בית המשפט הכריע: איתן בירן יוחזר לאיטליה

בית המשפט לא קיבל את טענותיו של סבו של הילד איתן בירן שניצל מאסון הרכבל באיטליה בו נהרגה כל משפחתו, והורה להחזיר את הילד לאיטליה | "הגשמת עקרון ההמשכיות בחייו מטה את הכף"

יענקי פרבר | חדשות בארץ 25.10.2021 | 15:20

הילד איתן בירן הי"ו צילום: מתוך פייסבוק

בית המשפט קבע היום כי הילד איתן בירן הניצול היחיד מאסון הרכבל ש"נחטף" על ידי סבו מאיטליה והובא לישראל, ישוב לאיטליה. בית המשפט לא קיבל את טענת הסב כי ישראל הייתה מקום מגוריו הרגיל של איתן בן ה-6, וכן לא התקבלה הטענה כי לקטין היו שני מקומות מגורים רגילים – ישראל ואיטליה.

בהחלטת בית המשפט נאמר, כי הקטין עבר עם כל משפחתו לאיטליה כשהיה כבן חודש ימים בלבד. "משכך הדגש מושם על עניינו של הקטין, והוא שנמצא במרכז קביעת מקום המגורים הרגיל – יש לקחת בחשבון את חייו, חוויותיו, ואת עובדות החיים וסיפור חייו של הקטין, שנאלץ לעשות תפנית חדה בשל הטרגדיה שפקדה אותו ואת משפחתו".

בנוסף דחה בית המשפט את טענתו של הסב כי דווקא לנוכח פטירת הוריו של הקטין יש ליחס חשיבות מיוחדת לכוונתם לשוב ולהתגורר בישראל בבחינת מקום מגוריו הרגיל של הקטין. הטענה לא התקבלה – לא מהפן הראייתי ולא מהפן המשפטי.

עוד נקבע, כי מקום מגוריו של הקטין היה בפאביה שבאיטליה ביחד עם דודתו, וכי הגשמת עקרון ההמשכיות בחייו מטה את הכף לאמצה. בית המשפט גם לא קיבל את טענת הסב כי לדודה אין זכויות משמורת על הקטין לצורכי האמנה.

עוד נקבע, כי בבואו של הסב עם הקטין ארצה הרחיק הסב את הקטין ממקום מגוריו הרגיל, הרחקה שלא כדין במשמעות האמנה, ובכך הפר את זכויות המשמורת של הדודה על הקטין. בית המשפט לא השתכנע מטענותיו של הסב כי השבתו של הקטין לאיטליה מפרה את חובת ההגנה על הקטין. כך גם לא בדבר קיומו של חשש לנזקים שעלולים להיגרם לקטין כתוצאה מחזרתו לאיטליה. כל שכן נזקים חמורים אשר יעמידו אותו במצב בלתי נסבל.

לפיכך קבע בית המשפט, כי בנסיבות המתוארות אין מניעה להורות על השבתו של הקטין למקום מגוריו הרגיל באיטליה, שם אמורות להתברר לגופן שאלות הקשורות בטובתו במובן הרחב וכך גם ביחס לעתידו.

ההליך בבית המשפט נוהל בקצב מהיר לטובת הקטין, ומשכך יש לאפשר את המשך ניהול הסכסוך באיטליה. בית המשפט בישראל קבע כי "בית המשפט בישראל אינו יושב כערכאת ערעור על החלטות ופסקי דין שניתנו בבית המשפט באיטליה".

בית המשפט הורה על החזרת הקטין למקום מגוריו הרגיל שבאיטליה, וחייב את הנתבע-הסב בהוצאות ובשכר טרחת עורך דין בסך של 70,000 ש"ח.

כזכור כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", בתחילת חודש ספטמבר האחרון, דודתו של איתן והאפוטרופסית החוקית הגישה תלונה במשטרת איטליה לאחר שאיתן בן ה-6 נחטף בידי סבו שמואל פלג.

איתן עזב את ביתו בפביה בשעה 11:30 ב-11 לספטמבר יחד עם סבו והיה אמור לחזור בשעה 18:30 אך זה לא קרה, והוא נחת כעבור יממה בישראל. כאמור היום קבע בית המשפט כי הילד יחזור למשפחתו באיטליה.

איתן בירן הוא הניצול היחיד ששרד את תאונת הרכבל שהתרחשה באיטליה במאי האחרון, אז נהרגו 14 בני אדם, ביניהם הוריו וסבו וסבתו של איתן.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום