הרופאה שחשפה את ה'אומיקרון' בדרום אפריקה: "הפאניקה מוגזמת"

ברקע הבהלה בימים האחרונים: לדברי הרופאה שחשפה את הזן החדש של נגיף הקורונה, בעשרות מקרים אליהם נחשפה, החולים ב'אומיקרון' פיתחו תסמינים קלים מאוד | בדרום אפריקה זועמים על סגירת הגבולות: "מענישים אותנו על כך שמדע האפידמיולוגיה מתקדם יותר אצלנו"

ישראל לפקוביץ | בריאות 29.11.2021 | 07:32

מעבדת בדיקות קורונה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

לאחר ההיסטריה והפאניקה שתקפה את מדינות העולם עם פרסום ההודעה הרשמית על חשיפתו של זן חדש של נגיף הקורונה, מתחילות להישמע גם צפירות הרגעה, כשאחת הדוברות הראשיות בעניין היא הרופאה הדרום אפריקנית שהיתה זו שמצאה את הזן החדש והביאה אותו לידיעת ארגון הבריאות העולמי.

הרופאה המדוברת, ד"ר קוטזי, עומדת בראש איגוד הרפואה הדרום קוריאני. היא שמה לב שבמשך מספר ימים הגיעו אליה עשרות חולים שדיווחו על תשישות קיצונית, ועל תסמינים שונים שלא תאמו את אלו שנגרמים על ידי וריאנט 'דלתא' של הקורונה שהיתה הוריאנט השולט עד כה. לדבריה, המטופלים דיווחו בנוסף לתשישות גם על כאבי שרירים קלים, כאבי גרון קלים ושיעול יבש. רק בודדים מתוך 40 המטופלים הללו, דיווחו גם על חום גבוה.

ד"ר קוטזי פנתה לגורמים האמונים על כך בארצה, בבקשה שייבחנו הימצאותו של נגיף חדש, או זן חדש של הקורונה, ואכן בקוריאה הדרומית מרוכזים כמה מבכירים האפידמיולוגיים הבכירים ביותר בעולם, ואלה איששו בתוך ימים אחדים את טענתה. והעבירו את המידע לארגון הבריאות העולמי שבדק אותו מחדש, ולבסוף הכריז על נגיף מזן חדש.

בשיחה שקיימה אתמול עם עיתונאים אמרה ד"ר קוטזי, שמחצית מהמטופלים שלה לא היו מחוסנים בכלל לקורונה. לדבריה, היא לא רואה בשלב זה סיבה לדאגה מיוחדת מפני הזן החדש של הנגיף, מדובר אמנם בגרסה שלכאורה היא מדבקת יותר מהגרסאות הקודמות, ויתכן גם שהיא עוקפת את כל החיסונים הקיימים ומחזירה את המצב לקדמותו כפי שהיה לפני החיסונים, בכל הקשור לקצב הדבקה, אבל היא רומזת לכך שהווריאנט לא רק שאינו אלים יותר מהגרסאות הקודמות של הקורונה אלא ככל הנראה אף פחות אלים מהם, ולכן יתכן שאינו מסוכן במיוחד.

במהלך הדברים סייגה ד"ר קוטזי את דבריה כמה וכמה פעמים בזהירות המתבקשת והבהירה שיתכן שבעוד שבועיים יהיה מצב שונה, ואולי גם דעתה תשתנה כי כרגע היא מבססת את ההערכה שלה על ההשפעה שאירעה בקרב כמה עשרות חולים בסך הכל, מספר שלכל הדעות אינו מספיק כדי לקבוע מסמרות בעניין, אבל להערכתה, כרגע אין שום מידע אחר שגורם שאמור לגרום להיסטריה והפאניקה שמדווחים ברחבי העולם.

במקביל פרסמה ממשלת דרום אפריקה, הודעת מחאה על ההחלטה של מדינות רבות בעולם לאסור כניסה של אזרחים דרום אפריקנים לשטחם. לטענת דרום אפריקה, מדובר בווריאנט שכבר נפוץ ברחבי העולם, ושהוא נחשף בדרום אפריקה לא בגלל שבה הוא התפרץ, אלא בגלל שמדע האפידמיולוגיה מפותח מאוד בשטחה. "כשמדינה מתקדמת יותר מכל האחרות במדע, צריך לתת לה פרס על כך לא עונש", נאמר בהודעה של הממשלה הדרום אפריקאית.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום