בד"ה: עורך הדין החרדי הלך לעולמו

מוותיקי ירושלים, עורך הדין ר' שמחה מנדלבוים ז"ל הלך לפנות בוקר לעולמו בגיל 91. אחיו היה נגיד בנק ישראל שנפטר בשנה שעברה, בנו הוא הגר"א מנדלבוים מחבר הספר המפורסם 'וזאת הברכה'. הלוויתו בצהריים בהר המנוחות

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 1.11.2021 | 14:02

נרות. אילוסטרציה צילום: pexels

ברוך דיין האמת: בירושלים נפטר לבית עולמו לפנות בוקר עורך הדין הר"ר שמחה מנדלבוים ז"ל, שנפטר בשיבה טובה בגיל 91.

הד"ר מנדלבוים נולד בירושלים שבין החומות לאביו ר' יחיאל ז"ל ולאמו מרת דבורה ע"ה, מצד אמו הוא נינו של ר' יואל משה סלומון, אשר היה ממייסדי העיר פתח תקווה, וממקימי שכונת 'נחלת שבעה' - השכונה היהודית הראשונה מחוץ לחומות.

בילדותו גר בבית מנדלבוים המיתולוגי שבנה זקנו הרב שמחה מנדלבוים ז"ל, מנכבדי ירושלים ששימש כמעבר גבול בין ישראל לירדן טרם קום המדינה ועל שמו נקרא מעבר מנדלבאום המפורסם, שנים רבות התגורר בשכונת קרית שמואל.

בגיל 19 לחם שמחה ב'הגנה', והיה ממשחררי ירושלים במלחמת העצמאות. מאוחר יותר הוא למד בארה"ב, ב'ישיבה יוניברסיטי' ובאוניברסיטת הרווארד.

לימים סיפר בראיון ל'הידברות' "גדלתי בבית מנדלבוים בירושלים, שהיה בית גדול בן 20 דירות, יחד עם כל בני משפחתי המורחבת. חלק מהם מוכרים כיום בציבור, כמו הסופר שמחה רז והרב שמחה הכהן קוק, אשר כפי שאפשר להבין, קרויים, כמוני, על שם אותו סב. המיוחד בסבי היה, שהוא בחר לא להתפרנס מכספי ה'חלוקה' - כספי תרומות שהגיעו ליושבי ירושלים, אלא הקים חנות בגדים גדולה ומפורסמת לפרנסתו. 

"עוד קודם לכן, כאשר אמרו לסבתי, אשר הגיעה מעיירה הקרובה ללודז', שהיא הולכת להינשא לבן ירושלים, היא קנתה כ-40 מכונות לאריגת גרביים, והביאה אותן יחד איתה לארץ. באותה תקופה נשים לא היו עובדות מחוץ לביתן, וסבתא חילקה להן את מכונות האריגה, בהן הן ארגו גרביים במשך השבוע. בסופו של כל שבוע הביאו הנשים את הגרביים לסבתי, וקיבלו עליהם תשלום. גרביים אלה היו מחולקים לשני חלקים - חלק עליון שנשאר לכל החיים, וחלק תחתון - אותו החליפו מידי פעם".

"בנוסף, לחנות הבגדים של סבי וסבתי היו באים זוגות לקנות בגדים לכל החיים. סבתי הייתה פורסת לקונים את התשלומים לכמה שנים, באופן נוח מאד, וכך איפשרה להם לקנות בגדים ויחד עם זאת, להמשיך ולהתקיים לפרנסתם. רבים הגיעו לחנות זו, אשר הייתה ידועה בשמה הטוב, ובה עבדו גם כ-15 מבנות ירושלים. כך סייעו סבי וסבתי לפרנסת אנשי העיר ולפיתוחה".

במשך שנים רבות משרד עורכי הדין של המנוח היה ממוקם ברחוב החבצלת בירושלים, ליד מגרש הרוסים. "מידי יום או יומיים, כאשר רבי אריה לוין היה מגיע לבקר אסירים בבית הכלא, הוא היה עובר במשרדי, מספר לי על תכנוניו לאותו יום, ומתייעץ איתי איך יוכל לעזור לאסירים השונים" סיפר המנוח.

הוא שימש כאמור כעו"ד שנים רבות, רבות בשנים חקר את תולדות התחדשות הישוב האשכנזי בירושלים מאז עליית תלמידי הגר"א כנכד להרב אברהם שלמה זלמן צורף, שעלה גם כן באותה העלייה וסיים את בניית חורבת רבי יהודה החסיד.

לאחרונה התגורר בבית טובי העיר בשכונת גאולה בירושלים והיה מתפלל בבית המדרש גור.

זכה והותיר אחריו את בנו מחבר הספר הפופולרי "וזאת הברכה" ועוד ספרים רבים הגאון רבי אלכסנדר מנדלבוים שליט"א, משגיח בישיבת היכל התורה.

אחיו היה נגיד בנק ישראל לשעבר משה מנדלבאום ז"ל שנפטר לפני כשנה בחודש כסלו.

מסע הלוויתו היום בשעה 12:30 בצהריים בהר המנוחות בירושלים שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום