הח"כ מ'מרצ' למען החרדים: להפסיק השימוש במי בואש

חבר הכנסת מוסי רז מ'מרצ' יוצא להגנת המפגינים החרדים ודורש ממשטרת ישראל להפסיק את השימוש בהתזת מי בואש בכדי לפזר אותם. במכתב ששיגר ליו"ר הכנסת דורש רז לקיים דיון מהיר בנושא בוועדה לביטחון פנים. לדבריו: "שימוש ב"בואש" מהווה ענישה קולקטיבית כלפי המפגינים"

קובי עוזיאלי | פוליטי 23.11.2021 | 20:24

מחאת הימין בכניסה לירושלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות השימוש של משטרת ירושלים במשאית שמתיזה מי בואש מצחינים (מכת"זית) על המפגינים החרדים, לצד אזרחים תמימים שחולפים באזור ונשטפים על לא עוול בכפם, כמו תושבי הסביבה שלא מתפטרים מהריח ימים ארוכים, חבר הכנסת מוסי רז מסיעת 'מרצ' מבקש לעשות לכך סוף ודורש דיון דחוף בנושא בוועדה לביטחון פנים.

במכתב ששיגר הערב רז ליו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי, הוא כותב בכותרתו "אבקש להעלות על סדר יומה של הכנסת הצעה דיון מהיר בנושא: שימוש ב"בואש" בהפגנות במאה שערים".

בדברי ההסבר כותב רז ללוי: "היום, 23.11, במהלך פיזור הפגנה בשכונת מאה שערים בירושלים, המשטרה עשתה שימוש אגרסיבי ב"בואש" ובאמצעים נוספים לפיזור הפגנות. שימוש בכוח מופרז ובאמצעים שנויים במחלוקת כמו "בואש" הוא פסול מיסודו והוא לא מידתי, במיוחד בלב שכונת מגורים. שימוש ב"בואש" מהווה ענישה קולקטיבית כלפי המפגינים".

לדברי הח"כ מסיעת 'מרצ': "ב-17.11 נמסר על ידי סגן השר לביטחון פנים כי התרחשו ב-2021 לבדה 82 אירועים של שימוש בבואש. רובם היו באזור שער שכם, ואדי ערה, בכפרים לא מוכרים בנגב, שייח' ג'ראח, צור באהר, ראס אל עמוד, שועפאט, בר אילן, א-טור. ובחלק מהמקרים, גם בגשר המיתרים בירושלים".

ח"כ מוסי רז. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90.

"מנתונים אלו עולה חשש לכך שהדבר נעשה באופן שיטתי כאמצעי אכיפה וענישה כלפי כלל האוכלוסייה במקום וכדי להרתיע אזרחים מהימצאות במרחב הציבורי, ללא קשר לפיזור ההפגנה", טוען מוסי רז ואומר כי "ישנן מגוון דרכים לפיזור הפגנות, אולם נדמה שלעיתים המשטרה בוחרת באמצעים אלו ללא הפעלת שיקול דעת של ממש וללא בחינת החלופות האפשריות".

עוד מציין מוסי רז במכתבו ליושב ראש הכנסת, "מעדויות שתועדו על ידי האגודה לזכויות האזרח, עולה כי השימוש באמצעים סביב הפגנות החרדים ובשכונות חרדיות נעשה במקרים רבים ללא הבחנה מספקת בין עוברי אורח ומתבוננים מהצד לבין מפרי הסדר. באירועים האחרונים נעשה שימוש רב בבואש בסביבה צפופה ומאוכלסת בילדים ומשפחות רבים, לעיתים בשעה שהנסיבות וחומרת הפרות הסדר לא הצדיקו שימוש באמצעי כה קיצוני, זאת בניגוד לנהלים".

לדבריוף "עושה רושם כי השימוש באמצעים אלו נעשה כלפי אוכלוסיות ספציפיות וללא הפעלת שיקול דעת. על כן, אבקש לקיים דיון דחוף בעניין בוועדה לביטחון פנים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום