כהנא על מתווה הכותל: "חייב להישאר מקום ממלכתי ומעל כל מחלוקת"

חבר כנסת מיהדות התורה וחברת כנסת מהליכוד קיימו דיון במליאת הכנסת נגד מסירת הכותל לרפורמים ואיימו: "שני מיליון מסורתיים וחרדים ייצאו לרחובות". השר מתן כהנא עלה להשיב ואמר: "המקום הפך למרחב של ריב ומדון. כל זה לא יקרה במשמרת שלי. נדאג שירושלים תישאר גורם מאחד ולא מפלג" • צפו בדבריו

קובי עוזיאלי | פוליטי 24.11.2021 | 21:08

סליחות בכותל המערבי צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

בדיון משותף שיזמו בכנסת על 'שמירת קדושת הכותל והפרכת הטענה הרפורמית לקשר של הרפורמים לכותל', יצאו חברי הכנסת מירי רגב ויעקב אשר בהצהרות לוחמניות נגד 'מתווה הכותל' והבטיחו מאבק המונים חוצה מגזרים.

ח"כ אשר אמר בדיון כי "הרפורמים שהם מיעוט שולי ביותר בחרו את המקום הכי קדוש של העם היהודי כולו לייצר בו פרובוקציות". הוא הוסיף כי "אם בהפגנה נגד גזירת הגיוס יצאו מיליון חרדים לרחובות, הפעם אם נידרש לכך ייצאו שני מיליון יהודים מסורתיים וחרדים יחד שיצעקו בקול 'אל תגעו במשיחי', אל תנסו להתחיל לגעת בזה", הזהיר.

 

אשר שיגר עקיצה לשר מתן כהנא: "אולי נשאר קצת כסף בתקציב להקים לרפורמים כותל ברחבת הבימה בתל אביב, מי שמחקו מסידור התפילה את הבקשות לגאולת ציון והתבטאו שהכותל הוא קיר של בית מטבחיים לא יכולים לדרוש דריסת רגל במקום המקודש הזה".

לאחר מכן דיברה ח"כ מירי רגב מ'הליכוד' שהזהירה אף היא מפני המונים שייצאו לרחובות, "על יוקר המחיה עוד לא יצאו לרחובות אבל על שמירת קדושת הכותל ייצאו המונים רבים ותהיה מחאה רחבת היקף".

היא פנתה לח"כ אחמד טיבי שניהל את הישיבה באותה שעה כסגן יו"ר הכנסת ואמרה: "היית מסכים שיעשו דבר כזה במסגד אל אקצא? מדוע במסגדים, כנסיות ומנזרים נשמרים התנאים אשר שומרים על קדושת המקום, ובכותל המערבי, מקום כה קדוש לא נשמרים תנאים אלו?", תהתה.

השר כהנא שעלה להשיב אמר כי "הכותל לא יכול להיות מקום שנתון למחלוקות ושדרכו ינסו לכפות הכרה בזרמים שונים". הוא טען כי "גורמים קיצוניים עושים שימוש בנושא".

בהצבעה שנערכה אושרה בקשתה של ח"כ רגב להעביר את המשך הדיון בנושא לוועדת הפנים בראשות ח"כ ווליד טאהא מסיעת רע"מ.

השר לשירותי דת מתן כהנא עלה להשיב במליאת הכנסת לשאילתא שהפנו אליו חברי הכנסת יעקב אשר מ'יהדות התורה' ומירי רגב מ'הליכוד'.

בפתח דבריו אמר כהנא כי הוא מתנגד להפיכת הכותל למקום של ריב ומדון ואף הזכיר את הפיגוע הנורא שהתקיים השבוע בסמוך לרחבה. "אלפיים שנה חלפו בטרם הצלחנו לחזור אליו ועדיין הרבה אנשים רעים רוצים להרחיק אותנו ממנו. אחד מהם רצח בדם קר השבוע את אלי קיי הי"ד, שכל פשעו וחטאתו היה רצונו להגיע לכותל המערבי".

עוד הוסיף: "הכותל, חייב להיות הבית של העם היהודי כולו – מקום של אחדות וחיבור. קיר הדמעות של העם היהודי כולו לא יכול להיות שטח מריבה" אמר השר.
 
כן הדגיש השר לשירותי הדת באופן ברור כי הכותל חייב להישאר מקום ממלכתי ומעל כל מחלוקת ואף הדגיש כי הכותל "אינו זירה לכפיית הכרה בזרמים כאלו ואחרים. נעשה מה שנדרש כדי להחזיר את הכותל להיות מקום של אחדות".

לסיום אמר: "אני מתפלל שכל העולם היהודי ירצה לבוא ולהתפלל בסמוך למקום בית מקדשנו. כלום יש לנו גאולה גדולה מזו? לצערי, בשנים האחרונות המקום הפך למרחב של ריב ומדון. ויש מי שמגדילים את האש מתוך חוסר אחריות ושיקולים פוליטיים צרים. כל זה לא יקרה במשמרת שלי. נדאג שירושלים תישאר גורם מאחד ולא מפלג". כך השר כהנא.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום