורים אפגנים, מאחר וחלק מתוכנית הלימודים במכללה, היה שיעורים על ספרו של סופר אפגני אמריקני, חאלד חוסייני.

ג'ף איידר קיבל מייל ממורה בבית הספר באפגניסטן איתו היה בקשר, כמו אפגנים רבים, חייו היו בסכנה, מאחר שאחותו הייתה תומכת נלהבת בחינוך נשים והקימה מספר ספריות בקאבול. "המורה שאל אם אוכל להוציא אותו מאפגניסטן", אמר איידר לתקשורת המקומית.

כאיש עסקים בתחום הנדל"ן בשיקגו, לא היה לו מושג כיצד להציל משפחה מאפגניסטן. אבל הוא שמע על עבודתו של מוטי כהנא, ישראלי אמריקאי המתמחה בחילוץ אנשים ממקומות מסוכנים בעולם, ויצר עמו קשר. תוך זמן קצר פונה המורה ומשפחתו בת שבע נפשות מקאבול לפקיסטן.

בינתיים בשיקגו שמע איידר על הרב מברוקלין (מורגרטן) שעזר לאנשים באפגניסטן ורצה להצטרף למאמץ. "ידעתי שהרב בנה רשת אנשים מדהימה באזור", אומר איידר. "דיברתי איתו ועם רבים מהאנשים הנהדרים איתם עבד בארגון 'צדק'. כל הצוות היה מצוין".

הרב מורגרטן מספר על סיפור קבלת עזרה כספית מאיידר. בעוד שחלק גדול מבסיס התמיכה של ארגון 'צדק' הגיע מהנדיבות של הקהילה היהודית בניו יורק, איידר הצליח כעת לגייס עזרה מהקהילה היהודית השלישית בגודלה בארצות הברית, בשיקגו. "הרבה מהכספים שלי הגיעו מאיידר שנתן הרבה מכספו שלו וגם עשה גיוס כספים", מספר מורגרטן.

הן עבור מורגרטן והן עבור איידר, יש סיבה מדוע הם והקהילות היהודיות יכולים להתחבר למצוקתם של האפגנים. "סבי וסבתי הם ניצולי שואה", אומר ר' משה מורגרטן "גם מצד אמי וגם מצד אבי. סבי איבד שמונה ילדים באושוויץ". לאחר השואה המשפחה חזרה להונגריה, אך ב-1956 הם עזבו כי המקום לא היה בטוח, ר' משה גדל עם סיפורים על איך אביו, שהיה אז בן 10, רץ ביערות אוסטריה בקבוצה שכללה גם את אחותו בת 8 חודשים. "אנו רואים אנשים שעברו כאבים דומים", הוא אומר, "וזה מאוד מרגש אותנו".

לגבי איידר, הוא מוסיף: "הייתה לו אותה פילוסופיה כמוני, שיהודים עברו מצב דומה וכעת עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לעזור". איידר מספר לתקשורת המקומית: "הקהילה היהודית בשיקגו אהדה מאוד את העזרה לאפגנים. כל אחד הראה אכפתיות, עבור העם היהודי זהו סיפור ישן, רדיפה היא דבר שאנחנו מכירים. הרבה משפחות חיו את השואה, ובשנים האחרונות יותר מבינים את זוועות האנטישמיות. הם מבינים את הרדיפה ואת האופי הנורא של שנאה".

ג'ף איידר הוא מייסד חברת JDI Realty, חברת השקעות נדל"ן שבסיסה בשיקגו. בעבר עבד כסגן נשיא ב- LaSalle Partners. ג'ף ואשתו ג'ניפר לוין מחזיקים שתי מסעדות שתורמות 100% מרווחיהן לצדקה.

ג'ף איידר מעורב בסיוע לקיבוץ כרם שלום, שנמצא על גבול עזה. הוא מעורב מאד עם איחוד הצלה בישראל, ויש לו גם מוזיאון יהודי פרטי. "כל הפרויקטים האלה נותנים לי אושר עצום, ואני חושב שזה גורם לחיים מלאים יותר" אמר איידר בעבר לתקשורת האמריקאית.

איידר מעורב מאוד בישראל. החל משנת 2002 במהלך האינתיפאדה השנייה, הוא היה לוקח קבוצות של צעירים לישראל לטיולים, אמר. "עשיתי את זה כי אני אוהב את ישראל, והרגשתי שצריך את התמיכה שלנו, ושאנשים צריכים להראות לישראלים שהם לא לבד. אני אוהב את המדינה, אני אוהב את הרוח שם, אני אוהב את האנרגיה" סיפר בעבר ל- Times of Israel. "אין לי אג'נדה פוליטית בכלל. אני חושב שכאשר אתה עושה משהו שטוב לכולם ושגורם לכולם להרגיש רצויים, זה פשוט הופך את העולם למקום טוב יותר".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום